Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ofrivillig seriebildstagning
- Trådstartare Lngg
- Start datum
Bessel
Aktiv medlem
Sony A7r tar tre bilder
Matningsläget är inställt på enkeltagning men helt plötsligt börjar kameran ta tre bilder. Har den fastnat i något läge som inte syns på displayen? Vad jag kan se är de tre bilderna identiska så det verkar inte vara någon form av gaffling. Har ingen aning om hur det kunnat bli så här.
www.fotosidan.se
Lothar Marunga
Aktiv medlem
hdr läge?
handfaste Hagbart
Aktiv medlem
Prova Norsk reset. Ta ut batteriet och låt Kameran vila en timme så alla kretsar blir strömlösa och prova igen.
Jezqio
Medlem
Kan inte Sony, men hittade något här:
https://www.dpreview.com/forums/thread/3920309
https://www.dpreview.com/forums/thread/3920309
apersson850
Aktiv medlem
Nuförtiden lagras saker i flashminne, så det är meningslöst.Ta ut batteriet och låt Kameran vila en timme så alla kretsar blir strömlösa och prova igen.
MattiasL
Aktiv medlem
Jag märkte samma när jag skaffade en A6500. Det jag tror du menar har med det spegelfria systemet att göra. För att du ska ha sökarbild måste slutaren vara öppen tills du exponerar. Sen stängs den, öppnas, stängs och öppnas i snabb följd. För att bli av med det får du aktivera elektronisk första ridå. Det finns de som säger att det har någon bieffekt, men jag har inte märkt någon skillnad.
handfaste Hagbart
Aktiv medlem
Jag har en Eos 77 och om jag ställer in den på alternativ exponering, så försvinner den inställningen vid av/på på kameran. Så jag tror nog det är värt att kolla. Eos 650 och liknande modeller mådde bra av att man tog ur batteriet och lät dom starta från noll igen. Tänk bara vad omstarter krascher Windows har behövt.Nuförtiden lagras saker i flashminne, så det är meningslöst.
apersson850
Aktiv medlem
Ja, det finns en del inställningar som är gjorda för att annulleras när kameran stängs av. Vissa av dem kan man själv välja om de ska ligga kvar eller nollställas.
Det har förstås inget med att göra att dagens modeller inte glömmer bara för att batteriet tas ut. Det som påverkas, om man gör det länge nog, är att klockan slutar gå. Den ska ju ändras hela tiden, så den kan inte lagras i flashminne.
Så det du nämner är irrelevant i sammanhanget och inte värt att kolla av den anledningen. Sen kan det förstås finnas fel kamerans program, fel som kan avhjälpas genom att kameran startas om. I sådana fall kan det vara relevant. Min R3 låser sig ibland, och då går den inte igång med mindre än att batteriet tas ut. Men det är förstås en bug som Canon inte hittat än.
Det har förstås inget med att göra att dagens modeller inte glömmer bara för att batteriet tas ut. Det som påverkas, om man gör det länge nog, är att klockan slutar gå. Den ska ju ändras hela tiden, så den kan inte lagras i flashminne.
Så det du nämner är irrelevant i sammanhanget och inte värt att kolla av den anledningen. Sen kan det förstås finnas fel kamerans program, fel som kan avhjälpas genom att kameran startas om. I sådana fall kan det vara relevant. Min R3 låser sig ibland, och då går den inte igång med mindre än att batteriet tas ut. Men det är förstås en bug som Canon inte hittat än.