Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OK - vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Siffrorna verkar vara närmast identiska dock:

"Resolution/Sharpness: Good resolution, 1,000 lines of "strong detail." (More, with artifacts.) The S1 IS performed well on the "laboratory" resolution test chart. It started showing artifacts in the test patterns at resolutions as low as 600-650 lines per picture height, in both horizontal and vertical directions. I found "strong detail" out to at least 1,000 lines, although you could argue for as high as 1,200 horizontally. I chose to rate it at the lower 1,000 line number though, due to the level of moire artifacts that are present beyond that point. (I tend to rate cameras more conservatively than some reviewers.) "Extinction" of the target patterns occurred around 1,300 lines"

http://www.imaging-resource.com/PRODS/S1IS/canon-powershot-s1-IS-A.HTM#conclusion
 
Fantastiskt många tack...

... till er alla som gått igång på min tråd och gett mig mycket hjälp. Jag börjar bli sugen på Panasonic fz3, men jag skulle gärna ha fler megapixlar...
OK, jag är nybörjare. Jag visste inte att någon kamera i denna prisklass hade manuell fokus. Jag hittar inga uppgifter om det när jag läser om kamerorna. (manuell fokus innebär väl att jag själv ställer in vilket avstånd som ska vara i fokus, genom att vrida, eller hur)
 
Njae... På de flesta kompaktkameror så använder man knappar och stegar upp eller ner. Det finns de som har en ring man vrider på åxå, men den är oftast elektroniskt kopplad till fokusmotorn och det är inte på alla modeller den är helt steglös, utan den stegar likadant som om man använt knapparna även på en del modeller som har en ring.
Jag har manuell fokus på min A70 och den är eg bara användbar vid macro och då använder man den för att ställa avbildningsstorlek och fokuserar genom att flytta kameran.
På just den kan man, när kameran fokuserat själv, växla över till manuellt, då låses fokus på det avståndet som kameran fokuserat på, sen kan man ju stega upp eller ner från det men det är sällan så användbart. Men visst, det är ju ingen nackdel om den HAR manuell zoom heller. :)
 
dl_4711 skrev:
Ska bli intressant att se objektiva bildexempel från z5 jämförda med z3. 5mp på den lilla sensorn känns lite trångt (fler pixlar samt större lcd är ju enda skillnaderna).
Japp, det ska framförallt bli intressant att se om bruset har ökat eller inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.