Annons

Olympus 765 vs. 750

Produkter
(logga in för att koppla)

mangew

Aktiv medlem
Har kollat på kameror ett bra tag och precis då jag ska skicka iväg en beställning(trodde jag bestämt mig) dyker en ny kamera upp. Olympus c-765. Vad jag inte blir klok på är om det är en ersättare (uppgradering) för C-750? den är ju billigare än c-750 men i överigt verkar ha ungeför samma funktioner och megapixel bara att den är nyare samt mindre i modellen.

Någon som vet om det är en förfinad c-750 eller om 750 fortfarande ska vara den bättre?
 
Skillnaden är att C-750 har blixtsko (möjlighet till extern blixt)..det saknar C-765.
 
Oh, det är mycket mer som skiljer!

- 765 har något större skärm - bra!
- 765 har LiIon, 750 R6. Plus för 750. 765 kanske får aningen längre batteritid, men den är bra på 750 också. Med R6 köper du billiga NiMH-reservbatterier, med 765 kanske det aldrig blir av och så missar du en massa bilder när att batteriet är slut.
- Enligt specarna är 765 något snabbare. Frågan är om den är snabbare på det som 750 är dålig på, fokusering.
- Jag mistänker att 765 inte kommer med fjärrkontroll, eftersom kommande 770 är nya toppmodellen. 750 har fjärr, det är praktiskt.
- 765 har bättre videoinspelning, i alla fall i upplösning.
- 765 har USB 2.0, snabbare!

Det var ganska mycket tycker jag! Viktigaste plus för 765 är att den ska vara snabbare. Att den har LiIon ser jag som viktigaste minus. Trist att Olympus inte längre ger oss ett R6-alternativ bland bättre kameror. Så här stora kameror är inte i akut behov av LiIon-batteriernas litenhet, och det räcker med xD som fördyrande faktor.
 
Ok, det var lite mer klargörande åsikter.

Egentligen så är det då en smaksak vilken man väljer. Bildkvaliten är viktigast och vilken är egentligen bäst där? Filminspelning är totalt oviktigt då jag använder filmkamera för detta. Batteri kapacitet och ekonomi är väl viktig faktor, minneskort är ju samma (fördyrande på båda gentemot CF).

Kanske jag satsar trots allt på en 5060 då de numera är dryga tusingen dyrare men troligen betydligt bättre.
 
Li-ion batterier är att föredra annars, tycker jag..de är mindre och håller längre, det finns billiga "pirat" batterier att köpa.
Bra mycket mer praktiskt med en liten istället för 4 st..för att inte prata om att ha 3 st istället för 12 med sig som back-up.

C-765 är inte testad än, så hur bildkvaliten är i förhållande till C-750 är bara spekulationer...gissningsvis är den om den skiljer sig, bättre.
 
Batterilivslängren är inget problem. Båda är bra, om du inte får för dig att använda Biltema-batterier. (Även då är det någorlunda, faktiskt.) Nackdelen med LiIon är, som sagt, att det är mycket mer frestande att inte skaffa det där viktiga extrabatteriet. Jag har en LiIon-kamera, och det är utan jämförelse den kamera som oftast dör av batteribrist, inte för att kapaciteten är dålig utan för att det aldrig blir av att köpa reserven. Dessutom är det dyrare och svårare att få tag på. Jag önskar att fler kameror klarade båda typerna.

Bildkvaliteten är nästan garanterat identisk, eftersom de har samma sensor och samma optik.

5060 är antagligen ett bättre val. Jag kan rakt av säga att 5050 är bättre än 750. Jag anser den även vara bättre än 5060, som är mindre ljusstark. Det beror lite på dina behov. 5050 och 5060 har fokuseringslampa, mycket bra om du tar mycket bilder i svagt ljus på ett par meters håll.
 
Jag hade valt 750 av den anledningen att den är skönare att hålla. Dom nya modellerna på Olympus Ultra Zoom ligger inte skönt i mina händer.
Jag skulle själv köpa en 750 men den var slut så då fick jag prova Canon Powershot S1 IS. Och efter det var det ingen snack om saken det blev en Canon. Den är snygg, grymt snabb i zoomen, ligger perfekt i handen och ett plus för att den har bildstabilisator. Den tycker jag att du ska kolla på innan du bestämmer dig.
 
Håller med..tycker juifs inte C-750 ligger något vidare i handen heller..
S1 IS därimot (som du säger) ligger väldigt bra i handen.
 
S1 IS ligger ju på 3megapixel eller hur mot 4 för olympus? Vilken betydelse har detta rent praktiskt?
 
Det beror givetvis på de egna kvalitetskraven.
Men låt säga 20x30 cm för 4mp och lite mindre för 3mp.

Jag har juifs gjort porträttbilder från 2mp med gott resultat oxå (interpolerat till 5mp) i storleken 20x30..
 
Ok, det har egentligen inte den avgörande betydelsen.

Men känns som att med Canon S1 IS kommer man nästan upp i samma pris som Olympus 5060 ligger i nu, skiljer bara marginellt så kanske den trots allt är den kamera jag ska ha.
 
Håller med, det finns så många...och ju mer man funderar ju mer kommer ut på marknaden samt de äldre sjunker i pris...och dessutom har funderingar på en DSLR (heter de så?) funnits då kanske Canon 300D som ligger någorlunda i pris nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.