Stuga
Aktiv medlem
Vill borja med att be om ursakt for att svenska bokstaver saknas - sitter pa internetcafe i Bolivia och vet inte hur man far fram aao med prickar och ringar over...
Till saken:
Fotograferade exakt samma uppstallning (kameran (20D) pa stativ spegeluppfallning tradutlosare samma ljus osv) men med olika bländare (f/4 och f/11). Kameran installd pa Av och +1 1/3 steg.
Jag blev valdans forvanad eftersom det skilde ungefar 1/3 steg mellan exponeringarna. Det blev ungefar 1/3 steg ljusare med f/11 an med f/4.
Vad beror detta pa?
Dumt nog testade jag inte med annu mindre blandare. Maste jag nog gora sen.
Ytterligare info ar att "fenomenet" uppstod med 17-40/4L men jag kunde inte fa fram det med tex 50mm/1.4
Nagon sam har nagra ideer om vad det kan bero pa?
/Tomas
Till saken:
Fotograferade exakt samma uppstallning (kameran (20D) pa stativ spegeluppfallning tradutlosare samma ljus osv) men med olika bländare (f/4 och f/11). Kameran installd pa Av och +1 1/3 steg.
Jag blev valdans forvanad eftersom det skilde ungefar 1/3 steg mellan exponeringarna. Det blev ungefar 1/3 steg ljusare med f/11 an med f/4.
Vad beror detta pa?
Dumt nog testade jag inte med annu mindre blandare. Maste jag nog gora sen.
Ytterligare info ar att "fenomenet" uppstod med 17-40/4L men jag kunde inte fa fram det med tex 50mm/1.4
Nagon sam har nagra ideer om vad det kan bero pa?
/Tomas