Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Olika typer av yrkesfotografer
- Trådstartare Mac18
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
inte för jag e expert men:
- Porträttfotografer
- Pressfotografer
- Frilansfotografer
- Uppdragsfotografer, dvs de som fotar mot timersättning
- Naturfotografer, sportfotografer (undrar om det räknas?)
- Tidningsfotografer
- Sen har väl polisen fotografer, undrar vad de kallas?
Men som sagt, detta är bara en gissning
Men kanske www.blf.se osv kan ha nån info kring sina medlemmar.
Roine
- Porträttfotografer
- Pressfotografer
- Frilansfotografer
- Uppdragsfotografer, dvs de som fotar mot timersättning
- Naturfotografer, sportfotografer (undrar om det räknas?)
- Tidningsfotografer
Men som sagt, detta är bara en gissning
Men kanske www.blf.se osv kan ha nån info kring sina medlemmar.
Roine
Kijana
Aktiv medlem
Har inte Fotografförbundet, SFF, också den del att bidra med?
Som jag ser det är väl press- och tidningsfotografer samma sak. Men man kan ju nämna teater- och filmfotografer (nu menar jag sådana som tar stillbilder från teaterföreställningar respektive filmscener), reportagefotografer (hmm, samma sak som press var det), djur- och naturfotografer samt flygfotografer.
Som jag ser det är väl press- och tidningsfotografer samma sak. Men man kan ju nämna teater- och filmfotografer (nu menar jag sådana som tar stillbilder från teaterföreställningar respektive filmscener), reportagefotografer (hmm, samma sak som press var det), djur- och naturfotografer samt flygfotografer.
pellepiano
Aktiv medlem
Mode-fotografer
Matfotografer
Produktfotografer
Matfotografer
Produktfotografer
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
hej
Faran fär är ju att vi inte hört ursprungsfrågan
Kan ju vara analogfotograf osv också
Roine
Faran fär är ju att vi inte hört ursprungsfrågan
Kan ju vara analogfotograf osv också
Roine
PatrikPolly
Aktiv medlem
Röntgen sjuksköterska.
Mac18
Ny medlem
Tack!
Hej, tack så jättemycket för hjälpen. Började läsa den här kursen för en vecka sen bara och kan typ inget om foto. Hade ingen aning om att det fanns så många olika typer utav yrkesfotografer. Finns det några riktlinjer att tänka på när man snackar om yrkesfotografer, är det dom som får betalt som får kallas det tex?
Hej, tack så jättemycket för hjälpen. Började läsa den här kursen för en vecka sen bara och kan typ inget om foto. Hade ingen aning om att det fanns så många olika typer utav yrkesfotografer. Finns det några riktlinjer att tänka på när man snackar om yrkesfotografer, är det dom som får betalt som får kallas det tex?
Kijana
Aktiv medlem
Det är bra om man får betalt om man har fotografi som yrke.
Nej, som framgår i andra trådar här på FS är inte fotograf någon skyddad titel (att jämföra med exempelvis advokat) så vem som helst får kallas sig fotograf eller yrkesfotograf.
Jag själv kallar mig för yrkesfotograf här på FS även om jag konstnärligt bara känner mig som en amatör. Men jag har betalt för att ta bilder på jobbet.
Och fotograf är man ju om man som skapar ett fotografi med exempelvis kameran som verktyg. Vore konstigt om inkomstgränser satte stopp för upphovsrättslagens paragrafer.
Nej, som framgår i andra trådar här på FS är inte fotograf någon skyddad titel (att jämföra med exempelvis advokat) så vem som helst får kallas sig fotograf eller yrkesfotograf.
Jag själv kallar mig för yrkesfotograf här på FS även om jag konstnärligt bara känner mig som en amatör. Men jag har betalt för att ta bilder på jobbet.
Och fotograf är man ju om man som skapar ett fotografi med exempelvis kameran som verktyg. Vore konstigt om inkomstgränser satte stopp för upphovsrättslagens paragrafer.
MikaelKreutz
Aktiv medlem
Sjukhusfotograf? Har inte sjukhus egna fotografer som ska dokumentera olika saker? Jag vet att de fotograferar dödsfödda barn t.ex.
andw
Aktiv medlem
När jag skulle fixa mina tänder på sahlgrenska sjukhuset en gång , så fick jag åka ner till källaren och gå in i ett rum där nere i kullvertarna. Där hade sjukhus fotografen sitt näste . En finsk kvinna som vred och bände på min käft så det skulle bli bra bilder .
Sen så finns det "Sport-fotografer" mee som man alltid ser på fotbollsmatcher med sina telezoomar !
Sen så finns det "Sport-fotografer" mee som man alltid ser på fotbollsmatcher med sina telezoomar !
madsochmarja
Aktiv medlem
Boudouire fotograf
Glamourfotograf
Erotik fotograf
Fine art fotograf
Men en sak?
Är en naturfotograf också en macrofotograf( blommor)
Glamourfotograf
Erotik fotograf
Fine art fotograf
Men en sak?
Är en naturfotograf också en macrofotograf( blommor)
ulso
Aktiv medlem
roinek skrev:
Kriminalfotograf
Forensisk fotograf