Annons

Olika WB och exponering olika objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

matswmatsw

Ny medlem
Hej

Jag har gått över till digitalt och lämnat min Pentax MX och min Nikkormat FT.

Valet av digitalkamera blev en Pentax KX m. 18-55 objektiv.

En anledning var att kunna använda mina gamla Pentaxobjektiv.

Min undran är varför det skiljer sig 2/3 steg mellan mitt gamla 50 1.7 och det som sitter på i 50mm läge, alla inställningar är identiska? Koll med grå kort visar det gamla objektivet ligger exakt mitt i histogrammet medan kitobjektivet underexponerar mellan 1/3 till 2/3 steg.

Vitbalansen skiljer sig också åt i gödlampsljus blir de gamla objektivens bilder mer åt det gula medan det nya drar åt blått. detta är med auto inställningarna . Det blir bättre om jag manuellt justerar vitbalansen innan i kameran.

Mats W

Min undran är varför det skiljer sig 2/3 steg mellan mitt gamla 50 1.7 och det som sitter på i 50mm läge, alla inställningar är identiska?

Med äldre objektiv som saknar elektrisk bländarkoppling så är det centrumvägd mätning och spotmätning som fungerar. Med medföljande zoomobjektivet är det flerfältsmätning som används. Flerfältsmätningen innebär att kameran mäter ljuset från flera olika ställen i bilden och använder mer "intelligens" för att bedöma exponeringen. Denna är justerad till att undvika att bränna ut högdagrar i bilden.

Om du använder centrumvägd exponering på båda och ändå får en skillnad, så ligger skillnaden i den mekaniska bländarkopplingen. Eftersom Pentax K-fattning har mekanisk bländarmekanism i objektiven, ej elektronisk motor som styr bländaren, så kan det finnas viss skillnad objektiv till objektiv i hur exakt denna är. Denna skillnad är fullständigt normalt och ligger oftast inom 0.3 - 0.5 EV.

Vitbalansen skiljer sig också åt i gödlampsljus blir de gamla objektivens bilder mer åt det gula medan det nya drar åt blått. detta är med auto inställningarna .

Den äldre antireflexbehandlingen var varmare, medan den SMC ghostless som Pentax använder sedan 10-talet år en kallare färgtemperatur med högre kontrast än förr. Så Pentax har ändrat färgtemperaturen på objektiven.

Om du har K och M objektiv så är de särskilt varma i sin återgivning.
Jag hade ett M28 f/2.8 som var klart varmare i färgåtergivning än FA 28 f/2.8 som var mer neutral.
Märktes tydligt med Agfa RSX diafilm som var en väldigt neutral film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar