Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-450 VS Nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Impenetrable Mist

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa en kamera och det står mellan dessa två och jag vill veta för/nackdelar med dem och vilken ni tycker är bäst.

Tack på förhand!

Hej!

Jag ska köpa en kamera och det står mellan dessa två och jag vill veta för/nackdelar med dem och vilken ni tycker är bäst.

Tack på förhand!

Hej ! Varför är valet just mellan dessa ! Lättare för dig att få hjälp om du förklarar lite mer.Bla har Olympus ett eget sensorformat som ger dubbel brännvidsförlängning pga mindre sensor som dessutom ger mer brus.Ska du köpa en D3000 så tänk på att den är lite omodern i dagens mått tex i fråga om brushantering. ! MVH.

Hej ! Varför är valet just mellan dessa ! Lättare för dig att få hjälp om du förklarar lite mer.Bla har Olympus ett eget sensorformat som ger dubbel brännvidsförlängning pga mindre sensor som dessutom ger mer brus.Ska du köpa en D3000 så tänk på att den är lite omodern i dagens mått tex i fråga om brushantering. ! MVH.

Kort och gott vill jag ha en billig kamera som jag ändå kan utvecklas lite med, jag vill lära mig hantera alla inställningar manuellt och tex. ta såna här bilder.(Bifogar bild)

Valet står mellan dessa eftersom de är billigast.

Olympus har liten sensor men Nikon är föråldrad, vilken hanterar då brus bäst?

E-450 har ju stöd för AEB/HDR, vad är det och behövs det? Jag såg i någon recension att CCD sensor inte skulle vara så bra, stämmer de?

Bilagor

• sthlm_30s_32.jpg
    sthlm_30s_32.jpg
    16.9 KB · Visningar: 330

Fint. Då såg du att jag (och de flesta andra) starkt rekommenderar att känna på bägge de kameror du väljer mellan.

Kvalitén på bilderna skiljer inte så mycket att det behöver ligga i valet, titta i stället på andra aspekter. Se här en jämförelse mellan Nikon D60 (med samma sensortyp som D3000) och E-420 (som har exakt samma sensor som 450): http://www.dpreview.com/reviews/olympuse420/page23.asp Ingen skillnad som syns alls.

Här är bruset testat, ingen skillnad där heller att tala om: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse420/page28.asp

Du får leta efter andra skillnader! Om det finns några av vikt. Jag tror valet mer handlar om känsla. Gå gärna på den, det brukar bli bäst.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar