Annons

Ojbektiv till Canon D10

Produkter
(logga in för att koppla)
holymoses skrev:
Om man är svag för fastobjektiv så är Canon 24mm f/1,4 L USM en riktig guldklimp. Snorskarp nerbländad till 2,8 och med en skön mjuktäckning på största bländaren. Ger en trevlig vidvinkel på 38mm vilket är mycket lik den klassiska brännvidden 35mm. Kan gå att hitt för 8000 kr begagnat. Dessutom så är objektivet relativt kompakt och är väl balanserat med 10D. En riktig befintlig ljus glugg.

Om man vill ha en mångsidig zoom i absolut bästa kvalite så skulle jag satsa på 24-70 f/2,8 L USM. Den är mångsidig och mycket skarp. Ända nakdelen är att det är en rätt så maffig pjäs och för att bli välbalanserad på en 10D så bör du har det vertikalhandgreppet. Kan vara svår att hitta begagnad och kostar en rejäl slant. Ett riktigt universal objektiv, skall man välja ett objektiv så är det detta.

Många vill ha lite etra vidvinkel och då ligger 16-35mm f/2,8 L USM nära till hands. Ett utmärkt vidvinkel zoom men kräver nästan ett komplement med ett kort tele 50-85mm för att vara mångsidigt.

Innan jag skaffade dessa objektiv så hade jag en relativt billig men mycket skarp och trevlig kombination. Canon 20mm f/2,8 USM och Canon 50mm f/1,8. Med dessa så kan man få mycket gjort, till en rimlig penning.
He-he, visserligen inte Canons dyraste men knappast heller budgetklassen. ;-) Jodå, 24-70 verkar vara en mycket trevlig bekantskap och på fullformat skulle det nog vara optiken som befann sig på huset mesta tiden. Kompletteras då utmärkt av 70-200, gärna med en 1.4x extender. Fullformat stavas fortfarande 1Ds och det huset skulle nog balansera 24-70:s tyngd - men det blir tungt på axeln! Med en 1Ds räcker 17-40 långt på vidvinkelsidan och man sparar en slant jämfört med 16-35. Men den pengen är väl försumbar i sammanhanget...

Det är dock synd att det inte finns motsvarande 24-70 (eller 24-85) i L-utförande för dslr med crop factor 1.6. Undrar varför - tror Canon inte att 300D/10D-användare vill köpa sådan optik eller är det fullformat för alla som gäller i framtiden?

Jag har upptäckt att det är VÄLDIGT många som har olika frågor om Canon 10D och speciellt om vilka/vilket objektiv man ska välja och andra olika val, som t ex blixt osv. Det kanske vore ide att göra någon slags FAQ och samla allting där så slipper vi samma frågor och sedan kanske det bli bättre i FAQn? Någon som tycker likadant?

viadirekt skrev:
Jag har upptäckt att det är VÄLDIGT många som har olika frågor om Canon 10D och speciellt om vilka/vilket objektiv man ska välja och andra olika val, som t ex blixt osv. Det kanske vore ide att göra någon slags FAQ och samla allting där så slipper vi samma frågor och sedan kanske det bli bättre i FAQn? Någon som tycker likadant?
Jodå, så har jag också tänkt och det är säkerligen många på FS som tycker likadant. Men när man läser frågor kring val av objektiv så kan man ibland tycka att frågan har avhandlats förut, i en tidigare tråd. Och många gånger är frågeställningen inte så konkret utan mera av typen "vilken brännvidd ska jag välja?". Så varför dyker frågan upp igen? Kanske är det så att diskussionen fyller en annan funktion, nämligen att känna av att man inte är helt fel ute, även med ett personligt val som brännvidd, och att lindra stressen kring själva väljandet (och inhandlandet)?

Men återigen, jag tycker din idé är bra. Finns ju en början till det under Produkter-Kameraöversikt, men det arbetet tycks ha avstannat. Din FAQ kanske skulle passa där?

sagan skrev:
Tamron Zoom Af 24-135/3,5-5,6 skulle jag avråda ifrån..den är inte i toppklass.

