ANNONS
Annons

Officiell tråd - Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant information av er angående skillnaaden i AF hur som helst. Sitter och funderar ifall man inte borde titta på en 50D utan objektiv istället och använda de jag har tills jag har råd att köpa ett bättre. Blir ungefär samma pris som 500D med ett kittobjektiv (dock med IS)

Det som jag skulle sakna är möjligheten till video... vilket inte är en extremt viktig funktion men ändå något som jag ser som intressant och användbart.

Får som sagt åka ut och känna på Canon 500D och 50D samt Nikon D5000 och D90.
 
Det blev en 500D... med batterigrepp fick man lite mer känsla och tyngd i kameran. Kan absolut rekommendera batterigreppet och för den som är nyfiken på vikten med batterigrepp.

500D + Batterigreipp med dubbla batterier + minneskort + bärrem
= 905 gram

500D + Batterigreipp med dubbla batterier + minneskort + bärrem + kitobjektivet 18-55 IS
= 1140 gram

Jag är supernöjd med kameran än så länge!
Den känns mycket snabb och det blir betydligt mer tryck i bilderna än min gamla 300D. Bildstorleken gör också att man kan beskära bilderna ganska hårt utan att kvaliteten blir lidande vid normal fotostorlek (10x15). Bra känsla när man tar liggande bilder och stående bilder är grymt skönt att fota med batterigreppet.

Bildskärmen är riktigt bra och bra redskap för att studera tagna bidler men även för macrofoto där man kan zooma in 10x för att kunna ställa skärpan manuellt med hög noggranhet.

Filmfunktionen funkar riktigt bra för mig även om det kan vara svårt att se skärpan på skärmen vid starkt ljus, Men för att filma barnen som jag mest är intresserad av funkar det utmärkt och kvaliten blir superb.
 
Det är den inte alls. Det finns faktiskt bara en sak som är lika.

Precis som du själv skriver är alla punkter korsformiga vid f/5,6 på en 40D/50D. De andra är bara linjärt känsliga, förutom mittpunkten, som har en vanlig vertikal AF-sensor och en sick-sackformad horisontell sensor. Den sick-sackformade ger bättre redundans och därmed säkrare AF och bättre förmåga att hitta ut när objektivet är extremt felfokuserat. Motsvarande gäller för mittpunkten på 40D.

Vid f/2,8 eller bättre tillkommer en linjärt känslig sensor med längre baslinje = högre precision på 500D. På 40D är även sensorn med högre precision korsformad, en egenskap som bara den och 50D har i hela EOS-serien.

Sammantaget ger detta AF som är klart överlägset på 40D/50D, jämfört med de enklare modellerna. Jag har provat, så jag har sett det själv.

Well, om du inte kör med ett objektiv med F/2.8 (eller bättre) och använder (som så många) mittpunkt så är det ingen skillnad på AF-prestanda på en 50D och en 500D. Eller?

Jag menar, om du och jag stod bredvid varandra nån stans ute i skogen, du med din 40D och jag med min 450D. Vi har båda satt på vårt fina 70-300 objektiv och rattat det till 200mm för att få fin skärpa. Vi ska fota folk som springer i skogen - vi kan kalla dom orienterare - skulle det då vara nån skillnad?

Glöm fps, jag siktar bättre ;-)
 
Har haft kameran under semestern och fotat en del.. Kan bara säga att jag är helnöjd! Som Peter sagt så är batterigreppet helt suveränt. Klarar mig knappt utan det längre. Man får bra stöd för lillfingret plus att det blir stabilare i och med viktökningen. Bra att kunna använda vanliga AA batterier oxå! Särskilt när man är på semester och inte kan ladda batterierna..

Nu är det bara fler objektiv som fattas...
 
Jag menar, om du och jag stod bredvid varandra nån stans ute i skogen, du med din 40D och jag med min 450D. Vi har båda satt på vårt fina 70-300 objektiv och rattat det till 200mm för att få fin skärpa. Vi ska fota folk som springer i skogen - vi kan kalla dom orienterare - skulle det då vara nån skillnad?
Jag vet inte; jag har inte provat någon 450D mer än till enstaka provbilder. Däremot är det skillnad gentemot 400D, vilket stämmer överens med Canons egna uppgifter om att 400D är som 30D och 40D är 30% snabbare än 30D, förutom då att 40D har en AF-sensor som är bättre än 30D. Men det har, som du skriver, inte någon större betydelse så länge man håller sig till mittpunkten.

