Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Och hur skulle det kännas med en "Gillaknapp" på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

skog1s

Aktiv medlem
Ja hur skulle ni gilla det?

Visst det är "Facebooknördigt"

Men, jag har hängt på olika forum i mer än 15 år, och dom sidorna som har lagt in det, är faktiskt lite roligare!

Hade du själv gillat att ha 36st gilla på ditt inlägg, eller hade du inte gillat om du hade 0! Dum fråga, ja! Men ni fattar tänket va.

Det är inte så dumt ändå, med dom där gilla.

Jag var själv en vääldigt stor hater till gillaknappar, men har kommit på att det är inte så dumt ändå.

Och har lärt mig att bakåtsträvande blir/är alltid fel i tiden.

Så vad tycker ni?

Är Fotosidan en sida som blir lite löjligare med en "gilla" ?
 
Gillaknappen uppfanns ju efter 1996 och är dessutom i färg, alltså helt otänkbart för FS som helst skulle köra ett analogt forum om det gick...
 
Jag tycker mycket väl att man skulle kunna ha en Gilla-knapp på kommentarer och inlägg!
Däremot vet jag inte på bilderna i sig. Man vill kankske både ge och få lite mer än "tummen upp" där....
 
Vi har diskuterat Gilla tidigare, men kom väl inte riktigt i mål med vad vi tycker. Det vi ställer mot varandra är om bildkritiken utarmas om man inför gilla.
 
Vi har diskuterat Gilla tidigare, men kom väl inte riktigt i mål med vad vi tycker. Det vi ställer mot varandra är om bildkritiken utarmas om man inför gilla.

Om man skulle bara ha "gilla" på inlägg/kommentarer bara och inte på bildkritik/bilder?

Kanske folk skulle tänka två ggr innan man skriver sura inlägg.
 
Om man skulle bara ha "gilla" på inlägg/kommentarer bara och inte på bildkritik/bilder?

Kanske folk skulle tänka två ggr innan man skriver sura inlägg.

Bildkommentarer har redan tumme upp.

Hur du föreställer dig att enbart en gillaknapp skulle hjälpa mot "sura inlägg" förstår jag inte. Det ingår ju i hela kulturen med att klicka gilla på allt att man inte kan ogilla någonting. Det är ungefär som ett konstant fånleende med kritvita porslinsfasader. Antingen har man något att säga eller så har man det inte. Trycker man bara på gilla så har man inte någonting att säga.

Edit: Rättade sakfel.
 
Det vi diskuterade var bildkritik och huruvida påstående "all uppmärksamhet är bra för kreativteten" (dvs mindre kommentarer men mer Gilla-tryckningar).

Vad tycker ni?
 
Gillaknapp måste finnas i alla moderna forum! Jag ogillar att det inte finns gilla! Det känns surt att man måste gilla läget som man normalt ogillar. Gillaknapp ftw!!!
 
Gäller väl att vi benar upp vad vi pratar om.

(1) Gilla på en enskild bild?
(2) Gilla på kommentar? (finns ju redan via Tummen upp)
(3) Gilla foruminlägg?
(4) Gilla tråd? (finns indirekt via betyg)
 
Jag tror att en gillaknapp för bildkritik leder till färre kommentarer, och säger inte så mycket om vad som gillas förstås.

En sådan knapp skulle nog tillföra mer till forumen, där många inlägg som bara håller med föregående talare förmodligen skulle försvinna, och om man ogillar gillaknappen är det ju bara att ignorera den :)
 
Bildkommentarer har redan tumme upp.

Hur du föreställer dig att enbart en gillaknapp skulle hjälpa mot "sura inlägg" förstår jag inte.

Edit: Rättade sakfel.

Du har så rätt. Blandade ihop en annan sajts "tummen upp"/ "Tummen ner" - och trodde "gilla" funkade likvärdigt. Har aldrigt använt det, eller facebook, så det kanske förklarar tankevurpan. Ber om ursäkt.
 
Rent krasst sett så kan det nog vara egalt om någon trycker på gilla eller skriver "fin bild".

Det var väl ungefär där vi slutade vår diskussion utan egentlig konsensus. Vi vill ju uppmuntra till interaktion samtidigt som vi historiskt försökt styra/uppmuntra mot kvalitativ kritik.
 
Vad är den egentliga funktionen för en 'gillaknapp' i ett forum? Ett enkelt och kravlöst sätt att uttrycka medhåll? Vem gör man i så fall det för? Har man (enligt sin egen mening) något att tillföra en eventuell diskussion gör man ett inlägg i den riktningen. Ett tryck på en 'gillaknapp' är väl snarast att jämställa med det oartikulerade och lite ängsliga mumlet till bifall som kan avlyssnas de flesta fysiska fora och som nästan aldrig kan artikuleras/preciseras av 'mumlarna' vid direkt fråga.
 
Vi har diskuterat Gilla tidigare, men kom väl inte riktigt i mål med vad vi tycker. Det vi ställer mot varandra är om bildkritiken utarmas om man inför gilla.

Personligen tycker jag att det vore tråkigt om bildkritiken utarmades till förmån för en gilla-knapp! Speciellt med tanke på sajtens syfte i mångt om mycket.
Jag tror också att en gilla-knapp skulle minska antalet "fin bild", men också den "kvalitativa" bildkritiken då gillatryckningen blir lättare/bekvämare....

Kanske, kunde man införa det i Mjukstart och Bildkritik enbart.... Fast, även där är väl syftet att få råd, dåd och tyckande så...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.