Tamron Af SP28-75/2,8 DI IF XR rekommenderar jag..fungerar utmärkt till porträtt.
Men varför inte kompletera med en 50/1.8, de är nästan gratis och mycket skarpa.

Alla rekar EF 50/1.8, Är inte EF 50/1,4USM Bättre??

Mvh Patrik

Senast ändrad:
pwrdesign skrev:
Men optiskt sett då?
1.4 får 4,4 på Photodo, 1.8 får 4,2. På Photozone.de är förhållandet likartat. Så, ja, 1.4:an är något bättre optiskt och har en mycket bättre byggkvalitet. Men på Cyber kostar 1.4:an ca 2.500:- mer. Du får en mycket bra optik om du sparar de pengarna och köper 1.8:an. Visst, 1.8:an känns verkligen inget vidare, den är plastig med en trög AF/MF-knapp utan distinkta lägen men optiskt har jag inga som helst invändningar.

Tycker det var rätt solklart...speciellt om man tittar på bokeh-resultaten.

Det blir ett 50/1.4 för mig.

Mvh Patrik

pwrdesign skrev:
Jag sitter i samma situation!
Läste ännu mer om det och åkte till en affär för att testa. Bra känsla, vägde inte allt för mkt. Tog tre st bilder i butiken, tog sedan samma bilder med ett 2000:- sigma 24-70mm objektiv.

Åkte hem rätt säker på att jag skulle köpa Canon objektivet.

Laddade in bilderna i datorn och upptäcker till min stora förvåning att skärpan var helt klart MKT bättre med Sigmaobjektivet.

Hjäääälp :)

Om det var det billigare:
24-70mm f3.5-5.6 Aspherical HF
du testade kan du ju alltid testa:
24-70mm f2.8 EX Aspherical DG DF

Jag tycker i alla fall att det är ett OK objektiv i förhållande till pris kontra hyfsad vidvinkel, bra skärpa och ljusstyrka.

sagan skrev:
Tamron Zoom Af 24-135/3,5-5,6 skulle jag avråda ifrån..den är inte i toppklass.

Fel. Tamron Industries AF24-135mm F/3.5-5.6 SP AD Aspherical Macro är ett mycket gott objektiv i Tamrons proffessionella serie SP. Det har fått mycket bra kritik på de nätställen, butiker och vad annars jag har besökt. Har tidigare funderat på att byta till Minoltas, Sigma eller Tamrons 24-70 resp. 28-70/f:2,8. Svaret har varit entydigt var änn jag har vänt mig: Gör det inte, du vinner ingenting i kvalitet. Så det avgörande är; har man behov för ljusstyrka eller brännvidd?

Många ser ner på det här objektivet pga att det inte har 2,8 utan 3,5-5,6, men det innebär inte att kvaliteten blir sämre. Bara att det hänvänder sig till alla som inte har behov för 2,8 över hela brännvidden.

På photozone.de rekommenderas detta objektiv för resefotografering med förstoringar upp till A4. Ska man göra större förstoringar anser dom att man ska ha fast brännvid. Men dom säger också att om man insisterar på zoom så är det Tamrons 24-135 som gäller.

Senast ändrad:
Att man har olika åsikter är inte det samma som att ha fel ;-)

Tamron Zoom Af 24-135/3,5-5,6 är ett bra objektiv (duger fint för resefotografering om man inte orkar ta med fler objektiv)..men absolut inte i nivå med deras 28-75/2.8.

Att den tillhör SP-serien ger jag inte mycket för..det gör även deras bedrövliga 17-35:a.

Jahapp... hos kameradoktorn testades:

Tamron (IF) 17-35mm 1:2-2.8-4,
canon 28-135mm IS,
Canon 35/1.8 och
Tamron 28-75mm 2.8 DI IF XR

snart kommer bilder och uppförstoringar för att se vad dom går för!

Tyvärr verkar 50mm/1.4 vara helslut...senast dom fick in några var i november :(

///patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar