Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olika objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Detta med objektiv är inte lätt att förstå för en nybörjare som ska köpa en ny kamera.....
Till exempel: Vad står dessa beteckningarna för? 73/100 eller 35/1.8 G?

Man skulle vilja se en överskådlig tabell där alla objektiv med dess beteckningar/egenskaper är uppdelade i olika kategorier.
mvh/Marie

Var har du hittat siffororna? 73/100 är ingen formulering som brukar användas på objektiv. Låter snarare som ett omdöme i någon standardiserat kvalitetstest. Som 73 poäng av 100 möjliga enligt testet XXX.

Kan du inte länka istället så kan du kanske få bättre hjälp.

Men traditionellt brukar objektiv beskrivas enligt parametrarna brännvidd och max bländarvärde. Sen tillkommer ibland någon bokstavskombination som tillexempel EF-S (Canonobjektiv som passar croppad kamerasensor) eller VR (som betyder skakreducering på Nikonspråk).

Men huvudgrejen är brännvidd och bländare. Brukar beskrivas som följande:

50mm = ett fast 50 millimetersobjektiv. Fast betyder att du inte kan zooma med objektivet. Fasta objektiv tenderar att vara skarpare än zoomobjektiv.

17-70mm = ett zoomobjektiv som går att zooma från vidvinkel (17mm) till normal/kort tele (70mm).

Bländarvärdet brukar benämnas som 3,5 - 5,6. Det betyder att bländaröppningen i vidaste läget är 3,5 och i objektivets mest inzoomade läge är 5,6.

Är det et fast objektiv är det bara en siffra, tex 2,8.

Även vissa zoomobjektiv har "fast bländare" alltså största bländaröppningen är densamma i hela zoomomfånget.

Bländarvärdet anger alltid STÖRSTA öppningen som är möjlig på objektivet. Sen kan man ju alltid minska bländaröppningen (vilket konstigt nog beskrivs med ett högre tal, men det beror på att bländarvärdet är ett bråktal).

Så exempelvis ett objektiv som heter Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM är alltså ett
Canonobjektiv som passar kamerafattningen EF-S (alltså en kamera med croppad sensor) där man kan zooma från 17-55mm (=brännvidden) och största bländaren är 2,8 (släpper alltså in hyggligt med ljus på största öppningen). IS betyder att den har skakningsreducering (Image Stabilizer på Canonspråk) och USM-motor vilket är en tystgående fokuseringsmotor.

Hoppas detta hjälpte något.

Marie, jag fattar inte vart du har fått 73/100 ifrån. Du skrev det i din förra tråd också... vart har du sett 73/100 nånstans?

feedback

Tack alla er som har tipsat mig om länkar samt gett info om objektiv och dylikt. Verkar vara intressant och lärorikt.
Jag ska sätta mig och läsa på......
mvh/Marie

Okey, alla gör vi fel någon gång! Ska bli intressant att veta vilket objektiv det var du menade

En rimlig gissning, om vi nu ska ägna oss åt sådant, är att det är 70-300 Marie menar. Om man uttalar det för sig själv hör man att det ligger väldigt nära "73-100" om "100" uttalas utan "ett". Det är bara en mikroskopisk paus emellan.

Per.

objektiv

En rimlig gissning, om vi nu ska ägna oss åt sådant, är att det är 70-300 Marie menar. Om man uttalar det för sig själv hör man att det ligger väldigt nära "73-100" om "100" uttalas utan "ett". Det är bara en mikroskopisk paus emellan.

Per.

hej!
Har fått svar från Rajala. Du gissade rätt....det är en 70/300.
Det andra jag har beställt Nikon AF-S DX 35/1. 8G har ännu inte kommit....... Jag har väntat i nästan 6 veckor. Det ska komma inom de närmaste 2 veckorna.
Kameran jag hade beställt är D3100 dock har jag bytt till D90 som kostar dock lite mer 6399 kr. Hoppas bara att kameran är inte för tung och klumpig att manipulera.

mvh/Marie

fel forum

Varför frågar du i Canonforumet när det är Nikon du använder?

Det kan man fråga sig.......jag råkade förväxla canon och nikon utrustning så det var inte meningen att ställa mina frågor på fel forum.
Jag fick i alla fall vetiga svar på mina frågor och är nöjd.
mvh/Marie

ANNONS