Annons

Olika resultat med stabilisator!?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag har under helgen fotat en hel del på västkusten under bra ljusförhållanden. Jag har använt mig av en EOS 10D och ett 28-135 IS USM.

När jag kom hem och tittade på bilderna i datorn, så blev jag väldigt förundrad av skillnaden mellan två bilder som är tagna direkt efter varandra och på samma motiv med samma inställningar, så när som på att den ena är tagen på 1/60 och den andra på 1/90. IS är inkopplat hela tiden och bländare är 5,6. pol-filter är monterat.

Motivet är ett barn som står i strandkanten och jag fotar ut mot vattnet och får med skogen på andra sidan vattnet.

Den första bilden som är tagen på 1/90s är något suddig och skärpedjupet är kort. Skogen bakom är definitivt inte skarp.

Nästa bild med samma bländare och 1/60s är knivskarp och skogen bakom är också skarp!

När jag tar bilderna sitter jag ner och har bra stöd, så jag utesluter skakningsoskärpa.

Liknande fenomen har jag på flera bilder tagna med detta objektiv, så nu till min fråga: Är det fler som har upptäckt detta med IS inkopplat? Kan IS-mekaniskem krångla så att den hänger upp sig eller rör sig när man exponerar? Jag kör allt som oftast med IS inkopplat... ska jag koppla ur denna så fort jag absolut inte behöver den?

Vart kan man lämna in objektivet om det skulle behövas gå igenom? tips på billiga/bra ställen?

Tacksam för tips och synpunkter.

mvh //Peter

Kan du lägga upp ett par utsnitt av bilderna i tråden så man ser, det kan finnas olika saker det beror på. Själv har jag aldrig haft problem med IS på 28-135.

Jag ska försöka göra iordning en liten bild... kanske lättare att förstå problemet om man ser resultatet...

Bilden kommer senare ikväll.

//Peter

peter_wahlström skrev:
Jag kör allt som oftast med IS inkopplat... ska jag koppla ur denna så fort jag absolut inte behöver den?

Jag skulle rekommendera att stänga av stabilisatorn så länge du tror att du kommer få bilden skarp utan den. Jag har fotat bilder med kameran på stativ och testat med och utan stabilisatorn. Ibland blir det bra mycket oskarpare med den på.

Bara för att dubbelkolla:

Gav du stabilisatorn tillräckligt med tid på den första bilden? Tar ju någon sekund innan det är helt stabilt...

Jag snackade med Tore Hagman för ett bra tag sedan som då hade köpt ett Canon EF 300/4.0 L IS just innan han åkte till Afrika för att plåta. Han hade tagit en hel del bilder med objektivet på stativ och IS funktionen påslagen och fått nästan samtliga bilder oskarpa(!).

Canon har förbättrat IS-funktionen men på de tidigaste IS-optiken så fungerade stabiliseringen dåligt om man använde stativ eller hade kameran för stabilt.

På nyare IS objektiv stänger stabiliseringen av sig om den känner av att den står på ett stativ, på tidigare IS som på 28-135 så måste den slås av manuellt.

På nyare IS-gluggar så finns det, precis som Peter säger en sensor som känner av om stativet är fast monterat och stänger därför av IS.

Har för mig att vi har haft detta uppe innan..

Men..

Klass I BÖR INTE monteras på stativ med IS påslagen. I klass I ingår följande:

EF 28-135, EF 75-300

Klass II BÖR INTE monteras på stativ med IS påslagen. Skillnaden mellan klass I och II är att klass II har läge för panorering. I Klass II ingår följande objektiv:

EF 100-400, EF 300/4L

Klass III går att montera på stativ med IS påslagen, eftersom de känner avsaknaden av rörelser. I klass III ingår följande objektiv:

EF 70-200/2.8L, EF 28-300, EF 70-300, EF 300/2.8L och alla fasta däröver. Dessutom har EF 70-200/2.8 IS, EF 28-300 och EF 70-300 ett steg bättre "gain".

Jag tror på tesen att IS inte hunnit med när du tryckte av..

Det kan vara det ni säger att IS inte har hunnit "stabilisera sig"...

När det gäller fotografering och barn, så får man ibland vara väldigt snabb för att inte missa ögonblicken. Det stämmer nog att jag har varit ganska snabb att ta det första kortet och sedan på det andra så har stabilisatorn hunnit låsa sig... Det låter inte helt orimligt när ni säger det.

Jag ska ta en ny provserie bilder för att dubbelkolla. Ska även försöka lägga upp ett exempel så får ni se vad det är jag har utgått ifrån.

Tack för alla synpunkter!

mvh //Peter

Jo, det är ju lite lurigt - man är ju van att det är grönt att trycka av när man fått fokus-konfirmation men så är ju icke fallet med IS påslaget..

Jag tycker annars IS är helt fantastiskt som "gratis monopod" i många lägen, men just när det är kort om tid mellan när man plockar upp kameran och fotar så är nog IS-avslaget ibland smidigast...

Är ni nöjda med 1´28-135 IS?

Jag tvekar mellan Tamron 28-75 och Canon IS 28-135 3,5-5,6. Ni verkar nöjda med Canongluggen. I annat forum har Kim Waldung bestämt avrått från Canon och noterar att han bytt till tamron. Vad säger ni?

Jag har varit klart nöjd med mitt 28-135 - bra brännviddsomfång, rätt skarpt och IS i en inte allt för stor förpackning... IS:n har räddat en hel del bilder man tagit handhållet som aldrig hade blivit något annars...

Re: Är ni nöjda med 1´28-135 IS?

Wess skrev:
Kim Waldung bestämt avrått från Canon och noterar att han bytt till tamron. Vad säger ni?
Jag är nöjd med gluggen och skulle inte vilja vara utan den. Den har enligt min ringa mening en brist och det är att den är lite ljussvag jämfört med Tamron-gluggen.
Ska man fota utomhus är det aldrig ett problem, för inomhusfoto utan blixt (kyrkor, slott osv) har jag dock en 50/1.8 i väskan. IS:en är värd tillräckligt mycket för mig för att jag ska kunna tänka mig att stå ut med det omaket.

ANNONS