Annons

Oljig lins i mitt objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

Lord Kermit

Avslutat medlemskap
Hoppas någon kan komma med ett tips här...
Jag märket idag att ett av mina objektiv har en oljig hinna på en lins. Det är inne i objektivet så det går ju inte att torka av. Nu undrar jag om det är svårt att plocka isär objektivet utan att skada det? Det är inget speciellt dyrt objektiv men man vill ju inte köpa nytt om det absolut inte behövs....
Tips någon?

Lord Kermit skrev:
Hoppas någon kan komma med ett tips här...
Jag märket idag att ett av mina objektiv har en oljig hinna på en lins. Det är inne i objektivet så det går ju inte att torka av. Nu undrar jag om det är svårt att plocka isär objektivet utan att skada det? Det är inget speciellt dyrt objektiv men man vill ju inte köpa nytt om det absolut inte behövs....
Tips någon?

Det kan vara lätt och det kan vara svårt. Nu ger du inga ledtrådar till vilket objektiv det rör sig om, vilket gör det svårt att bedöma om det är lätt eller inte.

Ops..kanske skulle gett lite mer info. Objektivet är ett "Sigma Multi coated 39-80" Objektiv med Macro funktion. Troligen ett rätt billigt objektiv. Jag vet inte för jag köpte min utrustning begangnad o den har tydligen inte varit andvänd på herrans massa år. Jag gav inte mer än 700 Kr för kamera med 3 objektiv så jag skulle väl inte avlida om jag fick köpa ett nytt men går det o fixa så vill jag försöka.

Skruva isär objektiv

Jag har servat ett antal av mina äldre och billigt anförskaffade NIKKOR objektiv.
Även något som hade olja på en lins inuti, man retar sig p det o trivs inte förrän det är borta.
Dock är det inte säkert att det påverar bilden lika mycket som manretar sig på saken. men bättre blir det ju ite om de får vara kvar.

Det är ofta väldigt klurigt att få isär objektiv. särskilt Zoom objektiv är svåra.
det finns massor av saker att skurva isär, massor av saker som måste vara rätt dvs ställas in när man sedan sätterihop.

Det första är att man måste ha bra vertyg, det går INTE med kniv o gaffel. En förstörd skruvskalle o du får aldrig lös den sedan. Du har bara ett försök....

Så är du inte van vid att meka med finmekanik så gör det inte.

Gör det om du vill lära dig och kan tänka dig att offra objektivet.

Men kör vertyg först. Små stjärnmejlsar av god kvalitet etc.

Många billigare och pirat objektiv är numera mest av plast, det är nog inte tänkt att man skall ta i sär dem överhuvudtaget.

Har du otur ligger din oljehinna mellan två linser som sitter fastgjutna i en plast hållare. Dvs det går inte att dela på linsgrupper då.

De gamla NIKKOR Q, P etc jag mekat med är inte Zoom, de är helmetall och har riktigt med riktiga skruvar, ingen elektronik etc så där gå¨r det nog bra.
Jag har repat ett ZOMM objektiv, ett AF 28 - 85 tror jag, det var svårt, felet var att de små rullarna som glider i spåren, förrörelserna hade lossnat låst sig på tvären, deras gängor var förstörda, det blev en omaffatnde rep, men det gick. Dock tog det tio kvällar under minst en månad. Så då krävdes det tålamod o uthållighet.

Kan man få tag på en servicehandbok på det aktuella objektivet kand e tunderlätta, emn då hänvisar amn till specialverktyg som manändå ite har, eller kan få tag på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar