Annons

Olika bländare = olika exponering??

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuga

Aktiv medlem
Vill borja med att be om ursakt for att svenska bokstaver saknas - sitter pa internetcafe i Bolivia och vet inte hur man far fram aao med prickar och ringar over...

Till saken:

Fotograferade exakt samma uppstallning (kameran (20D) pa stativ spegeluppfallning tradutlosare samma ljus osv) men med olika bländare (f/4 och f/11). Kameran installd pa Av och +1 1/3 steg.

Jag blev valdans forvanad eftersom det skilde ungefar 1/3 steg mellan exponeringarna. Det blev ungefar 1/3 steg ljusare med f/11 an med f/4.

Vad beror detta pa?

Dumt nog testade jag inte med annu mindre blandare. Maste jag nog gora sen.

Ytterligare info ar att "fenomenet" uppstod med 17-40/4L men jag kunde inte fa fram det med tex 50mm/1.4

Nagon sam har nagra ideer om vad det kan bero pa?
/Tomas
 
Har du aldrig använt optiken det uppträdde med förut kan det ju vara så att bländaren inte är riktigt bra justerad? Har du använt den förut och du inte märkt skillnad när du fotat i samma läge med olika bländare innan är det konstigt om det skulle börja uppträda just nu. Men då måste det ha blivit något litet fel någonstans.
 
tackar

Tack Vicke det gjorde inget har bara last igenom sadar 10 000 av Olles artiklar och svar och lart mig en del om hur kameran ar uppbyggd och sa... alltid bra att repetera! :eek:)

Nej, jag har aldrig tankt pa fenomenet tidigare har daremot funderat pa om objektivet verkligen levererar skarpa bilder, men det haller pa att utredas... Skillnaden ar ju inte sa stor 1/3 steg ar ju inte hela varlden. Det jag maste kolla om det skiljer mer vid mindre blandaroppningar...

/Tomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.