niklasl
Aktiv medlem
He-he, visserligen inte Canons dyraste men knappast heller budgetklassen. ;-) Jodå, 24-70 verkar vara en mycket trevlig bekantskap och på fullformat skulle det nog vara optiken som befann sig på huset mesta tiden. Kompletteras då utmärkt av 70-200, gärna med en 1.4x extender. Fullformat stavas fortfarande 1Ds och det huset skulle nog balansera 24-70:s tyngd - men det blir tungt på axeln! Med en 1Ds räcker 17-40 långt på vidvinkelsidan och man sparar en slant jämfört med 16-35. Men den pengen är väl försumbar i sammanhanget...holymoses skrev:
Om man är svag för fastobjektiv så är Canon 24mm f/1,4 L USM en riktig guldklimp. Snorskarp nerbländad till 2,8 och med en skön mjuktäckning på största bländaren. Ger en trevlig vidvinkel på 38mm vilket är mycket lik den klassiska brännvidden 35mm. Kan gå att hitt för 8000 kr begagnat. Dessutom så är objektivet relativt kompakt och är väl balanserat med 10D. En riktig befintlig ljus glugg.
Om man vill ha en mångsidig zoom i absolut bästa kvalite så skulle jag satsa på 24-70 f/2,8 L USM. Den är mångsidig och mycket skarp. Ända nakdelen är att det är en rätt så maffig pjäs och för att bli välbalanserad på en 10D så bör du har det vertikalhandgreppet. Kan vara svår att hitta begagnad och kostar en rejäl slant. Ett riktigt universal objektiv, skall man välja ett objektiv så är det detta.
Många vill ha lite etra vidvinkel och då ligger 16-35mm f/2,8 L USM nära till hands. Ett utmärkt vidvinkel zoom men kräver nästan ett komplement med ett kort tele 50-85mm för att vara mångsidigt.
Innan jag skaffade dessa objektiv så hade jag en relativt billig men mycket skarp och trevlig kombination. Canon 20mm f/2,8 USM och Canon 50mm f/1,8. Med dessa så kan man få mycket gjort, till en rimlig penning.
Det är dock synd att det inte finns motsvarande 24-70 (eller 24-85) i L-utförande för dslr med crop factor 1.6. Undrar varför - tror Canon inte att 300D/10D-användare vill köpa sådan optik eller är det fullformat för alla som gäller i framtiden?