ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Claria skrev:
Her er så det nye Canon EOS 40D
http://www.amazon.com/Canon-40D-10-...5331377-8833235?ie=UTF8&qid=1187520442&sr=1-2
Det er Amazon US som sælger dette til en pris af 1300,- US$ og det kan leveres fra i morgen den 20 aug.

De har også det nye Canon 1Ds mark III
http://www.amazon.com/Canon-1Ds-Mar...5599859-3806308?ie=UTF8&qid=1187517273&sr=1-6
Dette kamera kan leveres fra dec 2007
Läs tråden igen Claudia, länken har redan presenterats. Dessutom levereras den inte förrän 20 september, den kan däremot beställas fr.o.m. imorgon 20 augusti.
 
Jag blir inte riktigt klok på följande rader:

the central AF point offers enhanced precision for both vertical and horizontal subject contrast when using EF or EF-S lenses featuring maximum apertures of f2.8 or faster

och

as well as the Super-Precision Matte focusing screen that makes it easier to grasp the "sweet spot" of manual focusing when using a lens with a maximum aperture of f2.8 or faster

om jag förstår det rätt betyder det att dessa båda egenskaper bara fungerar vid bländare 2,8 eller större.... rätt uppfattat?
 
Emil-G skrev:
Dessutom levereras den inte förrän 20 september, den kan däremot beställas fr.o.m. imorgon 20 augusti.

Menar du att kameran kommer finnas för leverans i Sverige den 20 september? Jag är nämligen på jakt efter en beggad 10/20/30D med bg, förhoppningsvis lär väll en del sälja sina äldre hus för att göra plats för en 40D.
 
du kan räkna med att det kommer komma en hel del 20/30D på begagnatmarknaden

kolla bara hur det blev när 1D markIII kom - har väl aldrig sett så många 1D markII och markIIn som då ;)

själv köpte jag min 20D av en som uppgraderade till 30D, alltid bra att passa på vid uppgraderingar och det är köparens marknad då
 
Albwah skrev:
Menar du att kameran kommer finnas för leverans i Sverige den 20 september? Jag är nämligen på jakt efter en beggad 10/20/30D med bg, förhoppningsvis lär väll en del sälja sina äldre hus för att göra plats för en 40D.
När den finns i Sverige har jag ingen aning, om du läser på Amazon står det att den kommer att levereras därifrån den 20 sept. Om det råkar sammanfalla med att Scandinavian, Cyberphoto och de andra får in den har jag inte den blekaste om.

En inte allt för vild gissning är att Canon börjar med de viktigaste och största marknaderna, dvs Japan och USA, därefter de stora europeiska länderna och Sverige. Hur lång tid efter presentation tog det innan 20D/30D fanns i lager i Sverige? Snarare ett halvår än en månad...
 
Tja, om detta är korrekt, vilket man nog for anta gissar jag, så är ju saken biff! Bara att avvakta tills löning och beställa! ;-)

Eftersom jag dock endast har en gamal glugg (kit) till min EOS100 är ju ev. möjliga paketlösningar av intresse. Låter visserligen ok med gluggen som omnämns men fram tills att den antingen är testad med bra resultat ELLER Caonon presenterar en annan glugg med aningen större zoom-omfång så ligger i alla fall mitt intresse för 40D + 17-55/2,8IS USM högt!

Vad gäller "läckage" av uppgifter från www.Amazon.com ligger väl Japan FÖRE oss i tid, eller minns jag fel? Vilket i så fall kan innebära (beroende på tidskillnad) att det enl. Japansk tid redan ÄR ok att släppa uppgifterna! Det här med tidszoner är inte min starka sida, när man reser öster ut! Någon som vet bättre kanske!?

Mvh!
// Niklas
 
Emil-G skrev:
En inte allt för vild gissning är att Canon börjar med de viktigaste och största marknaderna, dvs Japan och USA, därefter de stora europeiska länderna och Sverige. Hur lång tid efter presentation tog det innan 20D/30D fanns i lager i Sverige? Snarare ett halvår än en månad...

Hej

Tror fortfarande att Europa är den största marknaden för Canon, var så innan i alla fall.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Tror fortfarande att Europa är den största marknaden för Canon, var så innan i alla fall.

Mvh

Omar
Hhum..tror jag inte....ganska många människor som bor i asien, Omar...Japan, Kina, Indonesien,Indien....bara för att nämna några..Hhrum
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Hhum..tror jag inte....ganska många människor som bor i asien, Omar...Japan, Kina, Indonesien,Indien....bara för att nämna några..Hhrum
Jodå det kan mycket väl stämma, för Europa är numera Nikons största marknad, tätt följt av USA (runt 30-35% vardera).
 
solvargen skrev:
Hhum..tror jag inte....ganska många människor som bor i asien, Omar...Japan, Kina, Indonesien,Indien....bara för att nämna några..Hhrum
Mvh Thomas

Hej

Europa är den största marknaden för Canon (kamera)

Sidan S1, långt ner.

http://www.canon.com/ir/results/2007/rslt2007q2e.pdf

Miljoner Yen

Other Areas: Asian regions, China, Oceania: 57

Japan 33

Amerika 101

Europa 105


Men det är försäljning i Yen, inte antal kameror, nog billigare i asien, men Canon tjänar mest på Europa.

Mvh

Omar
 
Inte helt oväntade förbättringar men skönt att se att Canon äntligen tagit sitt förnuft till fånga och implementerat ett autoISO-system. Nu skulle jag bara vilja ha det som en firmware-update för min 5D också :p

Lite besviken över skärmen. 3" men fortfarande bara 230k pixlar? Jag hade ju 210k pixlar på min Pentax DS med 2"-skärm och förväntar mig att man inte bara fysiskt ökar storleken på pixlarna utan även upplösningen. Men, eftersom Samsung var först ut på marknaden med 3"-skärmar med VGA-upplösning (640*480) kanske vi kan förvänta oss dessa i Pentax kameror först?

Om ryktena stämmer om Sonys nya bildsensorer kan det dock bli tufft för Canon. 40D har en del fördelar mot t ex D200, men i mångt och mycket är det också en catch-up modell. Vi får väl se under veckan.

Jag är dock glad. Nu kan jag med gott samvete köpa en 40D istället för en Mark III:a och ha som andrahus och ändå ha över till en ny laptop.
 
Äntligen en sjyst uppgradering från min 10D, den här verkar ha nästan allt jag saknat i de tidigare försöken. Det enda jag kommer på är väl att exponeringskompensationen fortfarande är för snål. Plus/minus två steg är i mitt tycke för lite, och det är jobbigt att vrida över till manuellt och ratta in rätt värden. Alternativet vore ju om de gjorde som Pentax där man tydligen kan "ladda in" värdena från ljusmätaren till M-läget via ett enkelt knapptryck. Nåja, jag blir nog rätt nöjd ändå. :)
 
Den som lever får se sa den blinde...

Om vi väntar tills imorgon får vi nog en bättre gissning på när kameran blir tillgänglig. Tyvärr dröjer det väl ytterligare 6mån innan den blir så pass tillgänglig att det bara är att gå in i en fotobutik och köpa en från hyllan (utan att ha förbeställt). Själv kommer jag inte att köpa före nyår iallafall så ingen brådska för min del, det blir nog snarare framåt påsk.

Stefan: Jobbigt att vrida över till manuellt? Det var det löjligaste jag har hört... Att du ens orkar ta kameran med dig när du går ut (om du nu gör det överhuvudtaget?!).

Edit: Nu har visst amazon tagit bort sidorna med information om 40D...
 
Sweet! Den uppfyller ju alla realistiska önskemål man kunde haft, förutom några customplatser på programratten, och möjligheten att kunna finjustera fokus för en handfull objektiv.

Om dessutom brusegenskaperna är liknande 1dmk3 är den ett givet köp för min del, så får 30d pensioneras ner till reservhus :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.