Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika färg på bildskärmar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Therese L

Medlem
Har ett problem med bildskärmarna och vet inte hur jag ska få samma färåtergivning på de olika skärmarna.
Bilderna ser totalt olika ut kvalitetsmässigt och jag har ingen aning om vilken som är den korrekta... På den ena skärmen är de jätte bra men på den andra ser det nästan ut som en annan bild. Jättetråkigt då jag inte vet vilken som är den korekta Att skärpan är olika kan jag acceptera men inte färgåtergivningen.
Har någon ett tips hur jag ska göra?
Therese

Den ena skärmen jag använder är på den bärbara datorn, en dell och en crt skärm av märket amitech...

Alla skärmar kan kanske inte kalibreras fullt ut. Om så är fallet med dina skärmar får du välja att:

- kalibrera så att den ena är korrekt medans den andra får bli så bra det går

...eller...

- kalibrera så att båda visar samma färg, men med vetskapen att ingen av dem visar "rätt"

Förutom dokumentet nämnt tidigare så kan jag tipsa om denna sida:

http://epaperpress.com/monitorcal/

Eller, om pengar finns, skaffa en hårdvarukalibrator. Eller andra skärmar som kan kalibreras bättre. Beror ju på vilka krav du har.

Therese L skrev:
tack för era tips. Nu vet jag iallafall vilken skärm som visar rätt.
Therese

Vilken skärm var det?
Jag är lite nyfiken, för jag har också en bärbar Dell som jag fick jobba en del med innan det blev bra.
Jag var tvungen att gå ifrån "Adobe Gamma" och i stället kalibrera skärmen med grafikkortets mjukvara.

skärm

den bärbara dator är en inspiron 2200. vet inte vad skrämen heter.
Har du fått ordning på din skärm?
Det är ju väldigt svårt att avgöra en bilds kvalité på en bärbar. Färgerna varierar ju beroende på läget, men det är ju så tråkigt när jag överför bilderna och blir så glad över att jag lyckats med det jag ville. Men sedan när jag öppnar bilderna med den andra skärmen så blir jag så besviken över att de är så annorlunda...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar