Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olovlig publicering

Produkter
(logga in för att koppla)

saycheese

Medlem
Jag ska börja med att skriva att jag har läst andra trådar i detta ämne. Jag sitter ungefär i samma sits som de flesta med detta problem.


En lokaltidning har använt en av mina bilder. Bilden fick de från en bekant till mig som vet att man ska fråga fotografen om lov först. I det här fallet hade hon ställt upp på intervju och tidningen behövde en bild. Hon var väl lite ivrig och tog första bästa bild. Bilden var lågupplöst och inte alls anpassad för tryck. Det syntes tydligt.


Jag blev aldrig kontaktad av tidningen innan publiceringen (de hade inte mina kontaktuppgifter). Fotografens namn fanns inte med. Bilden var beskuren.


Jag kommer skicka iväg en faktura. Vad ska jag ha som ersättning? Vad vill jag ha? Vad är en rimlig summa? Jag har sett siffror allt ifrån 750 - 6000 kr. Bör jag kräva extra då mitt namn saknades och att bilden var beskuren? Spelar det någon roll hur stor tidning det är? Stöld som stöld. Eller?
 
...
En lokaltidning har använt en av mina bilder. Bilden fick de från en bekant till mig som vet att man ska fråga fotografen om lov först. I det här fallet hade hon ställt upp på intervju och tidningen behövde en bild. Hon var väl lite ivrig och tog första bästa bild. Bilden var lågupplöst och inte alls anpassad för tryck. Det syntes tydligt.
Om tidningen var stressad och bad din bekante om bild och denne skickade första bästa, så är det tråkigt att det var en lågupplöst bild din vän skickade.

Jag blev aldrig kontaktad av tidningen innan publiceringen (de hade inte mina kontaktuppgifter). Fotografens namn fanns inte med. Bilden var beskuren.
Detta händer nog dagligen på olika redaktioner, att de får en bild av person som omnämns i tidningen. Ibland står det "Foto: Pressbild" ibland står det "Foto: Privat" som … i dessa fall har man på tidningen ingen aning om vem fotografen är och tar för givet att personen som levererar bilden vet att man kan använda den. De har inte kontaktat dig för att de inte vet att bilden är din!

Tidningen gör säkert fel vad gäller rättigheter, men det är inget ovanligt agerande.


Jag kommer skicka iväg en faktura. Vad ska jag ha som ersättning? Vad vill jag ha? Vad är en rimlig summa? Jag har sett siffror allt ifrån 750 - 6000 kr. Bör jag kräva extra då mitt namn saknades och att bilden var beskuren? Spelar det någon roll hur stor tidning det är? Stöld som stöld. Eller?

Att bilden är beskuren, är inget du kan klaga på, eller kräva mer pengar för.
Att ditt namn saknades, möjligen … men i ett sådant här fall tycker jag du skall ta snacket med din bekante i stället. Jag skulle inte skicka en faktura till tidningen.
 
Hur det egentligen ligger till

Inlägget ovan är inte helt rätt i sak...

1. Rent juridiskt förhåller det sig så att du ska skicka fakturan till tidningen.
Det är sedan tidningen som får stämma/driva en process mot din vän.
Det finns prejudikat på detta förfarande sedan tidigare.
Så det finns inte mycket att diskutera i sakfrågan där.

2. Avsaknad av byline är något som du kan fakturera extra för.

3. Otillåten beskärning är ett brott mot lagen.
Men vanligtvis så tillåter fotografer tidningarna att beskära bilden.
Så även där kan det finna svissa möjligheter att fakturera extra.
Men jag skulle inte bry mig om det i detta fallet.
Det vanligaste är att tidningen tillåts att beskära bilden så länge inte bildens budskap förändras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.