Knight Palm
Aktiv medlem
Studerar man resultaten från Imatest i recensionen av Fuji FinePix S3 Pro hos Imaging-Resouce kan man i en tabell se dynamikomfånget för ett flertal kameror givet ett visst tröskelvärde för brus.
Endast Fuji FinePix S3 Pro (12.1 f-stops) är rankad högre än Olympus E-300 (10.8 f-stops). Avståndet till Fuji-kameran ökar med andra tröskelvärden, t.ex. Fuji FinePix S3 Pro (9.0 f-stops) att jämföras med Olympus E-300 (7.07 f-stops).
Här är ett citat från Imaging-Resource testen:
"There's no question that the Fuji S3 Pro deserves its place atop the list, as its unique "SR" technology does indeed deliver a very obvious improvement in tonal range in the highlight portion of the tonal scale. I was surprised to see the analytical results place the Olympus EVOLT as highly as they did, given that our sense of that camera's images was that they were in fact noisier than those of many other d-SLRs that we looked at."
Notera att Olympus E-1 var inte med i detta test, men enligt Kodak's specifikation över sensorerna i Olympus-kamerorna, så har sensorn i E-1 större dynamiskt omfång än den i E-300. Orsaken är att tåligheten mot "sensor blooming" är särskilt hög hos Kodaks CCD'er.
Ref:
Endast Fuji FinePix S3 Pro (12.1 f-stops) är rankad högre än Olympus E-300 (10.8 f-stops). Avståndet till Fuji-kameran ökar med andra tröskelvärden, t.ex. Fuji FinePix S3 Pro (9.0 f-stops) att jämföras med Olympus E-300 (7.07 f-stops).
Här är ett citat från Imaging-Resource testen:
"There's no question that the Fuji S3 Pro deserves its place atop the list, as its unique "SR" technology does indeed deliver a very obvious improvement in tonal range in the highlight portion of the tonal scale. I was surprised to see the analytical results place the Olympus EVOLT as highly as they did, given that our sense of that camera's images was that they were in fact noisier than those of many other d-SLRs that we looked at."
Notera att Olympus E-1 var inte med i detta test, men enligt Kodak's specifikation över sensorerna i Olympus-kamerorna, så har sensorn i E-1 större dynamiskt omfång än den i E-300. Orsaken är att tåligheten mot "sensor blooming" är särskilt hög hos Kodaks CCD'er.
Ref: