Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika färger på bilden i Bridge och PS?????

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Hej
Jag mår vara förvirrad men ej upplevt detta tidigare. Mina bilder är olika i färgerna i bridge (som tumnaglar) och när jag öppnar dom i PS CS3 som tiffar i fullstrorlek.
Jag arbetar med adobe rgb och kör på en kalibrerad Eizo FlexScan S2231. Någon som vet vad detta beror på? Någon som isf vet hur jag kan fixa det eftersom det stör mig. Hoppas och tror att den öppnade TIFF bilden i PS är den korrekta, eller???

Tacksam för hjälp

//jesper
 
I CS2 kunde man synka färghanteringen genom Bridge. I CS3 sker det automatiskt om färghanteringen i Bridge är på.

Preferences-Advanced-
Kryssa i ruta "Enable Color management in Bridge
 
jag har samma problem fast med windows visningsprogram, alltså att bilderna ser olika ut både i färg och ljushet när jag ser dom i windows visningsprogram och i cs3 kalibrerar min skärm med huey.. nån som vet varför och om man kan göra ngt åt det? (eller ska jag titta på bilderna i bridge istället? Det kanske är bättre?)

Anna
 
annamelie skrev:
jag har samma problem fast med windows visningsprogram, alltså att bilderna ser olika ut både i färg och ljushet när jag ser dom i windows visningsprogram och i cs3 kalibrerar min skärm med huey.. nån som vet varför och om man kan göra ngt åt det? (eller ska jag titta på bilderna i bridge istället? Det kanske är bättre?)

Anna
Jag tror inte att visningsprogrammet har stöd för färgprofiler. Bridge är ju också ett bra sätt att visa bilder.
 
Ja det kanske är så det är? Man tror ju dum som man är att allt ändras när man kalibrerar skärmen, inte bara vissa program:p

Tack för hjälpen:)
 
Hej
Jag har ett liknande problem som det som nämndes ovan. När jag kollar på en bild (en mörk/nattbild) i bridge bildspel så är den helt "förvrägnd", jag tror man kan säga att den är pixelserad. väldigt mycket. Men när man sen högerklickar så zoomas ju bilden in till 100% och då är den precis som den ska vara. Jag kan inte fatta detta. Öpnnar jag bilden i andra visningprogram samt photoshop så är bilden normal, precis som den är när man zoomade till 100% som jag sa.
Jag har kalibrerat skärmen...
Är det någon som vet vad som är fel?

EDIT: jag låter det gå lite tid så att bilden ska hinna hörhandsgranskas, men det hjälper inte
 
iBoat skrev:
I CS2 kunde man synka färghanteringen genom Bridge. I CS3 sker det automatiskt om färghanteringen i Bridge är på.

Preferences-Advanced-
Kryssa i ruta "Enable Color management in Bridge


Denna inställnin (Preferences-Advanced- kryssa i ruta "Enable Color management in Bride". Är det i PS eller i Bridge jag gör det? Och vad heter det på svenska?
 
ingrids skrev:
Denna inställnin (Preferences-Advanced- kryssa i ruta "Enable Color management in Bride". Är det i PS eller i Bridge jag gör det? Och vad heter det på svenska?
Det är i Bidge. Inställningar - Avancerat - akvitera färghantering. (eller något liknande)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.