Annons

Olympus E-450

Produkter
(logga in för att koppla)

harry142

Medlem
Olympus E-450?

Hallå!
Tänkte nu fråga dig som är haj inom det här området.
Har tänkt mig att köpa en digital spegelreflexkamera. Förhoppningen är väl att kunna ta bättre bilder än med mobilen ;)
Olympus E-450, är det en bra kamera att satsa på när man är i stort sett grön när det gäller fotografering?

Hittat en på elkjøp i Norge för 2495 NOK, motsvarande 3085 SEK. Då följer det med något som heter 14-42 mm objektiv.
Har du några bra synpunkter tar jag gladeligen emot dessa!

Senast ändrad:
E-400 serien är marknadens minsta och lättaste DSLR kameror, accentuerad av det likaledes mycket fina kit-obektivet ZD ED 14-42mm ƒ/3.5-5.6. E-450 är den senaste i raden med några nya uppdateringar. Många användbara funktioner finns på dessa kameror, vilket gör de till mycket användbara i de flesta fotograferingssituationer. Jag har haft mycket nytta och nöje med min nätta E-400 och tar gärna med den på t.ex. skridsko- och skidturen. Beträffande priset, kolla med www.prisjakt.nu så ser du att det är ett ypperligt tillfälle att handla.

E-400 serien är marknadens minsta och lättaste DSLR kameror, accentuerad av det likaledes mycket fina kit-obektivet ZD ED 14-42mm ƒ/3.5-5.6. E-450 är den senaste i raden med några nya uppdateringar. Många användbara funktioner finns på dessa kameror, vilket gör de till mycket användbara i de flesta fotograferingssituationer. Jag har haft mycket nytta och nöje med min nätta E-400 och tar gärna med den på t.ex. skridsko- och skidturen. Beträffande priset, kolla med www.prisjakt.nu så ser du att det är ett ypperligt tillfälle att handla.

Ja jäklar du!
Ja då är det bara att ställa sig i kö på fredag då!
Vad är det man inte klarar sig utan? Jag är som sagt helt grön.. Extra objektiv har jag förstått att folk kör med. Filter, linser mm...
Har tänkt använda kameran lite allround... människor, natur, ja du förstår..

BLIXT!!

Åtminstone om du tänker fota inomhus är en extern vinklingsbar blixt grymt bra att ha. Och ett teleobjektiv är inte fel att ha heller om du fotar på lite längre håll.

Filter är nog inget du behöver ha.

BLIXT!!

Åtminstone om du tänker fota inomhus är en extern vinklingsbar blixt grymt bra att ha. Och ett teleobjektiv är inte fel att ha heller om du fotar på lite längre håll.

Filter är nog inget du behöver ha.

Underbart!
Då är det bara att skriva en önskelista till jultomten då... :)
Vad för typ av teleobjektiv är det tal om?
Sen kom jag att tänka på det här med minneskort som osökt förde mig vidare till lite off topic. Men när man är ute och reser vill säkert många komma åt både min reskassa och elektronik. Vad är ett bra sätt att göra back-up på bilderna?

Är du ute ett längre tag kan ju en modell vara att maila hem de viktigaste bilderna, funkar inte det kan man antingen köpa billiga minneskort elller bränna skivor som man postar till någon därhemma. En tålig extern hårddisk är bra om du har en laptop med dig, men den skyddar ju inte mot stöld...

Teleobjektiv, batteri, lagring

.
Telia Säker Lagring, Google Picasa, Microsoft SkyDrive är några exempel på online lagring, som funkar på fältet om man har access till bredband.

Batteriet i min E-400 räcker förvånansvärt länge, men med de nyare modellerna som har Live View, så kanske ett extra Olympus BLS-1 kan vara bra att ha med.

Olympus kameror säljs oftast i paket tillsammans med kitobjektivet 14-42mm och ibland även som två-zoom-kit då 40-150mm ingår. Paketrabatten är då mycket attraktiv. Det lilla och lätta 40-150mm passar ypperligt till E-400 seriens kameror, samt kan även finnas att få tag på begagnat eftersom det är så vanligt förekommande.

Ett större och tyngre teleobjektiv med bra närbildsmöjligheter är 70-300mm, men det rekommenderar jag främst tillsammans med E-520 och E-620, som ju har inbyggd bildstabilisering i kamerahusen.

Ref:

Jag kom på det när du skrev det, angående bildstabilisator, hur mycket saknar du det? Är stativ mer eller mindre ett måste för att kunna ta skarpa bilder?

Är det värt ett par tusen extra (för en amatör som jag) för att få en kamera som har det?

Var in på din sida och kikade på bilder. Riktigt fina, gillade suptallen!

Jag har haft fem kameror utan bildstabilisering och bara en (min senaste) med dito. Speciellt med teleobjektiv är det en mycket användbar funktion. Även under den mörka årstiden är det förträffligt att kunna använda långa exponeringstider på fri hand. Tycker ändå att visst kan man klara sig utan IS, dock får man vara lite mer kreativ ibland. T.ex. ta stöd mot en vägg eller dörröppning, stödja kameran mot ett bord, eller t.o.m. använda ett litet stativ ibland.

Gillar ändå min gamla och lilla E-400 som ju saknar bildstabilisering (IS). För det mesta sitter standardzoomen på den, i något enstaka fall kit-telegluggen 40-150mm. Men med stativ så blir ju som sagt allt stabilt.

Varför inte fortsätta fullt ut som du tidigare tänkt - prismässigt är det ju ett fynd. Du lär dig det väsentligaste med denna kamera och saknar du något, så kan du ju alltid byta upp dig i framtiden till något som både har mer funktioner och kostar mera pengar. T.ex. en E-620 som förmodligen är Olympus mest förfinade DSLR kamera, om man tar hänsyn till mått, vikt, funktioner & bildresultat.

P.S. Tack för bildkritiken, alltid roligt att höra positiva kommentarer!

Ja det låter som kloka ord. :)
Får skicka ner madame på fredag morgon för att inhandla...

Men jag var lite orolig över det här med bildstabilisering på grund av att jag köpte en digitalkamera (Powershot S400 om det säger dig något) för 100 år sen. Helt hopplöst att ta skarpa bilder i mörker, eller strax innan det blev mörkt. Även om jag la kameran på ett fast underlag och lät den lösa ut själv blev det suddigt som rackarn. Nu vet jag inte om det beror på mig eller kameran...

Det får bli en kamera att lära av, lyckas jag lära mig nåt så är det ju alltid positivt, lyckas jag dessutom ta nån lyckad bild vore det ännu bättre!

Jag får säga tusen tack för upplysningarna och råden! Nu längtar jag bara till på fredag!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto