Annons

Och att få betalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Vad tror folk egentligen? Tänk om jag skulle tigga efter gratis rörmokeri i mitt hus eller att be nå´n fixa min bil gratis! Rubriken Jobb finnes, antyder att den som svarar är beredd att ingå ett avtal där naturligtvis en rimlig ersättning ingår. Om man vill plåta för sin portfolio behöver väl inte betyda att man ödmjukt ser sitt nerlagda arbete som en motprestation till den möjligheten?
Bifogar ett exempel på hur en "jobbannons" kan se ut. Tycker att Fotosidan kan ställa krav på de som erbjuder jobb att det handlar om att ersättning utgår. Annars får det skapas en ny rubrik "Jobba gratis"





Jobb finnes: Fotograf sökes till bröllop
Jag ska gifta mig den . Erbjuder skjuts från stockholm. Söker då en som vill fota när vi skär tårta , när folk dansar, Lite sånna foton.
Jag söker en fotograf som inte tar betalt.
Fler frågor går det bra att höra av sig.
Tack!
Finns i: stockholm
 
Jobb finnes: Fotograf sökes till bröllop
Jag ska gifta mig den . Erbjuder skjuts från stockholm. Söker då en som vill fota när vi skär tårta , när folk dansar, Lite sånna foton.
Jag söker en fotograf som inte tar betalt.
Fler frågor går det bra att höra av sig.
Tack!
Finns i: stockholm
"Lite sånna foton."
Begär 2000 spänn i timmen, men säg att de får en språkkurs på köpet.
 
I en marknadsekonomi kan det ju mycket väl tänkas att någon faktiskt ser det som en möjlighet att få plåta gratis just för att bygga upp sin portfolio.
Men om ingen nappar så står brudparet där och får funderar hur de ska få tag i en fotograf istället.

Dock bör man kanske ha ett särskilt ställe att annonsera denna typ av uppdrag.
"byta tjänster" eller "tjänster och gentjänster" kanske är en passande rubrik.

Petter ...
 
I en marknadsekonomi kan det ju mycket väl tänkas att någon faktiskt ser det som en möjlighet att få plåta gratis just för att bygga upp sin portfolio.
Men om ingen nappar så står brudparet där och får funderar hur de ska få tag i en fotograf istället.

Dock bör man kanske ha ett särskilt ställe att annonsera denna typ av uppdrag.
"byta tjänster" eller "tjänster och gentjänster" kanske är en passande rubrik.

Petter ...
Undrar om de får maten, ringarna, kläderna och lokalen gratis också.
Det är nästan så jag hoppas att den som nappar på "erbjudandet" plåtar hela eländet utan minneskort.
 
[

Dock bör man kanske ha ett särskilt ställe att annonsera denna typ av uppdrag.
"byta tjänster" eller "tjänster och gentjänster" kanske är en passande rubrik.

Petter ...[/QUOTE]
Är det något fel på mitt förslag...jobba gratis?
 
Tårtan kanske är ett smakprov från konditoriet och ringen och klänningen är nog gamla arv. En gratis fotograf på det och man har råd med en riktigt lyxig honeymoon på Galtsjöns Wärdshus.
/Hannes

Nä skämt åsido, ett bröllop skulle nog ingen "nybörjare" som vill ha bilder till sin portfolio våga ta sig an.
 
Senast ändrad:
Vad blir du upprörd för? Det är väl bara att låta bli att svara om du inte vill ha jobbet? ;-)

Det kan väl finnas sådana som vill träna på bröllopsfoto utan att ta betalt, det är inte olagligt. Hoppas dom som gifter sig känner till begreppet "man får vad man betalar för" bara.
 
Det framgår ju inte av annonsen att brudparet ska få bilderna efteråt, bara att man ska stå där och plåta, så egentligen borde man dra dit och plåta en massa och sedan vägra ge bilderna utan betalning, det strider ju inte mot annonsen iallafall :)
 
Jobba gratis och gratis. Kanske felformulerat i annonsen. Dessutom så tycker jag inte det är fel att jobba gratis (själv en frilansfotograf). Allt beror på syfte och vem som läser och tar an uppdraget.
Det är väl upp till var och en? Eller vi ska bilda ett syndikat?

Sen är det lite buhu buhu med alla dessa fototävlingar där de förbehåller sig rätten att göra precis vad de vill med bilden. Till de som klagar så säger jag bara. DELTA INTE

Min fru klipper mitt och mitt barns fru. Hon är inte frisörska! Ska jag ta betalt av henne? Natura kanske ;)
Min granne kommer och ger mig öl då och då när vi jobbar i trädgården. Ska jag betala honom tillbaka?
Min grannes pojke klipper vårt gräs för 1000 kr per sommar. Han är 12 år. Ska jag ge honom rätt pris för en alltiallokille som tar 300 kr/h, men så har vi RUT-avdrag?. Eller nån annan ska stämma mig för svartjobb och barnarbete?
Min kompis är trädfällare. Ska han ha 3000 kr i betalning eller det räckte med en öl som han begärde? Kanske borde ge honom 3000 kr för annars så ser de andra trädhuggarna snett på honom.
Min mamma är läkare. Hon skrev diagnosticerade mig halsfluss förra veckan. Borde jag gått till vårdcentralen istället och betalat de 100 kr det kostar?

Hoppas ni fattar min poäng. Det är fritt fram att fråga och fritt fram att deltaga. Låt var och en lära sig av sina misstag. Tar brudparet nån gratisjobbare och blir skitsura på dåliga bilder så lär ryktet gå. Blir det bra bilder så kanske det bidrar till fotografen tar betalt nästa gång och kanske blir framgångsrik.

/Stefan
 
Jobba gratis och gratis. Kanske felformulerat i annonsen. Dessutom så tycker jag inte det är fel att jobba gratis (själv en frilansfotograf). Allt beror på syfte och vem som läser och tar an uppdraget.
Det är väl upp till var och en? Eller vi ska bilda ett syndikat?

Sen är det lite buhu buhu med alla dessa fototävlingar där de förbehåller sig rätten att göra precis vad de vill med bilden. Till de som klagar så säger jag bara. DELTA INTE

Min fru klipper mitt och mitt barns fru. Hon är inte frisörska! Ska jag ta betalt av henne? Natura kanske ;)
Min granne kommer och ger mig öl då och då när vi jobbar i trädgården. Ska jag betala honom tillbaka?
Min grannes pojke klipper vårt gräs för 1000 kr per sommar. Han är 12 år. Ska jag ge honom rätt pris för en alltiallokille som tar 300 kr/h, men så har vi RUT-avdrag?. Eller nån annan ska stämma mig för svartjobb och barnarbete?
Min kompis är trädfällare. Ska han ha 3000 kr i betalning eller det räckte med en öl som han begärde? Kanske borde ge honom 3000 kr för annars så ser de andra trädhuggarna snett på honom.
Min mamma är läkare. Hon skrev diagnosticerade mig halsfluss förra veckan. Borde jag gått till vårdcentralen istället och betalat de 100 kr det kostar?

Hoppas ni fattar min poäng. Det är fritt fram att fråga och fritt fram att deltaga. Låt var och en lära sig av sina misstag. Tar brudparet nån gratisjobbare och blir skitsura på dåliga bilder så lär ryktet gå. Blir det bra bilder så kanske det bidrar till fotografen tar betalt nästa gång och kanske blir framgångsrik.

/Stefan
mkt bra skrivet
 
Vad tror folk egentligen? Tänk om jag skulle tigga efter gratis rörmokeri i mitt hus eller att be nå´n fixa min bil gratis! Rubriken Jobb finnes, antyder att den som svarar är beredd att ingå ett avtal där naturligtvis en rimlig ersättning ingår. Om man vill plåta för sin portfolio behöver väl inte betyda att man ödmjukt ser sitt nerlagda arbete som en motprestation till den möjligheten?
Bifogar ett exempel på hur en "jobbannons" kan se ut. Tycker att Fotosidan kan ställa krav på de som erbjuder jobb att det handlar om att ersättning utgår. Annars får det skapas en ny rubrik "Jobba gratis"





Jobb finnes: Fotograf sökes till bröllop
Jag ska gifta mig den . Erbjuder skjuts från stockholm. Söker då en som vill fota när vi skär tårta , när folk dansar, Lite sånna foton.
Jag söker en fotograf som inte tar betalt.
Fler frågor går det bra att höra av sig.
Tack!
Finns i: stockholm

Det är inte den värsta annonsen jag svarade på en för att fotografera barn som skulle gå "kurs i modellande" Kursen kostade pengar men det var inget vi fotografer skulle tänka på utan göra det som en kul grej.

Det blev inget där, inte för mig i alla fall.
 
raderad annons.
Vad stod det?

Petter ...




Jobb finnes: Fotograf sökes till bröllop
Jag ska gifta mig den . Erbjuder skjuts från stockholm. Söker då en som vill fota när vi skär tårta , när folk dansar, Lite sånna foton.
Jag söker en fotograf som inte tar betalt.
Fler frågor går det bra att höra av sig.
Tack!
Finns i: stockholm
 
Jobb finnes: Fotograf sökes till bröllop
Jag ska gifta mig den . Erbjuder skjuts från stockholm. Söker då en som vill fota när vi skär tårta , när folk dansar, Lite sånna foton.
Jag söker en fotograf som inte tar betalt.
Fler frågor går det bra att höra av sig.
Tack!
Finns i: stockholm

Ok, då fick de napp. Eller så har de läst den här tråden och tycker det är pinsamt.
Undrar om vi får reda på vilket.

Petter ...
 
Jag håller med TS och stefan på olika sätt, jag tycker självklart att man väljer sina uppdrag och ser man en sån annons kanske man inte behöver svara.

Innan jag tog betalt för bröllop var jag jättenervös att sabba mitt första betalande bröllop så för 5 år sedan hade jag lätt nappat och brudparet hade kanske inte fått sådär jättebra bilder kanske men jag har lätt gjort det.
Idag skulle jag inte göra det.

Något som däremot gör mig sur och förbannad är folk i min omgivning typ kompis-kompis som ringer och vill ha heldagsbröllop GRATIS, jag kan vara med på festen typ, någon som man inte direkt känner väl, sånt gör mig sur när folk förväntar sig att man ska jobba gratis.
 
...
Något som däremot gör mig sur och förbannad är folk i min omgivning typ kompis-kompis som ringer och vill ha heldagsbröllop GRATIS, jag kan vara med på festen typ, någon som man inte direkt känner väl, sånt gör mig sur när folk förväntar sig att man ska jobba gratis.

En affärsuppgörelse, oavsett om det är en komemrsiell sådan, eller om det är ett byte av tjänster vänner/bekanta emellan, ska alltid baseras på att båda parter går nöjda ur affären.
Om man känner att man blir utnyttjad ska man alltid tacka nej.

Petter ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.