Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olagligt att fota på äldreboende?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hittade förresten detta i propositionen:
Även t.ex. ett bostadsrum på ett äldreboende omfattas av bestämmelsen om omständigheterna är sådana att det under en tid kan sägas vara den enskildes bostad.

Borde innebära att det är bostadsrummet som är fredat och inte korridor eller gemensamt dagrum.

Boverket sa:
Definition bostadsrum Med bostadsrum avser Boverket alla rum i permanentbostäder och fritidshus där låg ljudnivå eftersträvas. Här ingår rum för sömn och vila och rum för daglig samvaro

Vet inte om bostadsrum är exakt definierat juridiskt, ovanstående är boverkets definition och då kan mycket väl en del av de gemensamma utrymmena vara inkluderade i lagen (tänker på uttrycket rum för daglig samvaro)

Andra paragrafen i Brottsbalken säger så här:

Med uppsåt menas alltså att man är medveten om sina handlingar, tex att man tar en bild. Råkar man sätta sig på avtryckaren så är det inte uppsåt.
Ponera att jag tar en bild på ett hus eftersom jag tycker huset är fint eller vad nu kan vara fallet. Jag har även fotograferat dolt och efteråt ser jag att det stod en naken människa mot fönstret.

Jag skulle vilja påstå att jag här saknat uppsåt även om den nakna människan anmäler mig för kränkande fotografering. Precis som tanten på Arlanda friades från butterflykniven på allmän plats eftersom hon inte hade uppsåt att använda den till annat än att dela frukt med.
https://lagen.nu/dom/rh/1999:117

Ponera att jag tar en bild på ett hus eftersom jag tycker huset är fint eller vad nu kan vara fallet. Jag har även fotograferat dolt och efteråt ser jag att det stod en naken människa mot fönstret.

Jag skulle vilja påstå att jag här saknat uppsåt även om den nakna människan anmäler mig för kränkande fotografering. Precis som tanten på Arlanda friades från butterflykniven på allmän plats eftersom hon inte hade uppsåt att använda den för annat än att dela frukt^med.

Frågan om uppsåt duckar jag, men det borde inte vara kränkande fotografering. Balkong och uterum är undantagna från lagen, det borde vara samma sak om man står i fönstret.

Jag känner att vi behöver få en dom på detta ^^

Det är definitivt över mitt huvud, sorry om mina påståenden ses som annat än spekulationer. Jag tycker det är ett gränsfall och håller helt med om att det behöver prövas rättsligt för att få ett facit. Skulle tom kunna tänka mig att det går upp en bit i rättssystemet innan båda parterna har nöjt sig....

Jaha? Blir utrymmet innanför ytterdörren mindre privat för det?
Nej, det blir det inte. Däremot kan man applicera samma sak med ett hotell. Ytterdörren kan vara låst och enbart de boende och anställda finns där i korridor/trappor/hissar/dagrum. Om jag som hotellgäst dolt och otillåtet fotograferar en annan gäst i dagrummet, blir det kränkande fotografering då? I propositionen står hotellrum omnämnt.

Jag skulle vilja påstå att jag här saknat uppsåt även om den nakna människan anmäler mig för kränkande fotografering. Precis som tanten på Arlanda friades från butterflykniven på allmän plats eftersom hon inte hade uppsåt att använda den till annat än att dela frukt med.

Ditt hypotetiska exempel faller nog på att fönster anses som en gränszon för lagen. Jag pratade med den hovrättsassessor som var sekreterare i utredningen som ligger till grund för lagen och hon nämnde just personer i fönster som ett fall där man nått gränsen för lagen. Personen som står i fönstret borde ju rimligen inse att hen syns från gatan.

I ditt fall är det ju frågan om det finns uppsåt. Lagen talar ju om en medveten handling, och det var ju medvetet att du tog bilden, men inte vad du fick med.

Sen är det ju också en fråga om nivån på uppsåtet. Ibland finner rätten att det inte räcker till för lägsta nivån i straffskalan. Ditt exempel kan vara ett sådant fall. Det kan vara så att det inte anses att du haft uppsåt att fotogr

Nej, det blir det inte. Däremot kan man applicera samma sak med ett hotell. Ytterdörren kan vara låst och enbart de boende och anställda finns där i korridor/trappor/hissar/dagrum. Om jag som hotellgäst dolt och otillåtet fotograferar en annan gäst i dagrummet, blir det kränkande fotografering då? I propositionen står hotellrum omnämnt.

Det går säkert att reda ut. För mig är ett hotellrum ett tillfälligt hem, men inte övriga delar av hotellet. Däremot anser jag dagrummet i ett äldreboende tillhöra de boendes kollektiva hem.

Ditt hypotetiska exempel faller nog på att fönster anses som en gränszon för lagen. Jag pratade med den hovrättsassessor som var sekreterare i utredningen som ligger till grund för lagen och hon nämnde just personer i fönster som ett fall där man nått gränsen för lagen. Personen som står i fönstret borde ju rimligen inse att hen syns från gatan.
Just fönster står i propositionen

Det skulle kunna göras gällande att en kriminalisering inte bör omfatta fall då en person medvetet exponerar sig och håller sig fullt synlig i t.ex. ett bostadsfönster. Enligt regeringens mening innebär emellertid olovlig fotografering av en person som befinner sig inne i en bostad ett sådant intrång i den personliga integriteten som bör vara straffsanktionerat, oavsett var den enskilde befinner sig i bostaden. I bostaden bör nämligen var och en kunna räkna med att ha en fredad sfär. Ett skydd mot fotografering i bostaden som skulle vara beroende av om vederbörande t.ex. befinner sig nära ett fönster eller längre in i ett rum, skulle medföra gränsdragningsproblem, bli oförutsebart och riskera att bli bristfälligt.

Och jag som trodde tråden handlade om fotografering på ett äldreboende.

Och jag som trodde tråden handlade om fotografering på ett äldreboende.
Äldreboende, studentbostäder, kaserner, hotell, hytter. Alla har liknande utrymme och frågan gäller ett gemensamt utrymme där flera bor tillsammans. I kasernen låser man dock inte logementet. Det har man haft möjlighet i de andra fall jag sett med studentbostäder, äldreboende, hotell och hytt.

Där ser man. När jag pratade med hovrättsassessorn var inte propositionen klar.

Jag kan tänka mig att personens position kan påverka påföljden, men i ditt fall kanske det redan föll på om du haft uppsåt då det skett omedvetet.
Jag har själv nyhetsfotograferat en trafikolycka (inte inom ramarna för kränkande fotografering) där bilen låg på sida och polis stod på plats. Jag tog några bilder med tele och återvände hem. Innan jag skickade in bilderna såg jag att föraren/passageraren stod en meter från polis och moonade åt mig. Just den bilden lät jag bli att skicka vidare.

Lätt hänt att saker och ting kommer med i bild som man inte har för avsikt att plåta.

Äldreboende, studentbostäder, kaserner, hotell, hytter. Alla har liknande utrymme och frågan gäller ett gemensamt utrymme där flera bor tillsammans. I kasernen låser man dock inte logementet. Det har man haft möjlighet i de andra fall jag sett med studentbostäder, äldreboende, hotell och hytt.
Jag ser inga som helst likheter mellan flerbostadshus och hotell. Och vad gäller kaserner gissar jag att det finns alla möjliga restriktioner för fotograferande så vad det har med saken att göra förstår jag inte alls.

Det är väl ingen allmän plats skulle jag säga som gör det olovandes att fotografera hur man vill.

Vad menar du? Om det är allmän plats eller inte spelar ingen roll, det är alltid tillåtet att fotografera om det inte finns ett fotoförbud. Som att äta glass, det är tillåtet överallt, utom där någon bestämt att det ska vara förbjudet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar