Annons

Olika filmtyper

Produkter
(logga in för att koppla)
skranboard skrev:

Anpassar du framkallningen då också?

/Daniel

Nopes... inte nar det galler farg i alla fall...
Med svartvitt sa ar jag en av dom som garna slinker in med lite extra agiteringar sa jag overframkallar och gor filmen annu lite tatare...

Filmfabrikanterna gor filmerna och sager da dom satter sina iso tal att en bra dag utomhus sa har filmen iso XXX... darfor sa stammer det inte alltid och blir latt underexponerat... Jag gillar skuggdetaljer och darfor sa overratar jag filmen ett steg...
(alla filmer utom SFX (Ilford))

(neg)film för inomhusbruk, Jul mm

Finns det några filmer som lämpar sig extra bra för detta. Julfirande, Luciatåg på Dagis mm. Mörkt och skumt brukar de ju vara...Vad behövs för ASA (28-80/3,5-4,5)? Man vill ju kanske ta det lite lungt med blixten..

//Jens

Den bästa färgnegfilm jag prövat för dåliga ljusförhållanden är Fujis Superia 800. Fantastisk vad gäller korn och kontrast med tanke på känsligheten.

Sedan måste det iofs vara ganska mycket ljus i Luciatåget för att man skall hyfsade exponeringsvärden även med en så känslig film, men den är definitivt värd att pröva!

Fotograferar man inomhus utan blixt måste man se upp med färgstick från glödlampor. Det finns filter att köpa mot det. Annars blir det kraftigt orange färg alternativt kan det blir grönt stick om det är lysrör.

Mvh
Maverick

Saxat ifrån Fujifilms hemsida angående Superia 800.
"Fyra skikt ger naturliga färger också vid blandljus och i lysrörsbelysning. "

Sen vill man väl gärna ha lite färgstick för stämningens skull om det är luciatåg. Inte från lysrör förstås, men från ljusen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar