ANNONS
Annons

olympus 450

Produkter
(logga in för att koppla)
Art Filters...

Med E-450 vill Olympus förmodligen behålla titeln som minsta, lättaste och billigaste DSLR på marknaden. Endast Panasonics spegellösa hybridkameror G1 och GH1 (HD) erbjuder mindre och lättare alternativ, men knappast billigare.

Med en ny bildprocessor (TruePic III+) i E-450 (samma som i E-30 & E-620) så fås framför allt möjligheten till tre "konstfilter", men inte omöjligt att även bildbehandlingen och autofokusten förbättrats därmed. Sensorn med kringkretsar torde i grund och botten vara samma som i E-420/E-520. Avsaknad av IS är på både gott och ont; Lägre strömförbrukning och färre rörliga komponenter kan ju vara ett plus.

Vad jag förstår, så har E-4xx serien av kameror så sakteliga vunnit nya anhängare. Liten, lätt och billig men ändå duglig är också anledningen till att jag själv ofta använder en E-400. Ångrar dock lite att jag ändå inte tog med 40-150mm (kit-)telezoomen till helgens tävling, då ett sådant kombo inte väger mer än 375g (E-400) + 46g (BLS-1) + 220g (glugg) = 641g.

Bilagor

• P3270012s400.jpg
    P3270012s400.jpg
    58.9 KB · Visningar: 617
Har en e-400, som jag tror är den minsta av e-4xx serien. Kalaskamera! Är med mig i indien för tillfället, och fotar! Mycket bra resultat!

Men jag ser då ingen större skillnad mot min 2 år gamla klump, mot denna klumpen? artfilter? Är det allt?

Jaja. Varför förändra ett vinnande koncept?! :)

E-400 evolution

Du fotar förmodligen inte raw och svär över de ohemult stora okomprimerade .ORF-filerna från E-400? Du har förmodligen inte ofta använt den gamla USB 1.1 för att överföra de stora filerna till datorn? Du fotar förmodligen inte i dåligt ljus och svär över att det inte går att slå ifrån det enerverande blixthjälpljuset till AF.

Även om de yttre formerna på E-400 och uppföljarna liknar varandra i mycket, så är det främst sensorn med avläsnings- och bildbehandlings-kretsarna som genomgått förändringar sen kameran lanserades vid Photokina hösten 2006. USB 2.0 HI-speed, AutoISO, Auto Gradation (SAT), Trådlös blixtstyrning samt varierbart brusfilter har tillkommit, det senare mycket avgörande för det förbättrade resultatet vid höga ISO jämfört med Kodak-sensorn i ursprungliga E-400. Vidare LiveView, CDAF (High Speed Imager AF), förbättrat handgrepp, större och klarare LCD (2.7"), samt snabbare slutare (3.5fps) och större raw-buffert (8x.ORF).

Jag har även använt min E-400 tillsammans med långa teleobjektiv (t.ex. 50-200mm & EC-14) på stativ, där jag önskat att jag kunde låsa spegeln för att minimera vibrationerna. Det kom senare i E-410.

Helst skulle jag förstås se att några av knapparna fått kortkommandon, men Olympus vill tydligen att man går in i och lär sig menyerna på E-4xx modellerna.

Ovanstående förbättringar till trots, i rätta händer och förhållanden (100-200 ISO), så är gamlingen E-400 fortfarande bildmässigt lik en fattigmans Leica M8 med en närbesläktad Kodak-sensor. Med matchande optik som t.ex. en pancake.

Nu kommer även en E-4xx liknande kamera på steroider; Den lilla E-620 som med både artikulerad LCD, inbyggd IS och bättre AF hittills bäst lyckats med att materialisera essensen hos Four Thirds.

P.S: Ha det bra i Indien och hoppas du även får möjlighet att se och fota lite fåglar. Kul att du gillar kameran, vi är nog ett flertal som gör det.

Ref:

Du fotar förmodligen inte raw och svär över de ohemult stora okomprimerade .ORF-filerna från E-400? Du har förmodligen inte ofta använt den gamla USB 1.1 för att överföra de stora filerna till datorn? Du fotar förmodligen inte i dåligt ljus och svär över att det inte går att slå ifrån det enerverande blixthjälpljuset till AF.

Även om de yttre formerna på E-400 och uppföljarna liknar varandra i mycket, så är det främst sensorn med avläsnings- och bildbehandlings-kretsarna som genomgått förändringar sen kameran lanserades vid Photokina hösten 2006. USB 2.0 HI-speed, AutoISO, Auto Gradation (SAT), Trådlös blixtstyrning samt varierbart brusfilter har tillkommit, det senare mycket avgörande för det förbättrade resultatet vid höga ISO jämfört med Kodak-sensorn i ursprungliga E-400. Vidare LiveView, CDAF (High Speed Imager AF), förbättrat handgrepp, större och klarare LCD (2.7"), samt snabbare slutare (3.5fps) och större raw-buffert (8x.ORF).

Jag har även använt min E-400 tillsammans med långa teleobjektiv (t.ex. 50-200mm & EC-14) på stativ, där jag önskat att jag kunde låsa spegeln för att minimera vibrationerna. Det kom senare i E-410.

Helst skulle jag förstås se att några av knapparna fått kortkommandon, men Olympus vill tydligen att man går in i och lär sig menyerna på E-4xx modellerna.

Ovanstående förbättringar till trots, i rätta händer och förhållanden (100-200 ISO), så är gamlingen E-400 fortfarande bildmässigt lik en fattigmans Leica M8 med en närbesläktad Kodak-sensor. Med matchande optik som t.ex. en pancake.

Nu kommer även en E-4xx liknande kamera på steroider; Den lilla E-620 som med både artikulerad LCD, inbyggd IS och bättre AF hittills bäst lyckats med att materialisera essensen hos Four Thirds.

P.S: Ha det bra i Indien och hoppas du även får möjlighet att se och fota lite fåglar. Kul att du gillar kameran, vi är nog ett flertal som gör det.

Ref:

Fotar enbart i raw. Och jo. Svär mycket över storleken :) Gamla usb standarden stör mig inte, är ung har tid att vänta på en stund när jag kopierar över bilder. Af-blixt-hjälpen är mycekt mycket störande. men man vänjer sig. Och jga använder väldigt sällan blixt... Gäller att lära sig hur den fungerar bara...
säger rinte att e-450 är dålig, bara att e-400:an är bra! Verkligen ett bra drag av olympus att skapa denna kompakta, men potenta kamera!

Här kommer ett smakprov från indien. Tyvärr inga fågelbilder...!

Bilagor

• P3210087_s.jpg
    P3210087_s.jpg
    96.6 KB · Visningar: 512
  • P3280169_s.jpg
    P3280169_s.jpg
    70.5 KB · Visningar: 507
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar