Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika exponering med olika objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Alla har säkert följt debatten gällande fel exponering med K- och M-objektiv. Jag tycker det verkar som om det finns ett betydligt generellare problem. Jag har vid ett par tillfällen suttit och fotat i dålig belysning med 85/1.4 och nya 50/200 4-5.6. Exponeringsmätaren (multisegment) bedömer situationen helt annorlunda med de två objektiven och jag måste kompensera +0.5 till +1.0 på det ena och -0.5 på det andra. Nu har jag inte riktigt koll på åt vilket håll problemet uppstår så jag måste utreda det hela närmare. Men det låter som det skulle kunna vara så att exponeringsmätaren inte klarar den ringa mängd ljus som kommer igenom bländare 4-5.6 vid så lite ljus. Någon som har samma erfarenheter? Har den centrumvägda mätaren större känslighet? Iom histogrammet så är ju detta inget jätteproblem då det är enkelt att kompensera, men det känns lite som ett steg tillbaka om man måste kompensera trots att man använder multisegment. Då kan man lika gärna gå tillbaka till centrumvägt och ha lite känsla för hur mycket det skall kompenseras. Dessutom blir det ju lite lätt absurt om man dessutom skall komma ihåg hur mycket olika objektiv skall kompenseras vid olika ljusnivå....

Om Pentax har dessa tekniska problem borde de väl kunna hantera detta bättre i firmware. T.ex. automatiskt byta till centrumvägt (om det hjälper) vid för lite ljus med någon typ av varning. Alternavit automatiskt lägga in kompenseringar för alla objektiv som talar om för kameran vilka de är...

Jag antar att du vet om att det finns en ny firmware (1.1). Exponerar möjligen bättre nu men det är fortfarande stora problem. Dessa lär vara relaterade till mattskivan och är i så fall inte lätta att korrigera.

Mitt hus exponerar alltid rätt om jag använde gröna knappen vid störrsta bländaröppning. Om jag istället mäter med minsta bländare kan exponeringen bli flera steg fel. Störst blir problemen vid mätning i dåligt ljus.

Själv är jag ganska besviken på Pentax. Självklart är man medveten om dessa problem.
En kamera av den här prisklassen ska inte behöva exponera så dåligt. En kompaktkamera i 1000-kronors klassen exponerar bättre.

Flerfältsmätningen i min k10D fungerar alldeles utmnärkt. Jag märker ingen skillnad mellan mina olika objektiv i exponeringsvärdet, inte på objektiv av samma serie. däremot så gör ju kameran olika val på bländare och slutare beroende på vilket objektiv som sitter på och den gör det därför att den tar hänsyn till brännvidden och fokuseringsavståndet. Min K10D exponerar som jag själv skulle valt. Min erfarenhet av digitala kompakter är att de fräter ut högdagrarna, så jag tycker ingen kompakt exponerar särskilt bra.

Det kan finnas skillnad mellan olika serier och det beror på den information som de ger flerfältsmätningen.

A serien ger endast information om bländarvärden till kameran.

F serien ger även information om fokuserat avstånd och brännvidd.

FA serien och framåt ger även information om objektivets prestanda vid olika bländare.

Eftersom flerfältsmätningen har olika mängder av data att utgå från, så kan det alltså skilja sig i kamerans expooneringsval mellan dessa olika serier. På de flesta motiv, och när man använder annan programkurva än MTF, så är det oftast ingen skillnad.

En faktor att tänka på om man har kameran inställd på MTF programkurvan, det är att det är bara Pentax FA objektiv och nyare som fungerar optimalt med den funktionen. Tredjepartstillverkares objektiv innehåller bara ett generellt värde, medan Pentax mäter upp varje exemplar av objektivet och kodar in detta. Tredjepartstillverkarna gör ej detta.

Det kan givetvis även vara skillnad mellan olika brännvidder. En vidvinkel visar mer av bilden än ett tele och därmed får ju ljusmätningen en annan information att jobba med. Kraftiga vidvinklar har också ofta en vinjettering i hörnen, vilket också påverkar ljusmätningen jämfört med teleobjektiv.

Den skillnad som uppstår händer om man använder bländarringen på objektivet. K10D saknar det mekaniska länkage som avläser bländarringens position. Eftersom den saknar koppling till bländarringen så måste den mäta upp objektivet när den bländar ner och detta är tyvärr ingen exakt metod. Om kameran hade haft ett mekaniskt länkage till bländarringen så hade det ej funnits ett problem. Men Pentax skrotade bländarringen för många år sedan. Det var många kunder som kom till handlarna med objektiv inställda på f/22 istället för på 'A' och så ville de reklamera kameran för bilderna blev så himla underexponerade eller att den valde för långa slutartider så att bilderna blev suddiga, eller så klagade de på att bländarauomatiken ej fungerade. Det här med bländarring var uppenbarlien för svårt för många och dessutom så var det dyrt.

A optiken, med 'A' läge på objektivet och därmed elektronisk koppling av bländare, vilket gör att flerfältsmätningen fungerar, introducerades 1983 på marknaden.

Observera: Använder man bländarringen så blir alla objektiv - ur K10D's synvinkel - K och M objektiv, även fast de är A, F eller FA! Detta därför att när man flyttar bländarringen från 'A' läget så frånkopplar men den elektriska överföringen av informationen och objektivet blir ett vanligt "dumt" mekaniskt, vilket alltså även gäller nya autofokusobjektiv med bländarring.

(Så nu vet ni varför bländarringen är spärrad för användning när man packar ur kameran ur kartongen).

K10D har en bra kompatibilitet med objektiv från 1983 och framåt, men det kan alltså uppstå exponeringsfel med ännu äldre objektiv när man använder dem på andra bländare än den största.

Visst kan man vara förbannad för att en ny high-teck kamera anno 2006 ej fungerar optimalt med objektiv från 1976...

Jag skulle gärna vilja se den digitala kompaktkamera i 1000 kr klassen som ger en bra exponering med objektiv från 1976...

Hälsar
R

Senast ändrad:
Nu gällde diskussionen just de manuella objektiven. Att K10 exponerar perfekt med nyare optik är det ingen som tvivlar på.

Det är ett faktum att kameran har problem med manuella objektiv och att exponeringen blir mycket ojämn - speciellt i svag belysning.

Detta hade egentligen inte varit mycket att säg om, om inte Pentax lovat att dessa objektiv ska fungera och använt det i sin marknadsföring.

Att man inte provat ut detta ordentligt innan man lanserade kameran är i mitt tycke en dundertabbe.

Bländarringen skrotad?

FA serien tillverkas fortfarande med sin bländarring, så att påstå att Pentax skrotade bländarringen för många år sedan var väl att ta i. De D FA som finns i Pentax roadmap har väl bländarring?

Enligt marknadsföringen så skall ju över 25 miljoner objektiv vara fullt användbara. Så många A, FA och senare har väl inte tillverkats utan den mängden omfattar väl allt från M42 och framåt.

/Mats

Jag tycker inte att exponeringen är så perfekt med DA-objektiv heller hela tiden, fast det kanske är jag som gör fel. Idag ville jag fotografera en person framför ett fönster, och det var ljusare ute än i rummet, men det blev underexponerat på människan fastän jag ställde in kameran på spotljusmätning rakt på människan och fokusen på personen.
Jag tog bilder i några olika situationer, och det verkar inte som att det blev så bra, alltid.

Jag har gjort lite mätningar för att förstå hur det fungerar. Jag kom fram till följande slutsats.

Mätningen påverkas av objektivets största bländare oavsett A- eller M-objektiv. Större bländaröppning underexponerar och mindre överexponerar. Mitt 200/2,8 underexponerar ungefär ett steg. Med tvågångers teleförlängare (ger två gångers förlängning för både brännvidd och bländare 400/5,6) exponerar det nästan rätt enligt histogrammet. Det märktes aldrig med min istDS. Jag gjorde också en mätserie med mitt 90/2,8.
Tabellen visar vad kameran ger för exponeringstid vid olika bländare och mätsätt. Om man utgår från att fullöppning ger korrekt exponering visar tabellen hur exponeringsfelet blir vid olika bländare.

Bländare - A-läge - M-läge - bländarsteg
2,8 - 125 - 125 - 0
4 - 60 - 45 - +0,5
5,6 - 30 - 15 - +1
8 - 15 - 6 - +1,5
11 - 8 - 0,5 - +2
16 - 4 - 1sek - +2
22 - 2 - 2sek - +2

Prova gärna ni som har möjlighet.

Det stöder nog teorin att mattskivan påverkar ljuset olinjärt på nogot sätt.

