Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programvara för klabbet

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludvig Johansson

Aktiv medlem
Jag funderar på att påbörja en video-blog om min trädgård Djungeln och alla udda träd, bambu mm som jag odlar. Samtidigt kommer jag skriva fler artiklar om odling med tillhörande foton. Jag är +5 när det gäller IT-kunskap, men är ny när det gäller video. Om vi leker med tanken att jag vill börja smått på youtube med några filmer, vilket mjukvara ska jag använda? Jag tycker programvara från Adobe är kass eftersom den är svår att fatta och bör undvikas för att statuera exempel, men kan ändra mig. Jag har Canon RP med diverse objektiv. GIMP?

För video är Davinci Resolve ett bra val, om inte annat för att standardversionen är gratis. Det är nog inte mycket lättare att använda än Adobes mjukvara men ger man det någon timme så hajar man ganska fort hur man klipper, gör övergångar, lägger på text och hanterar ljud. Det kommer man långt med.

Ok! Om du skulle göra motsvarande om ditt favoritämne, hur hade du lagt upp det? Säg att jag jag vill skapa en mini-variant av Gardeners World, men har inte BBC:s resurser, vad göra? Vill berätta på ett hjärligt men djupgående sätt om träd där det blir en blandning av mig i bild och detaljer av trädet, med mig pratandes.

Hej.

Det du undrar över är en del i en kreativ process. Det är något som du behöver känna efter över vad du trivs med och vad du tycker passar det du vill förmedla.

Det ena är varken sämre eller bättre och förhindrar inte heller något eller några andra grepp.

Om du tänkt filma dig själv där du pratar hade jag filmat hela den delen först. Det blir din "A-roll" som är den engelska termen.

Sedan filmar du klipp separat på ämnen du vill visa tydligare detaljer på. Kanske du pratar om en viss växt så filmar du ett separat klipp på den växten. Det blir så kallad "B-roll". Denna kan du klippa in i editeringen och lägga "över" din huvudvideo(A-roll) under så lång tid du önskar.

Tex du vill prata om ett speciellt träd.

Du filmar först en komplett video av dig när du säger allt du vill säga om ämnet.

När det är klart filmar du flera små klipp som fokuserar på specifika delar av ämnet, kanske ett klipp med löv, ett med bark, ett med grenar.

I redigeringen använder du din kompletta video som grund, sedan kan du sprinkla in när du pratar om löven, barken och grenarna de mindre separata klippen medans de delarna avhandlas.

Det finns nog bättre guider för sådant här om det behövs men testa du först att filma bara, kasta in det i din editor och testa försöka återskapa något du inspireras av.

Tack! Grundläggande fråga, men filmar man först och lägger på tal sedan?

Talar du i bild så tar du upp ljud med både kamera och extern recorder. Använd en klappa eller klappa i händerna i början av klippet så att du kan synchronisera ljudet från kameran med ljudet frånrecordern så att det kan användas istället för det ofta ganska usla ljudet från din kamera. Har du ingen som talar i bild är det bättre att lägga på tal i efterhand i en tyst och lugn miljö.

Jag gör både och. Filmar och spelar in ljudet från den/de som pratar och sen lägger jag på kommentarer efter behov i redigeringen. Då duckar jag det inspelade ljudet.
Störigast tycker jag det är när videobloggare är (för att travestera Lena Philipsson) så kamerakåta att de inte kan låta bli att hänga kvar i rutan med bild-i-bild när det är själva handlingen man egentligen vill se.

Tack alla hittills! Mycket att tänka på här. Mycket av det mina barn kollar på har dessutom snabbt tal, verkar som att det på youtube måste gå dubbelt så fort jämfört med verkligheten. Viktigaste lärdomen hittills är att det är ljudet som styr filmen.

Kör du davinci spelar du in ljud med kameran som filmar och med extern ljudrecorder t.ex zoom. Ljudet från kameran kommer vara rätt kasst, men davinci klarar att synca ljudet från kameran (som automatiskt är synkat med bild) och det bra ljudet från den externa ljudrecordern även utan klappa. Det gäller på det du spelar in med dig i bild. Typ "Hej och välkomna till min djungel", där i princip bara du är i bild.

Skall du ha en berättarröst, så är det oftast bättre att först göra video och sedan medans du tittar på den spela in berättarrösten och lägga på den efteråt. Typ "här växer bambu vars skott pandorna äter, men eftersom vi spelade in detta i färg syns inte dom svartvita pandorna" medans klipp syns enbart med bambu och utan dig i bild.

Kör du davinci spelar du in ljud med kameran som filmar och med extern ljudrecorder t.ex zoom. Ljudet från kameran kommer vara rätt kasst, men davinci klarar att synca ljudet från kameran (som automatiskt är synkat med bild) och det bra ljudet från den externa ljudrecordern även utan klappa. Det gäller på det du spelar in med dig i bild. Typ "Hej och välkomna till min djungel", där i princip bara du är i bild.

Skall du ha en berättarröst, så är det oftast bättre att först göra video och sedan medans du tittar på den spela in berättarrösten och lägga på den efteråt. Typ "här växer bambu vars skott pandorna äter, men eftersom vi spelade in detta i färg syns inte dom svartvita pandorna" medans klipp syns enbart med bambu och utan dig i bild.
Kul! Pandor är en ständig skräck.

ANNONS
Götaplatsens Foto