Annons

Olika upplösning beroende på dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

sam78

Medlem
Har tagit en del bilder med min Nikon D90 i RAW-format. När jag tittar på bilderna i kameran är de i upplösningen 4288x2848 (12MP). Jag fothar ibland även tethered med Lightroom och bilderna hamnar då på PC'n som är kopplad till kameran. Har därefter flyttat bilderna till min NAS som jag kommer åt från både PC och Mac. Så långt allt bra - MEN sedan när jag öppnar bilderna från min Mac (även den kopplad till NAS'en) är bilderna i upplösningen 3072x2040 (6MP). Jag öppnar då SAMMA bild via PC'n igen, och då är den åter i upplösningen 4288x2848??!!!

Någon som kan förklara detta?
 
Om dina bilder är i RAW, så är det mjukvaran som du betraktar dem med som konverterar den visade bilden till ett annat format. Råfilens format ändras inte. Det kan tänkas att programmet har någon inställning för att visa bilderna i full upplösning, men de konverteras alltid. RAW går inte att titta på, det finns alltid ett program som omvandlar till visningsformatet.

Det kan hänga ihop med den inbäddade bildfilen, som brukar finnas i en RAW, och som kameran visar. Den kan ha mindre format än råfilens, och vad datorn visar hänger på vilket program som används.
 
Om dina bilder är i RAW, så är det mjukvaran som du betraktar dem med som konverterar den visade bilden till ett annat format. Råfilens format ändras inte. Det kan tänkas att programmet har någon inställning för att visa bilderna i full upplösning, men de konverteras alltid. RAW går inte att titta på, det finns alltid ett program som omvandlar till visningsformatet.

Det kan hänga ihop med den inbäddade bildfilen, som brukar finnas i en RAW, och som kameran visar. Den kan ha mindre format än råfilens, och vad datorn visar hänger på vilket program som används.

Det är nog det senare scenariot. NEF-filer har en inbäddad JPG-bild som inte är fullstor och Mac:en fuskar nog och visar den istället för att processa RAW-datat.
Installera Nikons View NX2 på Mac:en så skall nog till och med en Mac klara att öppna bilderna fullstora.

/Karl
 
Det är nog det senare scenariot. NEF-filer har en inbäddad JPG-bild som inte är fullstor och Mac:en fuskar nog och visar den istället för att processa RAW-datat.
Installera Nikons View NX2 på Mac:en så skall nog till och med en Mac klara att öppna bilderna fullstora.

/Karl

Tack för tipset! View NX visar att det åtminstone inte är något fel på bildkällan. Rätt/full upplösning när jag titta på bilden därigenom. Problemet med Photoshop/Camera Raw kvarstår dock. BIlden är fortfarande långt ifrån full upplösning.
 
Suck - ibland är det enklare än vad man tror. Fanns en inställning för "workflow options" längst ned i Camera Raw som var inställd på 6MP.
 
[ Edit : oj du hann före ]
I Camera Raw finns en förinställning, med pixelmått, färgprofil mm. Det är nog där du kan titta och eventuellt ändra tillbaks till normal storlek. Under bilden i Camera Raw finns blå klickbar text, som gör att du kommer åt de inställningarna.
 
[ Edit : oj du hann före ]
I Camera Raw finns en förinställning, med pixelmått, färgprofil mm. Det är nog där du kan titta och eventuellt ändra tillbaks till normal storlek. Under bilden i Camera Raw finns blå klickbar text, som gör att du kommer åt de inställningarna.

Tack i alla fall - uppskattas verkligen att ni tar er tid :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.