Annons

Och att få betalt

Produkter
(logga in för att koppla)
En affärsuppgörelse, oavsett om det är en komemrsiell sådan, eller om det är ett byte av tjänster vänner/bekanta emellan, ska alltid baseras på att båda parter går nöjda ur affären.
Om man känner att man blir utnyttjad ska man alltid tacka nej.

Petter ...

Självklart ;)
Problemet var ju att hon inte nämde att jag ville ha det gratis utan när jag skrev mail och förklarade hur det såg ut och sa att hon kan få lite kompisrabatt och så, då hörde hon inte ens av sig, så hon trodde kallt att jag skulle köra heldag redigera massa timmar och ge henne högupplösta bilderna på en USB....
Okej om man inte jobbar som fotograf 100% om man har jobb och fotar som hobby men jag jobbar med det 100% så det känns verkligen utnyttjande.
 
Verkar vara lite delade meningar i den här tråden. Men jag knallade in till snickaren idag o bad honom göra ett köksbord till mig så han fick öva lite, men det ville han inte alls. På väg hem slank jag in på Konsum där min bästa väns kompis har jobbat och tyckte att jag skulle få ölen gratis för att han skulle få träna på att sälja. Men bara sura och oförstående miner, vart är världen på väg egentligen.


/Slatten
 
Lugn allesammans :) vi är bara i början av ett nytt skede. i USA lär ett av dom vanligare jobben nu vara Gratisarbeten, Som en väg in i "arbetslivet" Då handlar det inte om småfjuttar utan stora mediebolag etc.
 
Alla (?) yrkesutbildningar (alltså inte bara fotografers) innefattar någon form av praktik. En tid man förväntas prova på sitt yrkesval i verkligheten. Så har det varit länge, länge, länge.
Det är väldigt få förunnat att få ekonomisk ersättning för det kvalificerade arbete de lägger ner under sin praktik. Det är väl inge konstigt med det?

Petter ...
 
Alla företag, och de flesta enmansdito, lägger ner tid och/eller pengar på marknadsföring.
Detta betraktas som investering för framtida intäkter.

Petter ...
 
Jo visst ska man jobba gratis (praktik) för att få erfarenhet och bli duktig. Jag har under livet lärt mig mycket genom att vara med och jobba inom olika yrken. Inget märkvärdigt med det tycker jag, Jag har sett det som en förmån att få delta. Men inom just fotograferandet förväntas jag ha kunskapen och utrustningen för att klara jobbet och på toppen på det inte få ersättning detta. Liknande utnyttjande har jag aldrig upplevt i andra yrken. Och som jag ser det är det skillnad när jag som fotograf frågar eller om jag blir tillfrågad. Tar man heller aldrig betalt förstör man ju marknaden för dom som lever inom den. Jag deltog två dagar förra veckan som assistent åt en känd fotograf och tog ingen betalt bara för att få vara med, och själv tycker jag det var ok för jag lärde mig mycket. Men samtidigt tog jag två dagars jobb för en assistent som kanske behövde pengarna.

Michael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.