Annons

Okunnig entusiast söker köphjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska kanske tilläggas att jag har en Canon digital Ixus 70 nu. Såg att den har fler pixlar än en Nikon D40. Pixlar är kanske inte allt men det känns ändå lite dåligt att köpa en systemkamera som har mindre pixlar än "party-kameran". Är det fel att tänka så?

Beror på hur mycket du vill kunna klippa i bilderna kanske mer än själva bildkvaliteten egentligen... marginalerna minskar med antal pixlar att klippa ifrån..

jag personligen anser 10 vara minimum för min del.Eller gör jag det egentligen... Men min Canon 6 mp långzoom har trotts min ovilja att säga det tagit bland dom finaste bilder jag har lyckats med någonsin... Så vad säger det egentligen.. Jo att 6 Mp räcker om man konsentrerar sig att verkligen ta bilden rätt och inte va bortskämt med MP att klippa ifrån........

och helt ärligt tror jag min finaste bild i mina ögon sett är tagen med en 2 MP HP320 kamera...Så jag anser en sak.. Och har tagit mina finaste bilder med den totala motsattsen.. :))

Ska kanske tilläggas att jag har en Canon digital Ixus 70 nu. Såg att den har fler pixlar än en Nikon D40. Pixlar är kanske inte allt men det känns ändå lite dåligt att köpa en systemkamera som har mindre pixlar än "party-kameran". Är det fel att tänka så?

Vad du behöver är ljus och inte megapixlar. Fast ok, D40 är gammal nu så jag skulle sikta på nåt nyare och roligare (vilket oftast är samma sak). Men för dina produktfoton till en websida är 6 MP eg. inget hinder, däremot är tex Liveview inte så dumt vilket saknas på D40. Stativ vill du ha också.

Och ang. ljus så behöver du inte skaffa dyra reflexparaplyer och massa blixtar på en gång. Du kan komma långt med lampor, vitt papper/lakan och lite uppfinningsrikedom. Men den inbyggda blixten är så gott som oanvändbar till det du vill göra.

Kolla på bilderna här som en start, hemgjorda ljustält. Du behöver bara en större kartong...lite beroende på vad för kläder du gör :)

http://digital-photography-school.com/how-to-make-a-inexpensive-light-tent
http://www.strobist.blogspot.com/2006/07/how-to-diy-10-macro-photo-studio.html

Pixlar är kanske inte allt men det känns ändå lite dåligt att köpa en systemkamera som har mindre pixlar än "party-kameran".
Ska du ha bilderna till webben spelar det ingen större roll. Men om du ska göra delförstoringar och skriva ut stora bilder på papper kanske det är läge att fundera över antal pixlar.

Det är inget fel på D40 men det håller kanske vara läge att titta på något nyare dom är inte så mycket dyrare vill du ha det billigt så liger väl då närmast Nikon D60 .sony A200 eller Pentax K-M alla fins för ca 4500 kr med ett 18-55 kit optik förutom sony som har ett 18-70
sony och pentax har även bildstablisering vilket är ett plus nikon har det i optiken och den som följer med dom billigaste paketen har det inte. alla har 10Mp upplösning .Men alla duger att fota produkt foton med om du har en bra ljussättning jag skulle leta upp en handlare som har alla hemma och sedan känna vilken som passar dig.

De 6Mpix som D40 har håller betydligt bättre kvalitet än de pixlar som dessa små ultrakompakter har, så jämfört med din Ixus så kan du både göra större förtoringar och beskära mer med D40 med lika bra eller bättre resultat.
6Mpix från en D40 räcker utan problem till förstoringar på 50x75cm om man inte beskär allt för mycket,
För bilder på webben spelar upplösningen ingen som helst roll egentligen.

De blir inte lika skarpa och "proffsiga" med vanlig kamera och det är jobbigt att hela tiden låna en systemkamera av någon annan. [...]

Jag har en Mac dator, påverkar det mitt köp?

Om du lånar kameror av andra har du ju ett gyllene tillfälle att bedöam vilka du tycker känns bra! Köp en sådan! Om de inte finns längre, kolla vilken som är den efterföljande modellen (med samma storlek på huset), och köp den i stället.

På sista frågan är svaret nej.

Per.

PS. Alla systemkameror är "riktiga" systemkameror, även de billigaste. DS

Det har spårat ur å det grövsta, det brukar göra det i den här typen av trådar.
Vissa element har väldigt svårt att acceptera när någon vill ha en Nikon. Det blir rätt lätt ett krig som inte har med ämnet att göra.

Hoppas du hittar en kamera du gillar.

Jag skulle i ditt läge, med den budget du satt upp, välja en beg. D80 eller kanske rent av en D200.
Båda modellerna är hyfsat jämförbara bildtekniskt och kan hittas billigt på blocket och liknande. D200 lite svårare att hitta för 5kkr men det går.
Jämför D90 & D300 hos någon handlare så kan du jämföra känslan i husen, de är i princip identiska med D80 & D200 vad gäller format och materialval.

Fördelen är att du får en kamera att växa i som inte saknar några funktioner, typ avancerad blixtstyrning. (Jämfört med D40 då alltså)

Den hett debatterade AF-motorn finns i båda två och D200 har ljusmätning som fungerar med äldre manuella objektiv.

Köp sedan till objektiv allt eftersom. Billigaste du kan hitta bland Zoom-objektiv är Nikons egen 18-55/3.5-5.6 som kosta 1500:- nytt och som inte alls är det bästa Nikon har men duger gott i början.
(Kan hittas för småpengar beg.)

Annars finns Nikons fasta 50mm/1.8 för 1300:- begränsande men lysande prestanda & prisvärdhet.
(Köp nytt, beg. priserna är larvigt höga)

Nikons nya 35mm/1.8 är ett fantastiskt bra alternativ för 2200:-
(Finns inte beg. ännu)

Lycka till med kameravalet

Alltså, med tanke på hur du hackat på folk för att var sonyfixerade kan jag nog tycka att du isåfall är rätt mycket nikon-dito...

Alltså, med tanke på hur du hackat på folk för att var sonyfixerade kan jag nog tycka att du isåfall är rätt mycket nikon-dito...
Nja, det är nog bara så att Mesch försöker hjälpa trådstartaren och svara på hans frågor. Redan i det första inlägger gör denne nämligen klart att "jag har bestämt mig för att köpa någon modell i Nikons D-serie".

Har aldrig förnekat att jag är Nikon-fan. Jag är däremot inte Nikon-fanatiker, det är skillnad.

Om du inte har sett det i mina inlägg så tänker jag inte ens försöka visa det.

För övrigt hänvisar jag till Erlands inlägg ovan.

Tack!

Oj, vilken fantastisk fin respons jag har fått!

Efter att ha läst svaren som ni har skrivit så känns det som att en D40 inte är tillräcklig. Även om det räcker till hemsidan så kom jag på att det kan vara bra om den funkar bra för affisher också. Det händer ju inte så ofta men ska jag lägga ut pengar ändå så. Jag tycker ockå att det är ganska värt att kunna beskära bilder.

Tack för hemside-länkarna! Skönt att inte behöva lägga ut en massa pengar i onödan på en gång. Men vad är vad är Liveview för någonting?

Jag har skrivit upp Nikon D60, sony A200 och Pentax K-M. Är det bättre med 18-70 optiken som Sony har eller spelar det ingen större roll? Ska kolla på dem i någon butik och känna hur de känns att hålla i.

Var det ingen som tyckte att det fanns någon super prisvärd kamera som man kan köpa begagnat?

Jag har provat andras kameror men jag gillar inte att låna sådanna saker som är så där dyra. Usch, jag blir så nervös att någonting ska gå sönder att jag inte tänker så mycket på hur de har kännts. Det är därför jag vill ha en egen :)

MVH/Anna

Tack för hemside-länkarna! Skönt att inte behöva lägga ut en massa pengar i onödan på en gång. Men vad är vad är Liveview för någonting?

[snip]

Var det ingen som tyckte att det fanns någon super prisvärd kamera som man kan köpa begagnat?

MVH/Anna

Live view du kan se på skärmen på kamerans baksida vad som oxo syns i sökaren, jäkligt bra när man vill hålla kamera högt eller lågt. Finns på varenda kompaktkamera men är rätt nytt på systemkameror.

Sony har den klart bästa i sin A350 tror jag, fast den är inte så billig.

Begagnad kan du hitta rätt många kameror idag av förra generationen. Typiskt Nikon D80, Canon 350D, 400D. Kolla på DPreview.com för information kring äldre modeller i deras time-line över kameror.

Här kanske kan vara något, billig men lite väl gammal kanske.
http://www.blocket.se/vi/21030093.htm?ca=11_s

Håll i så fall koll på blocket i någon vecka eller två, då lär du dig snabbt vilka priser grejjorna brukar säljas för. Det går att göra klipp, men satsa hellre på något mer normalt prissatt så sjunker nog risken för bluff oxo.

Senast ändrad:
Sony A300 har samma Live view som A350 Och är billigare...

Och superprisvärd måste denna kvala in lätt som även om det inte är beg...Sony A100 från England med 1 år´s garanti för 219 pund...Iof utan optik.. Men lite billigt beg Minoltaoptiskt till den och du har mycket kamera per krona... Säljaren verkar ha hyfsad feedback....

http://cgi.ebay.co.uk/SONY-DSLR-A10...h=item360128333602&_trksid=p4634.c0.m14.l1262

Senast ändrad:
Munkhammar, tänk på att folk är ivriga rekommendera sina egna märken utan att kolla vad du frågat efter.

Det som är bra med liveview (möjlighet att se motivet på displayen - inte bara i sökaren) för ditt syfte är att du kan finjustera fokus (manuellt) precis där du vill ha det. Det är därför jag nämnde det ang. dina produktfoton. ALLA kameror med mindre än 18 månader på nacken har Liveview.

Liveview funkar inte på samma sätt som på kompaktkameror. Alla systemkameror har sina egna habrovinker på området, Sony har en klurig grej som gör att fokusering kan ske utan skärmblackout, men å andra sidan marknadens sämsta sökare. Och du tänker säkert använda kameran till andra saker också. Ville bara få det sagt. :)

Tack alla. Jag har skrivit upp alla kameror ni nämnt och ska kolla upp dem närmare :) Om jag tänker mer på att få bra ljus när jag ska ta bilder så kanske jag kan klara mig med min lilla kamera ett tag till. Då kan jag gå lugnt och metodiskt till väga när jag letar rätt på en bra systemkamera som passar mig och mina behov. tack för all hjälp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar