Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus e-400/410, Eos 350D, Nikon D40/40x

Produkter
(logga in för att koppla)

dregh

Ny medlem
Jag är helt ny på marknaden, jag läser recensioner och diskussioner här inne på forumet.
Men jag känner mig lika förvirrad.

Saken är den att jag ska köpa min första digitala systemkamera, och funderar alltså mellan:

Olympus e-400
Olympus E-410
Canon Eos 350D
Nikon D40
Nikon D40x

Och bara mellan dem, eftersom vad jag har sett så finns de inom min prisnivå.

Vilken är lättast för en nybörjare att ha?
Vilken är mest prisvärd? (mest kamera för pengarna)
Vilken är bäst gällande nattfoto, fokus i bilder, natur?
Vilken av dessa märken har billigast och mest utbud av tillbehör? (objektiv, ringar osv)

Ursäkta att jag deltar i detta tjatandet om kamera..
Behöver tips från er som vet.

Tack på förhand.

Vänligast, Denise
 
Vill du ha mest för pengarna finns det bara Pentax att gå på.

Pentax K100D + kit objektiv är förbannat billigt.
Denna kombo vann precis ett test av alla instegskameror som finns just nu. Denna har även inbyggd anti-skak. Då slipper du betala för anti-skak på varje objektiv du köper. Pentax har inte störst men det klart prisvärdaste utbudet av objektiv som finns. Objektivet som du får med kameran är en utav de bästa om inte det bästa kit-objektivet, till skillnad mot Canon som har det klart sämsta.

Det som saknas I Pentaxs sortiment är proffs grejer över 200mm, men dessa kostar långt över 10.000 så jag gissar att det ändå inte är så aktuellt för dig.

Dock så finns det den utmärkta Sigma 70-300mm APO som är billig och väldigt prisvärd. Och som jag nämnt tidigare blir alla objektiv stabiliserade med en Pentax kamera. Alternativet med de övriga kameror du nämnt är att vara utan eller betala 1000+ extra för varje objektiv.


http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6650346
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog också titta på Canon 10D eller 20D. Det man skall akta sig för där är ju damm på sensorn tycker jag...

För ett tag sen så gick ju det sista 30D för 6000 kr på Media Markt ngt att titta på kanske.

Men jag tror egentligen alla systemkameror är väldigt lätta, bara dom har motivprogram. Tror inte skillnaden mellan 20D och 350D är särskilt stor användarvändligt.

Men som Damoor säger så är nog en 20D mest lämplig för att komma ner ngt i pris. Om du nu väljer Canon så tycker jag verkligen du ska kika på Canon's 70-200 F/4 om du senare vill ha en telezoom som går runt 4500 kr begagnade...

Men välj ngt framtids säkert så som Nikon eller Canon.

D40 med 18-55 är också ett väldigt bra val...
 
dregh skrev:
Jag är helt ny på marknaden, jag läser recensioner och diskussioner här inne på forumet.
Men jag känner mig lika förvirrad.

Saken är den att jag ska köpa min första digitala systemkamera, och funderar alltså mellan:

Olympus e-400
Olympus E-410
Canon Eos 350D
Nikon D40
Nikon D40x

Och bara mellan dem, eftersom vad jag har sett så finns de inom min prisnivå.

Vilken är lättast för en nybörjare att ha?
Vilken är mest prisvärd? (mest kamera för pengarna)
Vilken är bäst gällande nattfoto, fokus i bilder, natur?
Vilken av dessa märken har billigast och mest utbud av tillbehör? (objektiv, ringar osv)

Ursäkta att jag deltar i detta tjatandet om kamera..
Behöver tips från er som vet.

Tack på förhand.

Vänligast, Denise
1. Det är nog inegn större skillnad men Nikno har tydligen en bra fotoskola som man får med. Har själv inte sett det så vet inte så mycket om den.
2. Det beror lite på vad du värdesätter.
3. Ska du ta nattfoto alltså med långa slutartider så troligtvis Canon lite bättre än Nikon eftersom dom har annan typ av sensor. Dock lär man få lite snyggare brus med en Nikon. Vet heller inte hur brusnivån är om man jämför D40x som är en ny kamera med 350D som har ett par år på nacken. Dock har Olympusen en nackdel här.
4. Canon har något fler objektiv än nikon men övriga tillbehör är lika. Tänk dock på att om du vill ha autofokus till D40 så måste objektivet ha inbyggd motor (AF-s eller HSM står det på objektivet). Det begränsar objektivutbudet en del. Det enda objektivet som du möjligtvis kommer sakna till D40 är ett billigt makro. Även om det ofta är mycket lättare att fokusera manuellt när man fotar makro så är det trevigt att ha af när man fotar andra saker med sitt makroobjektiv. Pentax (och därmed även olympus då de har samma fattning) ligger efter båda Nikon och Canon när det gäller tillbehör men båda har fler än D40.

Inga av dom är dåliga kameror så tänk först igenom vad du vill fota och se att det finns objektiv att köpa för det. Sen är det bara att välja den som ligger bäst i handen.
 
dregh skrev:
Vilken är lättast för en nybörjare att ha?
Vilken är mest prisvärd? (mest kamera för pengarna)
Vilken är bäst gällande nattfoto, fokus i bilder, natur?

-Lättast?
Kan du programmera videobandspelaren för en senare inspelning, så är hanteringen av alla kamerorna en bagatell.

-Mest prisvärt?
-Det skall i så fall vara där du får två bra objektiv med i paketet.

-Nattfoto? Menar du exponeringar på flera minuter?
-I så fall har MOS-sensorerna en fördel över CCD.
 
Damoor skrev:
Du glömde också säga att Nikons gluggar kostar skjortan :)
Ja om man jämför profsoptik så är Canon generellt billigare men nu ville personen ha en kamera i instegsklassen och komemr då troligtvis inte köpa objektiv för tio tusentals kronor. Men visst. Måste man ha ett 300 f/2.8, 400 f/2.8 och ett 500 f/4 så kan man spara ett par tusenlappar om man köper Canon.
 
Äger en Nikon D40x sedan i somras. Är väldigt nöjd med kameran.
Var nyligen ute och skulle köpa lite tillbehör. Då fokusmotorn ej sitter i kameran så måste man välja objektiv med motorn inbyggd i objektivet om man vill ha autofokus.
Jag var på Expert och där fanns det inte många objektiv att välja på(Nikkor 55-200mm). Batterigrepp fanns det inte att köpa till D40x enligt försäljaren.
Det verkar vara en bra nybörjarkamera.
 
Ja jo detta med fokusmotor i objektivet hit eller dit är ju det mkt snack om. Jag tror att Nikon är på rätt väg att strunta i motorn i huset. Men visst är det på tiden att det fasta får en lätt uppgradering. Som exempel här kan man ju ta Canon som exempel som aldrig haft fokusmotor i huset.

Om du köper in dig i Nikon's eller Canon's system så lär du hitta det du söker, Nikon's svaga sida om du nu väljer D40 är fasta objektiv under 100 mm som jag en annan gång nämnt. Om du väljer Canon så kan det vara lite svårt att hitta en mellanklass normalzoom till 1,6 sensorerna, men här fyller ju t ex Sigma rätt så bra igen med t ex 17-70.

En undran som jag har bara till er andra. Sigma gör ju ganska många som har HSM motor i objektivet, fungerar inte dessa till D40?

Och nej Nikon's objektiv kostar inte skjortan.

Men ngt som jag skulle sakna är ju denna 70-200 F/4 å då skulle väl det istället bli tvunget att spara till Nikon's 70-200, och det skulle ta ett tag...

Men till dig Denise så skulle jag nog rekomendera en D40 eller en begagnad 20D med EFs 18-55 som redan nämnts.

Ciao
 
Allemyr skrev:
Ja jo detta med fokusmotor i objektivet hit eller dit är ju det mkt snack om. Jag tror att Nikon är på rätt väg att strunta i motorn i huset. Men visst är det på tiden att det fasta får en lätt uppgradering. Som exempel här kan man ju ta Canon som exempel som aldrig haft fokusmotor i huset.

Om du köper in dig i Nikon's eller Canon's system så lär du hitta det du söker, Nikon's svaga sida om du nu väljer D40 är fasta objektiv under 100 mm som jag en annan gång nämnt. Om du väljer Canon så kan det vara lite svårt att hitta en mellanklass normalzoom till 1,6 sensorerna, men här fyller ju t ex Sigma rätt så bra igen med t ex 17-70.

En undran som jag har bara till er andra. Sigma gör ju ganska många som har HSM motor i objektivet, fungerar inte dessa till D40?

Och nej Nikon's objektiv kostar inte skjortan.

Men ngt som jag skulle sakna är ju denna 70-200 F/4 å då skulle väl det istället bli tvunget att spara till Nikon's 70-200, och det skulle ta ett tag...

Men till dig Denise så skulle jag nog rekomendera en D40 eller en begagnad 20D med EFs 18-55 som redan nämnts.

Ciao
Sigmas HSM funkar utmärkt till D40. Har även hört rykten om att Tamron kommer med en egen variant också men vet inte säkert. Deras 90mm makro vore helt underbart med inbyggd motor.
Ja ett 70-200 f/4 från Nikon hade varit trevligt. Det närmsta är väl deras 70-300 som iof är ett väldigt trevligt objektiv men det går inte att jämföra med Canons 70-200. varken när det gäller ljusstyrka eller skärpa.
 
Tack för tipset.

Någon som kan förklara de stora och märksbara skillnaderna mellan 10d och 20d?
Jag har läst på forumet här att de flesta skulle välja en 10d framför en 350d, då 350d ansågs som mer leksak och "plastig" än 10d...

Vad anser ni?

Är 3500kr för en 10d med objektiv 1gb minne osv ett bra pris?

Vänligast, Denise

Ps. Tack alla ni, för alla tips :D Ds.
 
I nya numret av FOTO testar dom kamerorna som du undrar över och där vinner Nikon D40x så köp tidningen och läs
 
Men Damoor. Vad tycker du är ett bra pris för en 20D i mkt bra skick, batterigrepp å 2 batterier, 18-55? 4500?

Tycker inte alls att det är för dyrt ett kanon pris! Tycker att skillnaden upp från 10D till 20D är lätt värd dom penagrna, inte det lättaste att hitta en 10D i så gott skick.

Men smaken är som baken.
 
Jag valde mellan Pentax k100D Super, Nikon D40x och Canon EOS 350/400D och mitt val föll på Canon eos 400D.

Varför? Jo för att den har sjunkit rejält i pris plus att Canon har cashback just nu på den så man får tillbaka 679 kr eller vad det nu var exakt...
Alltså så kan man köpa en ny 400D med kitoptik för under 6000 kr, vilket är ett mycket bra pris och bättre än Nikon D40z

Nikon D40/x är alldeles för simpel, inte bra om du ska bygga vidare senare, 3 fokuspunkter är ju också väldigt snålt av Nikon.

Angående Pentaxen så är det en bra kamera, men den har lite småmissar enligt mig (AA batterier) ingen infodisplays belysning o lite annat..

Olympus tycker jag du kan räkna bort!

MVH// Thomas
 
sonatarctica skrev:

Angående Pentaxen så är det en bra kamera, men den har lite småmissar enligt mig (AA batterier) ingen infodisplays belysning o lite annat..

Olympus tycker jag du kan räkna bort!

MVH// Thomas
Jaag har lite svårt att förstå hur man kan välja bort en kamera för att den har AA-batterier ;-) men man kanske måste ha varit i desperat bahov av ett extrabatteri till en kamera där ett batteri kostar 600 kronor eller mer för att uppskatta priset på AA-batterier och för att dom finns (nästan) överallt.
Jag köpte en Olympus E-400 trots specialbatteri men jag är nöjd med den trots det.
---/Thomas
 
TA0 skrev:
Jaag har lite svårt att förstå hur man kan välja bort en kamera för att den har AA-batterier ;-) men man kanske måste ha varit i desperat bahov av ett extrabatteri till en kamera där ett batteri kostar 600 kronor eller mer för att uppskatta priset på AA-batterier och för att dom finns (nästan) överallt.
Jag köpte en Olympus E-400 trots specialbatteri men jag är nöjd med den trots det.
---/Thomas

Jo visst är det där med batterier en smaksak, men ja föredrar lithium och har alltid gjort, men alla tycker givetvis olika, jag förstår fördelarna med AA också, men jag själv tycker Lithium är klart bättre! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.