Annons

Olympus 8M

Produkter
(logga in för att koppla)
Olympus verkar släppa två nya 8M kameror enligt PhotographyBLOG. Följande specifikationer verkar gälla enligt rykten:

Olympus Camedia C-8080 Wide Zoom
- Effective pixels 8.0
- 4X Optical Zoom - 27-110mm (35mm Equiv)
- F2.8-F4.8
- Min shutter 30 Seconds + Bulb
- Max shutter 1/8000 sec
- Sensor 1/1.8 " (7.18 x 5.32 mm)
- Macro focus to 3 cm
- ISO Settings: Auto, 100, 200, 400, 800
- New super noise reduction processor
- NOISE FREE IMAGES UP TO ISO 400
- xD Picture Card
- Hot shoe

Olympus Camedia C-788 Ultra Zoom
- Effective pixels 8.0
- 10X Optical Zoom - 35-350mm (35mm Equiv)
- F2.0-F2.8 with IS
- Min shutter 20 Seconds + Bulb
- Max shutter 1/4000 sec
- Sensor 1/1.8 " (7.18 x 5.32 mm)
- Macro focus to 5 cm
- ISO Settings: Auto, 100, 200, 400
- New super noise reduction processor
- NOISE FREE IMAGES UP TO ISO 400
- External flash via adapter (no hot shoe)
- xD Picture Card

Källa: PhotographyBLOG.

DPReview har tittat på Olympus C-8080 WIDE ZOOM.

But the differences between the C-5060 WZ and the C-8080 WZ are even more significant, Olympus hasn't just re-used an old body and lens and bolted in the new Sony 2/3" eight megapixel CCD, instead they have completely redesigned the body and approached the most important part of any digital camera, the lens, with an eye to quality. Indeed when I asked Olympus about the new lens they stated that it was as of the same quality as the Zuiko lenses made for the E System (the E-1 digital SLR), and to support that it's made in the same factory.
Det här ser mycket lovande ut. Uppstartstiden är dessutom under en sekund.
http://www.dpreview.com/articles/olympusc8080wz/

Testade 8080 en sväng idag. Bruset vid ISO 400 var nästan omärkbart, även i de mörka partierna. Kan iofs har gjort nån tabbe, men jag kollade verkligen flera gånger att iso 400 var inställd.
EVF:n var dessautom klart användbar. Nu har jag inte kört Minolta A2 än, men 8080:ans sökare var grym.
Hyffsat snabb och gedigen också.

Kan väl säga att jag gillade den som fan helt enkelt. Måhända att A2 och Canons motsvarighet smiskar den på fingrarna, men det får framtiden utvisa.

/Tobbe-väldigt imponerad

Har bara fingrat lite på C-8080 och det gav mersmak. Sökaren var bra men även A2 har en bra sökare. Vi får väl se vad som sägs när det snart kommer fler tester.

Tittade och kände på 8080 på Elmia.Verkade vara en fin kamera som ligger riktigt bra i handen, snabb både att starta och mellan bildern, även med blixt.Alla reglage vaerkade sitta bra till, många reglage utanpå kameran. Jag tycker det verkar vara en riktigt bra kamera, frågan är bara hur den står sig mot canon 300d och nikon d70? Eftersom den hamnar så pass högt i pris, det finns ju i och för sig fördelar med en kompakt kamera också.........

Kolla i senaste Ljud&Bild. Bertil Hellsten fotade samma testobjekt som vanligt. Garnnystanet ser mycket bra ut via 8080 med klart mer synliga trådar än 300D och D70, i samtliga färger (rött, grönt, och blått garn). Brusnivpån gav t.o.m. smisk fingrarna på 300D, om nu mätningen var korrekt utförd. I samma nummer testades också D70. BH var inte lika imponerad av användarvänligheten med t.ex. zoom med spak och knappfokusering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar