Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Och hur skulle det kännas med en "Gillaknapp" på Fotosidan?
- Trådstartare skog1s
- Start datum
Helmetrock
Aktiv medlem
Det är nog knappast någon som skulle trycka på gilla istället för att skriva en seriös kommentar, utan det skulle vara istället för att inte skriva en kommentar alls eller att bara skriva "fin bild" eller så.
Fast det viktigaste för mig är nog att få det på forumet, så man kan visa vad man tycker om någons inlägg utan att behöva skriva ett eget. Dessutom vore det intressant att veta vad folk tycker om mina inlägg!
Fast det viktigaste för mig är nog att få det på forumet, så man kan visa vad man tycker om någons inlägg utan att behöva skriva ett eget. Dessutom vore det intressant att veta vad folk tycker om mina inlägg!
nonno
Aktiv medlem
Jag börjar på att förstå att jag "sitter fast" i en gammal beskrivning eller uppfattad intention som jag kanske bara fått för mig att Fotosidan stod för, dvs lärandet och förhoppningsvis en utveckling i det egna fotograferandet. Att jobba med hur kommenterandet kan stimuleras och öka, det skulle vara en unik och föredömlig fortsatt utveckling av Fs, inte att ta efter FB. Ibland kan det vara så att det ena utesluter det andra för att nå goda resultat åt ett specifikt håll, dvs försöka öka kommentarsfrekvensen.Alla hungrar efter feedback/bekrätelse på sina bilder. Att många skulle gilla mina bilder skulle vara en drivkraft att fortsätta vara ute och fotografera och leta bilder. Det ena utesluter inte det andra utan gilla/favorit/kommentar kan jobba tillsammans.
Där är det dags för mig att sätta punkt. Jag har varit mer än tydlig i vad jag hoppas på och önskar.
/Nonno
skog1s
Aktiv medlem
Men är en "gilla knapp" så mycket sämre en ett "+1" inlägg? på många forum är det en väldigt stark paragraf att det är strängt förbjudet att skriva ett "+1 inlägg"
Några skriver att "ja men då ska man ha en "Ogilla Knapp" men det är så enkelt att ogillar man det, då klickar man inte på "Gilla"
Flera stora forum har varit emot "Gillaknappen" men det tar en månad, så älskar alla det!
Skriv ett inlägg, få 4st gilla, det betyder inte så mycket, men få 633st gilla, då är det tyngd bakom!
Jag skapade denna tråden och är själv 45år så det är inte frågan om en F B Gen, och jag är inte blind, det blir trevligare, och lite roligare
(hade faktiskt glömt att jag skapade denna tråden, men kul o se att den lever, och att införa en gillaknapp innebär inte att man måste använda den, det blir en del av sidan som tar väldigt lite plats)
Några skriver att "ja men då ska man ha en "Ogilla Knapp" men det är så enkelt att ogillar man det, då klickar man inte på "Gilla"
Flera stora forum har varit emot "Gillaknappen" men det tar en månad, så älskar alla det!
Skriv ett inlägg, få 4st gilla, det betyder inte så mycket, men få 633st gilla, då är det tyngd bakom!
Jag skapade denna tråden och är själv 45år så det är inte frågan om en F B Gen, och jag är inte blind, det blir trevligare, och lite roligare
(hade faktiskt glömt att jag skapade denna tråden, men kul o se att den lever, och att införa en gillaknapp innebär inte att man måste använda den, det blir en del av sidan som tar väldigt lite plats)
Per S
Aktiv medlem
... Att införa gilla-knapp som en form av "bildkritik" vore att sänka hela grundidén med en fotosajt som syftar till utveckling...
... Att jobba med hur kommenterandet kan stimuleras och öka, det skulle vara en unik och föredömlig fortsatt utveckling av Fs, inte att ta efter FB....
Jag instämmer i stort sett i det som Nonno har skivit på flera ställen i den här tråden. Det vore förödande för FS att reducera kommenterandet till att räkna Gilla-klickningar. Ett Gilla ger föga information, ingen återkoppling till bilders kvaliteter, eller nyansera resonemang i forumtrådarna. Gilla-klickanden ger inget tankeutbyte utan blir bara en vag räknare för ett diffust tyckande.
Det ligger ett värde i att fundera över en bild, dess innehåll, bildspråk, teknik och vilka tankar den väcker - och att dela med sig av de tankarna.
Facebook må vara en given plats för klickanden, men där handlar det om ett allmänt socialt forum utan någon som helst ämnesinriktning. Det som är en utmärkt funktion i Facebook blir däremot en föga informativ siffermässig vattvälling på en intresse- och inspirationsinriktad sajt som FS.
Den som vill samla på Gilla-klickanden kan mycket väl lägga upp sina bilder på Facebook. Det är ju många som gör det.
Snapphane
Aktiv medlem
Bytar man gillar till +1 och tar efter Google istället för Facebook blir det lite vettigare. Dels kanske bilder man gillar kan synas på sin profil och dels kanske en funktion kan läggas till så att man enklare kan hitta liknande bilder som de man gillar.
Men jag håller med att kvalitet ska gå före kvantitet. Hellre 2 kommentarer än 100 gilla klick.
Men jag håller med att kvalitet ska gå före kvantitet. Hellre 2 kommentarer än 100 gilla klick.
skog1s
Aktiv medlem
Jag instämmer i stort sett i det som Nonno har skivit på flera ställen i den här tråden. Det vore förödande för FS att reducera kommenterandet till att räkna Gilla-klickningar. Ett Gilla ger föga information, ingen återkoppling till bilders kvaliteter, eller nyansera resonemang i forumtrådarna. Gilla-klickanden ger inget tankeutbyte utan blir bara en vag räknare för ett diffust tyckande.
Det ligger ett värde i att fundera över en bild, dess innehåll, bildspråk, teknik och vilka tankar den väcker - och att dela med sig av de tankarna.
.
Ärligt talat!
Så fattar jag inte vad Facebook har med detta att göra!
Förklara gärna vad en Gilla Knapp på Fotosidan har att göra med Facebook! !
Jag tycker inte att jag ska behöva skriva det, men själv är jag en person (snart gubbe ) som inte alls använder Facebook!
Du skriver: " Ett Gilla ger föga information, ingen återkoppling till bilders kvaliteter, eller nyansera resonemang i forumtrådarna. Gilla-klickanden ger inget tankeutbyte utan blir bara en vag räknare för ett diffust tyckande" Ärligt talat, tycker du att ett +1 inlägg eller fin bild eller Bra fotat ger föga info.
Det behöver inte röra sig om bilder enbart, det kan röra sig om ett väldigt bra foruminlägg som är väldigt vettigt. Ingen, och jag upprepar Ingen klickar på gilla på ett skitinlägg!
Kan du inte se det jag menar och vill framföra, så är jag till 100% säker att du kommer att göra det om några år, när du sitter på andra forum som har möjligheten.
Jag fattar inte ens vad du har emot det?
Den dagen kommer att komma, när du skriver ett väldigt klokt inlägg, och så ser du att 318 st har gillat det. Och kom inte o säg att du inte känner dig lite stolt då. Och om du har något emot det, så kan du bara skita i gillat. Så enkelt är det! Svårare än så är det inte!
Man behöver inte klicka på gilla, och man behöver inte gilla det (men det är väldigt svårt att inte göra det)
Så vad är problemet?
Per S
Aktiv medlem
... Förklara gärna vad en Gilla Knapp på Fotosidan har att göra med Facebook! ! ...
.. Ärligt talat, ...
... Den dagen kommer att komma, när du skriver ett väldigt klokt inlägg, och så ser du att 318 st har gillat det. Och kom inte o säg att du inte känner dig lite stolt då. Och om du har något emot det, så kan du bara skita i gillat. Så enkelt är det! Svårare än så är det inte!
1) Svar på " Förklara gärna vad en Gilla Knapp på Fotosid an har att göra med Facebook! !"
Det ger föga att skrika genom att använda halvfet stil och utropstecken när man kommenterar andra. Jämförelsen med "Gilla" på Facebook har gjorts i flera tidigare inlägg, och det helt enkelt ett bra exempel.
2) Svar på "Ärligt talat" :
Jag skriver vad jag tycker, och det som jag tycker behöver, ärligt talat, naturligtvis inte vara detsamma som du eller något annan tycker.
3) Svar på "Den dagen kan komma..."
Nej, det gör den inte. Jag är inte intresserad av att samla på mig 318, eller något annat antal, "gilla"-pinnar. En väl genomtänkt kommentar, välvillig eller kritisk, ger mig oändligt mycket mer än vad en drös "gilla"-klickningar kan ge.
Vad beträffar uttrycket "skita i" tycker jag att det inte hör hemma på FS eller på något annat seriöst forum. Jag tänker inte heller besvara några fler inlägg av folk som använder den typen av uttryck som en uppmaning till andra medlemmar.
Senast ändrad:
skog1s
Aktiv medlem
1) Svar på " Förklara gärna vad en Gilla Knapp på Fotosid an har att göra med Facebook! !"
Det ger föga att skrika genom att använda halvfet stil och utropstecken när man kommenterar andra. Jämförelsen med "Gilla" på Facebook har gjorts i flera tidigare inlägg, och det helt enkelt ett bra exempel.
2) Svar på "Ärligt talat" :
Jag skriver vad jag tycker, och det som jag tycker behöver, ärligt talat, naturligtvis inte vara detsamma som du eller något annan tycker.
3) Svar på "Den dagen kan komma..."
Nej, det gör den inte. Jag är inte intresserad av att samla på mig 318, eller något annat antal, "gilla"-pinnar. En väl genomtänkt kommentar, välvillig eller kritisk, ger mig oändligt mycket mer än vad en drös "gilla"-klickningar kan ge.
Vad beträffar uttrycket "skita i" tycker jag att det inte hör hemma på FS eller på något annat seriöst forum. Jag tänker inte heller besvara några fler inlägg av folk som använder den typen av uttryck som en uppmaning till andra medlemmar.
Det är bra att du skriver vad du tycker Det gillar jag. Det är ju därför vi skriver här.
Och ber om ursäkt för uttrycket "skita i" det var inte min mening att uppröra dina känslor.
nonno
Aktiv medlem
Äsch, där for jag med osanning, när jag i mitt föregående inlägg i tråden skrev att jag skulle sätta punkt. ;-)Ärligt talat!
Så fattar jag inte vad Facebook har med detta att göra!
Förklara gärna vad en Gilla Knapp på Fotosidan har att göra med Facebook! !
Jag tycker inte att jag ska behöva skriva det, men själv är jag en person (snart gubbe ) som inte alls använder Facebook!
Du skriver: " Ett Gilla ger föga information, ingen återkoppling till bilders kvaliteter, eller nyansera resonemang i forumtrådarna. Gilla-klickanden ger inget tankeutbyte utan blir bara en vag räknare för ett diffust tyckande" Ärligt talat, tycker du att ett +1 inlägg eller fin bild eller Bra fotat ger föga info.
Det behöver inte röra sig om bilder enbart, det kan röra sig om ett väldigt bra foruminlägg som är väldigt vettigt. Ingen, och jag upprepar Ingen klickar på gilla på ett skitinlägg!
Kan du inte se det jag menar och vill framföra, så är jag till 100% säker att du kommer att göra det om några år, när du sitter på andra forum som har möjligheten.
Jag fattar inte ens vad du har emot det?
Den dagen kommer att komma, när du skriver ett väldigt klokt inlägg, och så ser du att 318 st har gillat det. Och kom inte o säg att du inte känner dig lite stolt då. Och om du har något emot det, så kan du bara skita i gillat. Så enkelt är det! Svårare än så är det inte!
Man behöver inte klicka på gilla, och man behöver inte gilla det (men det är väldigt svårt att inte göra det)
Så vad är problemet?
Bildkritik:
1) "Ärligt talat! Så fattar jag inte vad Facebook har med detta att göra!"
Det var du själv som i ditt inledande inlägg drog in FaceBook i sammanhanget.
2) "Förklara gärna vad en Gilla Knapp på Fotosidan har att göra med Facebook! !"
Parallellen är väl inte särskilt långsökt? Det är från bl a Facebook som många har erfarenhet av gilla-knappen. Eftersom Fotosidan och FaceBook har så olika målsättningar, blir det svårt att se nyttan med gilla-knapp i förhållande till bilder.
3) " Ärligt talat, tycker du att ett +1 inlägg eller fin bild eller Bra fotat ger föga info."
Är man ovan vid att i text uttrycka varför man gillar/ogillar en bild, så är det helt ok att börja med "Fin bild eller Bra fotat". Förhoppningen är ju att de flesta ska kunna utveckla sitt kommenterande på sikt. Med klickande på gilla-knapp sker ingen utveckling. Jag hör själv till dem som började med "Fin bild" och tyckte att redan det var läskigt att skriva. Hade det funnits en gilla-knapp, hade jag utan tvekan valt den och tryggt stannat där med klickandet. Risken är så oerhört stor att gilla-knapp inte kommer att betyda utveckling i att våga eller att lära sig att kommentera bilder.
4) "Jag fattar inte ens vad du har emot det?"
Om man kommenterat i så liten omfattning som du gjort och heller inte lägger upp egna bilder, då kanske man inte fattar det? Har man kanske inte läst i många av de olika trådar/bloggar/gästboksinlägg där avsaknaden av kommentarer diskuteras och mer kommenterande efterfrågas - ja, nästan ropas efter, då kanske du är i ett sådant läge att du inte ens behöver förstå?
5) "Så vad är problemet?"
Problemet uppstår om intentionerna med en sajt skiljer sig från andra sajter där gilla-knapp används. Fotosidan har en grundidé att det är en sajt där lärande och utveckling inom fotografi är en viktig del och är eftersträvansvärt. Oavsett om du har 3 eller 498 "gilla" på en bild, så är det fortfarande substanslöst. Det säger inte ett dugg mer än att jag i dag ser att 463 gånger har en bild blivit tittad på utan att ha fått några kommentarer. Jag kan ändå konstatera att bilden väcker intresse eftersom den blivit tittad på så många gånger.
På FaceBook och i forumtrådar där man i huvudsak bara vill hålla med om något, där är det säkert perfekt med en gilla-knapp. Men inte som en del av bildkritik.
Forumtrådar/bloggar:
A) "Det behöver inte röra sig om bilder enbart, det kan röra sig om ett väldigt bra foruminlägg som är väldigt vettigt. Ingen, och jag upprepar Ingen klickar på gilla på ett skitinlägg!"
Det är säkert helt perfekt med gilla-knapp i forumdelen. Men det behövs även tillgång till ogilla-knapp om det ska bli någorlunda nyanserat. Kanske kan gilla-knapp även fungera i bloggarna?
Det kanske kan skapas en bildpool där man inte kommenterar, utan det är bara gilla/ogilla som gäller? Då har ju fotografen gjort ett val, att kommentarer är överflödiga.
B) "Kan du inte se det jag menar och vill framföra, så är jag till 100% säker att du kommer att göra det om några år, när du sitter på andra forum som har möjligheten."
I forumtrådar, ja då.
C) "Den dagen kommer att komma, när du skriver ett väldigt klokt inlägg, och så ser du att 318 st har gillat det."
Ja, jag köper det helt när det gäller forumtrådar.
/Nonno
Vi kan inte låta bli att beundras över nya fotosajter såsom www.500px.com. De har inget arv utan sprunget av vad man har för komponenter idag när man bygger en fotosajt. Där finns både gilla, favorit och kommentarer bredvid varandra och den verkar väldigt lyckosam och inspirerande.
Gilla introducerades för flera år sen (fast i form av tumme upp) för att ge feedback på en kritikkommentar, så det känns väl rimligt att det sprider sig vidare inom sajten.
Gilla introducerades för flera år sen (fast i form av tumme upp) för att ge feedback på en kritikkommentar, så det känns väl rimligt att det sprider sig vidare inom sajten.
skog1s
Aktiv medlem
Om man kommenterat i så liten omfattning som du gjort och heller inte lägger upp egna bilder, då kanske man inte fattar det? Har man kanske inte läst i många av de olika trådar/bloggar/gästboksinlägg där avsaknaden av kommentarer diskuteras och mer kommenterande efterfrågas - ja, nästan ropas efter, då kanske du är i ett sådant läge att du inte ens behöver förstå?
Edit /en massa text som är borttagen, då jag enbart är intresserad att svara på detta okunniga svaret.
Det har väl inte något att göra med mig som person eller att jag är ny här, eller hur mycket man har skrivit.Du vet om att det finns personer som har läst trådarna här i väldigt många år utan att vara medlemmar, eller ska man logga allt man läst och sen skicka till dig personligen så du ska "godkänna" , det du skriver är bara sorgligt!
Jag försöker bara att komma med lite idèr. Sen om du inte gillar det, det är helt ok.
Men att komma som du gör med lite påhopp att man är ny, och trycka ner en, det är lågt! Och det får en att undra hur mycket du har lärt dig om hur det är att uppföra sig på forum (?)
Jag har själv varit medlem på ett stort Datorforum i väldigt många, och jag skulle aldrig få för mig tanken att skriva så som du gör till en som är nymedlem!!
Det är du som är en bakåtsträvare. Och du kan inte se fördelarna! Jag tycker synd om dig.
Jag har i många år varit aktiv på flera forum, där i stort sett alla har varit emot en gillaknapp (och även jag)
Men efter några månader så när alla har kommit in i det. Så uppskattar i stort sett alla det! Och jag är rent säker på att du hade gjort det med
Senast ändrad:
nonno
Aktiv medlem
Edit /en massa text som är borttagen, då jag enbart är intresserad att svara på detta okunniga svaret.
Det har väl inte något att göra med mig som person eller att jag är ny här, eller hur mycket man har skrivit.Du vet om att det finns personer som har läst trådarna här i väldigt många år utan att vara medlemmar, eller ska man logga allt man läst och sen skicka till dig personligen så du ska "godkänna" , det du skriver är bara sorgligt!
Jag försöker bara att komma med lite idèr. Sen om du inte gillar det, det är helt ok.
Men att komma som du gör med lite påhopp att man är ny, och trycka ner en, det är lågt! Och det får en att undra hur mycket du har lärt dig om hur det är att uppföra sig på forum (?)
Jag har själv varit medlem på ett stort Datorforum i väldigt många, och jag skulle aldrig få för mig tanken att skriva så som du gör till en som är nymedlem!!
Det är du som är en bakåtsträvare. Och du kan inte se fördelarna! Jag tycker synd om dig.
Jag har i många år varit aktiv på flera forum, där i stort sett alla har varit emot en gillaknapp (och även jag)
Men efter några månader så när alla har kommit in i det. Så uppskattar i stort sett alla det! Och jag är rent säker på att du hade gjort det med
Jag ber jättemycket om ursäkt för att du av min text känner dig påhoppad, för det var alls inte meningen. Jag är jätteledsen över att du och kanske även andra uppfattat det så. Det var seriöst menade frågor "paketerade" med ett stort intresse, men som jag ser nu, klantigt formulerade. För mig är det och har alltid varit viktigt att inte trycka ner någon, så återigen, jag ber ödmjukt om ursäkt för hur tokigt mina frågor blev formulerade i den delen. Jag borde ha kunnat ställa frågorna på ett annat sätt, för precis som du säger och som jag är fullt medveten om, din bakgrund kan vara allt från nybörjare till att vara den mest kunnige på hela forat på att ge konstruktiv bildkritik. Med skillnaden att det kan ha skett i andra sammanhang än just Fotosidan.
Jag hoppas att du accepterar min ursäkt.
/Nonno
Per S
Aktiv medlem
...Det är du som är en bakåtsträvare. Och du kan inte se fördelarna! Jag tycker synd om dig...
Diskussionen om gilla/ogilla-knappar förs inte framåt av ovanstående typ av tillmälen. Jag tycker inte att man kan anklaga folk för att vara bakåtsträvare bara för att de framför egna åsikter i en sakfråga.
Nu till sakfrågan:
"Gilla" eller "Ogilla" som en form av bildkommentar eller bildkritik blir alldeles för luddigt. Man vet inte vad gillande/ogillandet egentligen avser: motivvalet, vinkeln, kompositionen, perspektivet, bildbehandlingen eller något annat,eller i kombinationer. Om man sen adderar "gilla"-klickningarna, kanske i hundratal, säger de fortfarande lika lite. Det blir ungefär som med bästsäljande böcker: försäljningstalen säger föga om böckernas kvaliteter, utan de blir ett slags popularitetsindex.
"Gilla" eller "Ogilla" passar bättre för att kommentera ett påstående, en händelse, en företeelse eller ett foruminlägg.
Fast det är förstås en högst personlig fråga om man föredrar beskrivande kommentarer eller gilla/ogilla-addition. Själv föredrar jag det förra på Fotosidan, även om jag använder "Gilla"-klickningar i rent sociala forum.
skog1s
Aktiv medlem
Jag ber jättemycket om ursäkt för att du av min text känner dig påhoppad, för det var alls inte meningen. Jag är jätteledsen över att du och kanske även andra uppfattat det så. Det var seriöst menade frågor "paketerade" med ett stort intresse, men som jag ser nu, klantigt formulerade. För mig är det och har alltid varit viktigt att inte trycka ner någon, så återigen, jag ber ödmjukt om ursäkt för hur tokigt mina frågor blev formulerade i den delen. Jag borde ha kunnat ställa frågorna på ett annat sätt, för precis som du säger och som jag är fullt medveten om, din bakgrund kan vara allt från nybörjare till att vara den mest kunnige på hela forat på att ge konstruktiv bildkritik. Med skillnaden att det kan ha skett i andra sammanhang än just Fotosidan.
Jag hoppas att du accepterar min ursäkt.
/Nonno
Jag gjorde själv mycket fel i mitt svar, och tog det nog lite för personligt.
Men hur som helst så hoppas jag att du ursäktar mina ordval!
Jag vet exakt vad du menar och jag tror du vet vad jag menar
Så ursäkta mig för det jag skrev, det är lätt att skriva fel, när man tolkar skrift fel
nonno
Aktiv medlem
Jag gjorde själv mycket fel i mitt svar, och tog det nog lite för personligt.
Men hur som helst så hoppas jag att du ursäktar mina ordval!
Jag vet exakt vad du menar och jag tror du vet vad jag menar
Så ursäkta mig för det jag skrev, det är lätt att skriva fel, när man tolkar skrift fel
Upprinnelsen till att jag skrev som jag gjorde, var att jag försökte begripa hur det kom sig att du skrev:
"Jag fattar inte ens vad du har emot det?"
Jag försökte söka någon sorts rimlig förklaring till din bristande förståelse och tänkte att en enkel förklaring skulle kunna vara att man inte är van vid att försöka formulera kommentarer och/eller missat diskussioner där kommentarer som hjälper fotografen vidare i sin utveckling har efterlyst i många och återkommande omgångar. Som du kanske ser, så skrev jag med frågetecken, att jag verkligen frågade dig - inte att jag påstod att det förhöll sig på vare sig det ena eller det andra sättet. Faktum kvarstår, att jag fortfarande undrar lite över att du säger att du inte "fattar". Jag hoppas att du inte missförstår mig nu också, för det handlar bara om ett genuint intresse från min sida att försöka förstå. Ingenting annat.
/Nonno
Senast ändrad:
nonno
Aktiv medlem
Inget dumt förslag. Den skulle vi säkert var till mans och kvinns få användning för. ;-)Vi kanske ska ha en knapp för alla lättkränkta som känner sig kränkta?
/Nonno
Helmetrock
Aktiv medlem
Vi kanske ska ha en knapp för alla lättkränkta som känner sig kränkta?
Nej, det skulle kräva en hel serverhall med personal för att hantera alla tryckningar ;-)