Annons

Obs med kartong

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns väl möjligen en väldigt praktisk anledning att spara kartongen för en senare försäljning, och det är att det är en bra skyddande (formsydd) förpackning när man ska posta något.
 
Anders Östberg skrev:
Det finns väl möjligen en väldigt praktisk anledning att spara kartongen för en senare försäljning, och det är att det är en bra skyddande (formsydd) förpackning när man ska posta något.
Haha, tänk att det skulle ta fyra hela sidor, innan någon kom på det uppenbara värdet av att få med originalemballaget... :)
 
Grejen är väl att det finns en övertro på en varas fullkomlighet bara för att en orginalkartong ingår. Så det är väl bara att göra vad man känner för. Om jag skall köpa något beg så är det fullständig likgiltligt om kartong ingår eller ej. Kanske praktiskt att skicka dem i möjligtvis.

Men är det så att en kartongvara är mer attraktivt så är det så. Varför vet jag ej. Men faktum kvarstår. Kanske dags attt ta ned den illusionen på jorden :)
 
Säg mig då,, ni som inte ser kartongen som ngt positivt. Vad är då negativt med kartongen ?

Om det inte är ngt konkret negativt med kartongen, är den då inget positivt?

För mig är det absolut positivt med det som följer med även om dess nyttovärde är neutralt. Why not?!;)

Vi (jag) som gillar att orginalkartongen är med,,, tror ju inte att varan på ngt sätt är mer fullkomlig bara för att.. det är ju bland det löjligaste påstående jag har hört. Lägg inte de orden i min mun tack.

Jag ser kartongen som positivt.. Den tillhör ju varan så länge den existerar.. Om den är med när jag köper det beggat så klagar inte jag. Jag menar att det adderar ngr viktiga aspekter i min viktiga värdering av säljaren som sådan!

MVH Niclas,
 
Med risk för att upprepa mig - en orginalkartong är ingen garanti för att varan är i bättre skick än en utan kartong. (hoppas formuleringen duger)

Har aldrig påstått att det är negativt att någon samlar på kartonger.

Min poäng är att jag inte förstår denna uppenbara övertro på att varan är i bättre skick bara för att annonsören sparat kartongen på vinden.

Behandlar jag min kamera sämre för att jag slängt kartongen? Ger jag då sken av att vara slarvig? :-/
 
Splanky skrev:
Med risk för att upprepa mig - en orginalkartong är ingen garanti för att varan är i bättre skick än en utan kartong. (hoppas formuleringen duger)

Har aldrig påstått att det är negativt att någon samlar på kartonger.

Min poäng är att jag inte förstår denna uppenbara övertro på att varan är i bättre skick bara för att annonsören sparat kartongen på vinden.

Behandlar jag min kamera sämre för att jag slängt kartongen? Ger jag då sken av att vara slarvig? :-/

Jag har naturligvis ingen övertro på att kartongen har någon sorts undergörande effekt på att varan skulle vara i perfekt skick när den medföljer, men att handla en vara osedd är lite hazard många ggr. Jag försöker ställa tusen frågor och vara väldigt lyhörd med känselspröten fullt utfällda! Och alla små indicier som inger lite extra förtroende är viktiga för mej vid ett ev köp. Tex intrycket av första telefonkontakten, där perssonen har eller inte har kunskap om varan han/hon säljer. Finns alla eventuella tillbehör med osv.

Snabb affär, betala förskott, tappat bort USB-kabeln, mm, ger ju noll förtroende. Eller åtminstone mindre förtroende till motsatsen bevisats. (Trots allt kan man ju missta sej ibland)

Visst kan det komma en hög med skrot i en prydlig låda, men det går nog inte att komma ifrån att chansen att hitta "rätt" vara ökar om alla länkar i kedjan är hela och där kommer lådan in i bilden igen, som en av länkarna.



/K
 
Re: "Utan originalkartong" behöver inte innebära "utan kartong"

cowboy skrev:
(hur levererades kameror 1934? med eller utan kartong?)

I stort sett som idag, med kartong, instruktionsbok och garantisedel. Ofta även undertecknat testcertifikat. Objektiv låg dessutom ofta i en inuti sammetsklädd läderpåse.
 
Splanky skrev:
Med risk för att upprepa mig - en orginalkartong är ingen garanti för att varan är i bättre skick än en utan kartong. (hoppas formuleringen duger)

Har aldrig påstått att det är negativt att någon samlar på kartonger.

Min poäng är att jag inte förstår denna uppenbara övertro på att varan är i bättre skick bara för att annonsören sparat kartongen på vinden.

Behandlar jag min kamera sämre för att jag slängt kartongen? Ger jag då sken av att vara slarvig? :-/


Nog ingen här som ser kartong som garanti,, hehe!!! ett pluss i marginalen...helt klart!!!

Slarvig... inte överpedant iaf.
Helt klart så väger det in när en kund väljer mellan två säljare..! Så tänker jag.. ett pluss och inget minus med kartong alltså!!!
 
Med tanke på hur folk packar så ser jag nog det som en transportgarranti med kartong..nog för att i kamerakretsar är oftast folk medvetna om att packa stöttåligt..köpte däremot en syntmodul som en kille stoppat ned i ett vanligt a4-kuvert och posten fick inte in det i min låda och kasta den nedanför i trapphuset..Hmm fick aldrig liv i den.
 
Själv är jag lite mer fundersam kring värdet av "kvitto finns". Är det något som är enkelt att ordna idag så är det ett falskt kvitto. Klart enklare än att förutom att stjäla en kamera även sno en passande kartong...
 
skrinnare skrev:
Själv är jag lite mer fundersam kring värdet av "kvitto finns". Är det något som är enkelt att ordna idag så är det ett falskt kvitto. Klart enklare än att förutom att stjäla en kamera även sno en passande kartong...

Måste väl vara en sak som är ganska enkel att kolla..?

/K
 
keckax skrev:
Måste väl vara en sak som är ganska enkel att kolla..?

/K

Hur då?

Ringa till en fotobutik och fråga hur deras orginalkvitton såg ut för fem år sedan och om dom sålde ett visst objektiv en viss dag?
Många butiker producerar ju sina kvitton på vanligt papper i en vanlig skrivare idag. Hur lätt som helst att göra egna.

Eller ännu bättre ringa den "förre" ägaren enligt kvittot på en begagnataffär och få prata med tjuvens kompis som intygar att visst sålde han prylen till den nuvarande säljaren?

Kontentan blir att man aldrig kan vara säker.
 
skrinnare skrev:
Hur då?

Ringa till en fotobutik och fråga hur deras orginalkvitton såg ut för fem år sedan och om dom sålde ett visst objektiv en viss dag?
Många butiker producerar ju sina kvitton på vanligt papper i en vanlig skrivare idag. Hur lätt som helst att göra egna.

Eller ännu bättre ringa den "förre" ägaren enligt kvittot på en begagnataffär och få prata med tjuvens kompis som intygar att visst sålde han prylen till den nuvarande säljaren?

Kontentan blir att man aldrig kan vara säker.

För att "kvitto finns" ska något värde, så ska det vara ett orginalkvitto! Alltså kvitto från butiken som en gång sålde varan. På kvittot står ett nummer som refererar till en kopia som butiken har lagrat på ngt sätt. Be säljaren om år/månad, samt tex serienummret på kvittot, så kan butiken garanterat ge dej svar på om dom sålt varan! Polisen ger dej svar på om den är anmäld stulen!

/K
 
Jag har slängt alla mina kartonger från kameror och optik, jag slänger till och med dom där löjliga bruksanvisningarna som kommer med objektiv. Jag spar bara kvitton och bruksanvisningen till kameran, den har man ju faktiskt nytta av. Vad ska jag med kartonger till, ställa upp på någon hylla så folk ska se vad mycket kameragrejer jag har köpt. Fast det är klart Nikons kartonger är ju faktiskt riktigt snygga i sig. Jag tror inte det påverkar beg priset på något sätt, bättre att skiva kvitto finns.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.