Annons

Olika färger i Photoshop och lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Som ämnet anger visar photoshop och lightroom olika färger.

När jag ska redigera bilder från lightroom till PS blir det alltid olika nyanser. Är det någon som kan tipsa om hur jag kan komma ifrån detta problem?

/M
 
Skapar du ps-filen inifrån Lightroom? Vad har du för inställningar i LR för färgrymd i PS-filer (external editing) och vad har du för inställningar i PS för arbetsfärgrymd? Kör du mac eller pc?
 
Skapar du ps-filen inifrån Lightroom? Vad har du för inställningar i LR för färgrymd i PS-filer (external editing) och vad har du för inställningar i PS för arbetsfärgrymd? Kör du mac eller pc?

Jepp på det första. Kör Edit in Photoshop. Och jag hittar i ärlighetens namn inte färgrymderna i Lightroom. Har letat. I PS kör jag sRGB eftersom jag inte har världens bästa skärm.

Kör PC.

/M
 
Under Edit, Preferences, och fliken External Editing.

Ibland ser man inte träden...

Nu är det satt Prophoto RGB på External Editing. I PS är färgrymden satt till Prophoto RGB.

Dock kvarstår problemet. Bilderna ser annorlunda ut i PS. Bilden jag håller på med fn. är en svartvit och denna har en gulaktig ton i LR men ser korrekt ut i PS.

Nånstans känns det som om det är nån inställning som inte stämmer överens. Det är ju trots allt samma tillverkare och två helkompatibla program så rent logiskt känns det som om det borde vara likadant.

Tips?

/M
 
Vilken version av Lightroom resp PS kör du?
Själv kör jag Lightroom 2.2 och PS3 Extended.
Och har inte upplevt det som du nämner.
 
Vilken version av Lightroom resp PS kör du?
Själv kör jag Lightroom 2.2 och PS3 Extended.
Och har inte upplevt det som du nämner.

Lightroom 2.2 och CS3 Extended så det är ju identiskt.

Kan man inte bestämma färgrymd någonstans i LR? FÖr det enda jag ändrat på där är ju färgrymden i export.

/M
 
Njae. Inte riktigt. Ska slänga upp en skärmdump imorgon, om än det inte är optimalt så kanske det blir lite tydligare.

/M

Lightroom och Photoshop använder två olika metoder för färghanteringen till skärm. I Lightroom används ColorSync på Mac/ICM på Windows. Photoshop använder Adobes färgmotor. Adobe hävdar att det ska bli så små skillnader på dessa två lösningar så att det inte ska märkas, men det verkar ju inte riktigt stämma. Vid utskrifter däremot använder båda programmen samma Adobe färghantering

Stefan
 
Jepp på det första. Kör Edit in Photoshop. Och jag hittar i ärlighetens namn inte färgrymderna i Lightroom. Har letat. I PS kör jag sRGB eftersom jag inte har världens bästa skärm.

Kör PC.

/M
SRGB är ju högst begränsad.
Skulle tro att du upplever skillnaden som mindre om du använder AdboeRGB, eftersom det ger ett större färgomfång.

Även om din skärm inte är den bästa, så kan jag inte se några vinster med att arbeta med sRGB i PS, tvärtom så är det med största sannolikhet orsaken till ditt problem.
 
SRGB är ju högst begränsad.
Skulle tro att du upplever skillnaden som mindre om du använder AdboeRGB, eftersom det ger ett större färgomfång.

Även om din skärm inte är den bästa, så kan jag inte se några vinster med att arbeta med sRGB i PS, tvärtom så är det med största sannolikhet orsaken till ditt problem.

Tack för tipset. Jag har åtgärdat detta. Jag har testat med både Adobe RGB samt Prophoto RGB (som LR rekomenderar) och resultatet blir detsamma.

Såhär ser det ut:
2cpsxev.jpg


/M
 
Lightroom och Photoshop använder två olika metoder för färghanteringen till skärm. I Lightroom används ColorSync på Mac/ICM på Windows. Photoshop använder Adobes färgmotor. Adobe hävdar att det ska bli så små skillnader på dessa två lösningar så att det inte ska märkas, men det verkar ju inte riktigt stämma. Vid utskrifter däremot använder båda programmen samma Adobe färghantering

Stefan

Är det bildskärmens eller systemets profil ColorSync som används av Lightroom på Mac?
Vilken profil ska vara den rätta i så fall?
För att min Lightroom använder ngn konstig profil så att det skiljer sig från alla andra fotoprogram som iPhoto, Aperture, PS4. Titta på mörka partier. Här är skärmdump som ett exempel (bild 4):
http://idisk.mac.com/wvp-Public?view=web
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.