Hur många AF-punkter (en/alla) jag använder när jag försöker fotografera action beror på bakgrunden.
Vilken punkt jag använder, när det bara är en, beror på hur motivet ser ut. Det är finessen med att alla är lika bra (40D).
 
Eos 500d och spegeluppfällning

Har inte lyckats hitta om det går att fälla upp spegeln manuellt vid ex makrofotografering. Kan någon svara om det finns på denna kamera.
Om ej vilka Canon modeller har den funktionen.
/
 
Det går. Gå in i meny under Egen programmering (C.Fn:III) Spegellåsning 1:Möjlig

När du trycker på avtryckaren fälls spegeln upp. Trycker du ingen tas bilden. Alternativt kombinerar du med självutlösare 2 eller 10 sek.
 
Nejdå. Efter att man har ställt in allt som man vill ha det så trycker man bara på Live View-knappen varpå spegeln fälls upp. Därefter tar man bilden (lämpligen med trådutlösare eller trådlös fjärrkontroll).

Att Live View är aktivt medan spegeln fälls upp behöver man inte bry sig om.
 
Nejdå. Efter att man har ställt in allt som man vill ha det så trycker man bara på Live View-knappen varpå spegeln fälls upp. Därefter tar man bilden (lämpligen med trådutlösare eller trådlös fjärrkontroll).

Att Live View är aktivt medan spegeln fälls upp behöver man inte bry sig om.

Fast trycker man på lv-knappen efter man har ställt in allt som man vill ha det så är det ju väldigt stor risk att man rubbar kompositionen, eftersom det är makro vi snackar om...så...

Live view är ju å andra sidan en trevlig historia när man fotar makro, men det är väl inte alla som gillar det kanske.
 
Om man rubbar kompositionen när man trycker på Live View-knappen så har man nog ett alldeles för ostadigt stativ.
 
Jag vet inte så noga men är det inte så att det kan bli mer brus om sensorn värms upp, vilket sker i LV, åtminstone om man håller på ett tag. När jag t.ex håller på med reprofoto brukar det ta en bra stund. Ni som vet har det någon praktisk betydelse?
 
Jag vet inte så noga men är det inte så att det kan bli mer brus om sensorn värms upp, vilket sker i LV, åtminstone om man håller på ett tag. När jag t.ex håller på med reprofoto brukar det ta en bra stund. Ni som vet har det någon praktisk betydelse?

Jag vet inte, men låter förstås inte det hindra mig från att svara. :)

Om man inte har Live View igång hela tiden, utan bara när man vill ha spegeln uppfälld strax innan man tar bilden, så har jag svårt att tro att det blir märkbart mer brus pga sensorns uppvärmning.
 
Om man rubbar kamerans position genom att trycka på Live View-knappen så vidhåller jag att man har ett för ostadigt stativ. Däremot kan man förstås inducera vibrationer i kameran, som ger skakningsoskärpa, både genom att trycka på Live View-knappen och genom att trycka på utlösarknappen. Skillnaden är att vibrationerna som har uppkommit på grund av tryckandet på Live View-knappen hinner klinga av innan man tar bilden (det är bara att vänta någon sekund eller två) medan vibrationerna som uppkommer av att man trycker på utlösaren pågår medan bilden exponeras. Alltså lönar det sig med en fjärrutlösare (trådad eller trådlös) eller att använda självutlösaren.
 
Sådana finns. Köpte ett på Fotomässan - Media Markt - 149 kronor.
Stabilt som en fjäril.

Till det priset är det så att jag ångrar att jag inte köpte två.
 
Är det någon som tänkt på att 550d klarar att ta 3,7 bilder i sec och har 18mp, 500d har 15mp och klarar 3.5 bilder i sec, borde de då inte gå att på något sätt få denna att klara mer fps, om jag inte minns fel så hackade någon 350d så att de blev mer fps än orginal?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.