Annons

Olympus E-30

Produkter
(logga in för att koppla)

IcyEyes

Ny medlem
Undrar lite om den nya semiproffs kameran E-30.
Jag har nu en Olympus E-500 och vill byta upp mig till en E-30.

Alla som ha info och kommentarer om denna, tips och råd, egna erfarenheter, är välkomma att skriva!
 
Givet E-3'ans oräkneliga möjligheter med matchande objektiv, så är E-30 minst lika kapabel och förmodligen förbättrad på ett flertal punkter. E-30 är visserligen smidigare, men saknar dock E-3'ans byggkvalitet och vädertålighet, i de fall detta är önskvärt att ha.

Tester börjar dyka upp nu, eftersom kameran snart finns ute för leverans på flera marknader.

P.S. Lite om upptakten till E-30 modellen i nedanstående gamla tråd.

Ref:
 
E-30 produktinfo på utrikiska

Knappast troligt att så många av oss kan läsa koreanska, men denna eleganta Olympus-site bjuder ändå på många produkt- och exempelbilder med den nya E-30 och matchande objektiv.

Ref:
 

Bilagor

  • E-30+25f28.jpg
    E-30+25f28.jpg
    47 KB · Visningar: 712
E-30 med nya kitzoomen finns nu i lager hos Cyberphoto. För bara kamerahuset är beräknat leveransdatum 26 januari hos samma affär.
 
Elektronisk libell som jag efterfrågade för något år sedan har de implementerat. Kommer nog snart på flera tillverkares modeller.
 
Re: Elektronisk libell

Jag har använt ett Hama Kameravattenpass 5411 som fästs i blixtskon vid panoramatagningar och kameran på stativ. Men den inbyggda funktionen i E-30 verkar ju trevligare, med mindre prylar att hålla reda på.
 
Har vi ngra bra ex på bilder med de kreativa filtren (speciellt s/v)?

Jag tycker att just denna funktion verkar mycket intressant och det vore ju roligt om det gick att uppgradera andra hus med filterfunktionen också!
TT
 
verkar som att nya kameror blir mer brusiga på lägre iso:n,,, och mindre på högre. Eller?

(och nu när jag kollar på E-500'an så verkar den renare på lägre iso. och på iso 800)

(OBS! har inte sett bilder från E-30 med brusredusering, bilderna på cyberphoto var tagna utan brusredusering)
 
Senast ändrad:
Du kanske har rätt om man "pixelpeepar"?

Men är det inte snarare så, att med de nyare kamerorna som har fler antal pixlar och därmed registrerar mer information, att vid en jämförelse av utskrivna bilder från kameror av olika generationer med olika pixeltäthet, det ändå tydligt framgår att de nyare kamerorna ger en bättre utskriftskvalitet vid samtliga jämförda ISO-tal?
 
Tänkte faktiskt på det när jag jämförde bilderna, E-30'n är skarpare, en heldel skarpare. Jag var tvungen att skärpa upp mina bilder en heldel för inte så längesen när jag hade interpolerat dem till ca 18mpix, och får väl snart se resultatet, de väntar på utskrift i min skola.
Men då använde jag också min E-1'a som är väldigt oskarp(både jpg och RAW) och e-500 var väl lite bättre men inte så värst.

Så egentligen så är det ju utskrifterna som räknas!

(justja, bilderna blir 28*38cm med svartram så 30*40cm)
 
Senast ändrad:
Kamerakritiker har helt plötsligt börjat uppskatta Olympus optik och kamerorna har plötsligt blivit accepterade. Det har inte hänt så mycket med optiken sedan 4/3 introducerades. 50:an som har fått bäst betyg av alla objektiv DPreview har testat är ett av de äldsta.
Hur pass trovärdiga är kritiker?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.