//Lars

Tabellen blev inte så snygg. Minustecknen är avskiljare för kolumnerana.

Senast ändrad:
ZhuGeLiang skrev:
Nu gällde diskussionen just de manuella objektiven.

Var står det någonstans i diskussionen?

När det gäller marknadsföringen av K10D så säger Pentax:

"PENTAX K10D håller fast vid den kända PENTAX bajonetten vilket innebär att du har tillgång till över 340 olika objektivmodeller som sålt i ca 24 miljoner exemplar."

Att man har "tillgång till" innebär ej automatiskt att objektiven fungerar perfekt med full funktionalitet på kameran.

Det står även i kamerans handbok att det kan finnas restriktioner och minde funktionalitet med äldre objektiv. I det officiella pressmeddelandet så säger Pentax "Some functions may not be applicable with certain lenses."

Jag hittar inte det du påstår att Pentax säger i sin marknadsföring, tvärtom så tycker jag att de har varit tydliga med att äldre objektiv har funktionsbegränsningar och att nyare objektiv rekommenderas för full funktionalitet.

När *ist DS marknadsfördes, så var Pentax tydligare med att trycka på bakåtkompatibilitet, men med K10D så har de ändrat sin marknadsföring till en mildare formulering. Vilket också överensstämmer med kamerornas olika funktionalitet på detta område.

Hälsar
R

Re: Bländarringen skrotad?

lunma skrev:
FA serien tillverkas fortfarande med sin bländarring, så att påstå att Pentax skrotade bländarringen för många år sedan var väl att ta i. De D FA som finns i Pentax roadmap har väl bländarring?

Enligt marknadsföringen så skall ju över 25 miljoner objektiv vara fullt användbara.

1. Jag menade att Pentax skrotade stödet för bländarring i kameran för många år sedan. Pentax smög in det via MZ-50 och MZ-30, men sedan *ist och MZ-60 så har Pentax ej haft stöd för bländarring i sina kameror.

2. Var står det att objektiven är "fullt användbara"? Jag hittar inte det någonstans, det närmaste jag hittar är "PENTAX K10D håller fast vid den kända PENTAX bajonetten vilket innebär att du har tillgång till över 340 olika objektivmodeller som sålt i ca 24 miljoner exemplar." (står på Pentax hemsida om K10D).

För mig är det en tydlig skillnad mellan "tillgång till" och "fullt användbara".

I handboken på sidan 208 så står det "Endast DA och FA J objektiv samt D FA/FA/F/A-objektiv med A-läge på bländarringen kan användas med denna kamera."

Nu är ju detta en felöversättning, för även objektiv utan A-läge *kan användas*, för i "kan användas" så sägs inget om funktionalitet, dvs HUR de används. Objektiven kan monteras och det går att ta bilder med dem, jag ser ingenstans att Pentx utlovar att exponeringsmätningen fungerar felfritt med äldre objektiv.

Hälsar
R

Jpaul - Inget ljusmätningssystem är perfekt, för kameran kan egentligen inte veta situationen - och diskussionen handlar ej om hur kamerans ljusmätning fungerar i olika situationer. K10D:s mätsystem är justerat för att undvika utbränning av högdagrar, du använder det bäst genom att exponera mot histogrammet. Och så är det en fördel om du använder en kalibrerad skärm när du tittar på bilderna, i en miljö som har en jämn men dämpad belysning och där inga ljuskällor reflekteras i skärmen.

Diskussionen handlar om att olika objektiv - under exakt samma förhållanden - ger olika exponeringsvärden i kameran.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Lars, gäller dina värden med bländarringen satt på 'A' läget eller på ett bländarvärde?

I kolumnen A-läge var bländarringen i A-läge (naturligtvis) och kameran satt i AV-läge (tidsautomatik). I kolumnen M-läge bländade jag ner med bländarringen, satte kameran i M-läge och mätte med med "gröna" knappen.

Motivet var en ljus och jämt belyst vägg för att inga skillnader i kontrasten skulle påverka resultatet.

Jag såg att jag skrivit 0,5 i M-kolumnen för bl 11 i stället för 2 vilket vilket jag skrev i A-kolumnen för bl 22 (0,5 = 1/2 sek ). Bägge är ju rätt men för tydlighetens skull.

//Lars

Lars, tack för din förtydling.

Att det skiljer sig åt mellan läge 'A' och bländarlägena på bländarringen, beror på att i läge 'A' så kommunicerar kameran och objektivet elektroniskt med varandra - den kontakten kopplas ur när man använder bländarringen. Kamerans mätsystem får ej längre tillgång till den information som behövs för att fungera optimalt.

Så, alla objektiv med bländarring - oavsett autofokus, A, M, K eller vad tusan som helst - blir, ur kamerans synvinkel, fullständigt likvärdiga när man använder bländarringen på annan position än 'A'.

Hälsar
R

Jag var nog lite otydlig. Jag prtar om två NYA objektiv. FA* 85/1.4 samt DA 50-200/4-5.6. Dessa båda ger helt olika tider och måste kompenseras olika för att få rätt exponering i dåligt ljus. 85an är ok, men den 50-200 verkar sensorn få för lite ljus för att mäta rätt. Dock är den kganska konsekvent så om man lägger in en exp kompensering så blir bilderna bra (men kan altså stanna på Av). Om jag jämför detta med min gamla MZ-5n så funkade exp mätaren bra i lågljussituationer, men det är klart att med ISO800 och utan stativ var man tvungen att använda 1.4-objektiv. Men med SR så har man ju fått ett par steg extra, och vill då kanske utnyttje detta genom att använda 'mörkare' objektiv, men det verkar inte som om ljusmätaren uppdaterats motsvarande. Nu har jag inte hunnit testa ännu om centrumvägd är känsligare och klarar detta bättre, men om inte så tycker jag det är en miss att inte lägga in en tillräckligt känslig ljusmätare för att utnyttjs SR fult ut. Om vi pratar om ISO 1600, bländare 5.6 och kanske 1/15-1/30 så ger det en uppfattning om vilka ljusnivåer jag pratar om. Jag tycker inte de är orimliga. Det finns ju alltid en begränsning på bländaren för att AF skall fungera, men det känns som om det finns en liknande begränsning för att exp. mätningen skall fungera (vid lite ljus).

Om ditt 85/1,4 underexponerar och 50-200 överexponerar så stämmer det bra överens med mina iaktagelser.

Då stämmer det ju inte att kameran inte får den information den skall ha. Om inte kameran funkar med ny originaloptik då får nog Pentax tänka till ordentligt. Jag har pratat med Pentax idag och dom ville inte riktigt ta till sig informationen kändes det som.

//Lars

holmbo skrev:
Om ditt 85/1,4 underexponerar och 50-200 överexponerar så stämmer det bra överens med mina iaktagelser.

Då stämmer det ju inte att kameran inte får den information den skall ha. Om inte kameran funkar med ny originaloptik då får nog Pentax tänka till ordentligt. Jag har pratat med Pentax idag och dom ville inte riktigt ta till sig informationen kändes det som.

//Lars

I den mörka miljö jag fotar så måste jag köra +0.5 på 85an och -1.0 på 50-200. Eftersom ju kameran vet vilket objektiv som sitter på borde den kunna göra dess korrigeringar själv.

Jag hört om autofokusproblem med f/1.4 objektiv, men aldrig förr om ljusmätningsproblematik.

Jag monterade min K10D på ett stativ och mätte mot ett ljust överkast på min soffa. Provade mina objektiv, f/8 och ISO 1600. Slutartiden varierade mellan 1/6 och 1/4 - histogrammen var lika, så jag upplever ingen skillnad i ljusmätning mellan mina objektiv.

Att slutartiden var olika beror på att objektiven har olika konstruktion och vissa av dem äter mer ljus än andra.

FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF) gav 1/6" på 28 läget och 1/4" på 105, vilket är helt naturligt (det är f/3.2 på 28 och f/4.5 på 105). Mitt F 100-300 f/4.5-5.6 förlängde till 1/3" på 300. Också det normalt för en zoom med variabelt bländarvärde.

Mina fasta gluggar FA 50 f/1.7, FA 135 f/2.8, visade 1/6".

Summa summarum - jag upplever ingen skillnad i exponering mellan mina objektiv i svagt ljus, histogrammen för de olika exponeringarna ser likadana ut och jag noterar ingen exponeringsendens åt något håll med något av mina objektiv.

Jag använde flerfältsmätning hela tiden och autofokusen var frånkopplad. Kameran var i läge Av (tidsautomatik) och ställd på 1/2 EV exponeringssteg.

Min K10D uppvisar alltså inget fel med olika objektiv.

Hälsar
R

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar