Flerfältsmätningen i min k10D fungerar alldeles utmnärkt. Jag märker ingen skillnad mellan mina olika objektiv i exponeringsvärdet, inte på objektiv av samma serie. däremot så gör ju kameran olika val på bländare och slutare beroende på vilket objektiv som sitter på och den gör det därför att den tar hänsyn till brännvidden och fokuseringsavståndet. Min K10D exponerar som jag själv skulle valt. Min erfarenhet av digitala kompakter är att de fräter ut högdagrarna, så jag tycker ingen kompakt exponerar särskilt bra.
Det kan finnas skillnad mellan olika serier och det beror på den information som de ger flerfältsmätningen.
A serien ger endast information om bländarvärden till kameran.
F serien ger även information om fokuserat avstånd och brännvidd.
FA serien och framåt ger även information om objektivets prestanda vid olika bländare.
Eftersom flerfältsmätningen har olika mängder av data att utgå från, så kan det alltså skilja sig i kamerans expooneringsval mellan dessa olika serier. På de flesta motiv, och när man använder annan programkurva än MTF, så är det oftast ingen skillnad.
En faktor att tänka på om man har kameran inställd på MTF programkurvan, det är att det är bara Pentax FA objektiv och nyare som fungerar optimalt med den funktionen. Tredjepartstillverkares objektiv innehåller bara ett generellt värde, medan Pentax mäter upp varje exemplar av objektivet och kodar in detta. Tredjepartstillverkarna gör ej detta.
Det kan givetvis även vara skillnad mellan olika brännvidder. En vidvinkel visar mer av bilden än ett tele och därmed får ju ljusmätningen en annan information att jobba med. Kraftiga vidvinklar har också ofta en vinjettering i hörnen, vilket också påverkar ljusmätningen jämfört med teleobjektiv.
Den skillnad som uppstår händer om man använder bländarringen på objektivet. K10D saknar det mekaniska länkage som avläser bländarringens position. Eftersom den saknar koppling till bländarringen så måste den mäta upp objektivet när den bländar ner och detta är tyvärr ingen exakt metod. Om kameran hade haft ett mekaniskt länkage till bländarringen så hade det ej funnits ett problem. Men Pentax skrotade bländarringen för många år sedan. Det var många kunder som kom till handlarna med objektiv inställda på f/22 istället för på 'A' och så ville de reklamera kameran för bilderna blev så himla underexponerade eller att den valde för långa slutartider så att bilderna blev suddiga, eller så klagade de på att bländarauomatiken ej fungerade. Det här med bländarring var uppenbarlien för svårt för många och dessutom så var det dyrt.
A optiken, med 'A' läge på objektivet och därmed elektronisk koppling av bländare, vilket gör att flerfältsmätningen fungerar, introducerades 1983 på marknaden.
Observera: Använder man bländarringen så blir alla objektiv - ur K10D's synvinkel - K och M objektiv, även fast de är A, F eller FA! Detta därför att när man flyttar bländarringen från 'A' läget så frånkopplar men den elektriska överföringen av informationen och objektivet blir ett vanligt "dumt" mekaniskt, vilket alltså även gäller nya autofokusobjektiv med bländarring.
(Så nu vet ni varför bländarringen är spärrad för användning när man packar ur kameran ur kartongen).
K10D har en bra kompatibilitet med objektiv från 1983 och framåt, men det kan alltså uppstå exponeringsfel med ännu äldre objektiv när man använder dem på andra bländare än den största.
Visst kan man vara förbannad för att en ny high-teck kamera anno 2006 ej fungerar optimalt med objektiv från 1976...
Jag skulle gärna vilja se den digitala kompaktkamera i 1000 kr klassen som ger en bra exponering med objektiv från 1976...
Hälsar
R