Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Obs med kartong

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Jag är en kartongsparare också, mest för dom är bra att ha om man skall sälja eller skicka prylar på posten

Precis så tänker jag också, att packa sakerna i orginalkartong är alltid en bra början när nått ska skickas! Sen kan det givetvis behövas att man lägger kartongen i ännu en kartong med bubbelplast / frigolitchips eller likande, men det är nog en helt annan story! :)
 
Själv sparar jag kartongerna tills garantitiden gått ut och några (som jag fyller jag med kvitton, instruktionsböcker och småsaker som föjler med men jag inte har nytta av just nu) sparar jag. Tycker det är smidigt att ha allt datarelaterat i en kartong och allt fotorelaterat i en annan.
Dessutom får inte glömma att vissa kartonger gör sig bra i bokhyllan :).
 

Bilagor

  • mini-kartonger.jpg
    mini-kartonger.jpg
    23.7 KB · Visningar: 276
casting skrev:
Eftersom jag är en prylbög så skulle det vara helt omöjligt att spara alla kartonger. Då skulle jag inte ha någon plats för alla mina prylar ju :)
Skämt åsido så tycker jag personligen att det just i kamerakretsar har fått för stor betydelse att ha en sparad kartong. visst, det är praktiskt i vissa lägen, men det säger som sagt var faktiskt inte ett skvatt om någonting mer än att vederbörande uppenbarligen tycker sig ha plats för att spara dessa kartonger. Men som någon nämnde. Var drar man då gränsen? Spis? Kyl? Mikrovågsugn? TV? Video? Kameror? Objektiv? Mp3 spelare? Fiskerullar? Vaser? Glas? Tallrikar? Ekolod? GPS? Datorer? Skärmar? Ja där har ni ett urval av dom kartonger jag skulle tvingats spara de senaste åren....

Man får gå på känslan... Jag skulle säja att det är tämligen viktigt att spara kartongen från mobiltelefonen, optiken, kamerahuset, och fiskerullen, men inte från skärmen, spisen, tv:n och microugnen. Delvis beroende på att tex spisens omslag består av en hög med gråkartong och plast.
Vissa saker kan dessutom få samlarvärde i framtiden och då är som bekant org-kartongen väldigt viktig.

/K
 
Re: Re: Re: ;) Finns tydligen pengar att tjäna...

Nome Nescio skrev:
Slutade läsa efter halva tråden, så slå mig inte om det redan skrivits.

Detta kan bli ett arginellt optimeringsproblem:
En kartong genererar bättre 2:a handsvärde. Kartongen tar dock plats och kostar därmed boende kostnad. Dessutom så måste man ta ut ränta på boendekostnaden eftersom den är löpande medans återbetalningen av investeringen kommer först vid försäljning.

Jag är nog benägen att tro att det kostar mer än vad det smakar. Jag behåller dock kartongerna en stund eftersom det är väldigt praktiskt att använda dessa vid garantiärenden då man skicka direkt till verkstad.

Ha ha. Låt mej gissa...Du är ekonom eller ingenjör? Eller både och?

/K
 
Jag har t.o.m kvar lådan och papper till min gamla Coolpix 700.

Dock tålde inte kameran en cykeltur i regn. Kom in fukt genom en liten spricka i ringen runt avtryckaren, så den är ur funktion. SKa ta en titt på det idag.
 
Jag är katron bög

Jag sparar alltid kartongerna till mina grejjer.
har tillomed lådan till plamsatvn i källaren.
varför?.
jag vet inte men om jag skall sälja eller skicka eller behöver en låda så vet jag det finns :)
 
Någon kartong hade jag inte en tanke på när jag köpte min Pentax K1000, begagnad, förra året. Det var när jag fick veta vem som sålde den, som jag blev intresserad, eftersom det var en person jag har känt i många år.

Va? Gällde det Nikon-kameror? Hoppsan! Då kanske mitt inlägg kom in i fel forum.
 
Re: Re: Re: ;) Finns tydligen pengar att tjäna...

Nome Nescio skrev:
Jag behåller dock kartongerna en stund eftersom det är väldigt praktiskt att använda dessa vid garantiärenden då man skicka direkt till verkstad.


Jag lyckas sällan få ner prylarna igen i kartongen. Ofta blir det nån del över som inte riktigt får plats och förhindrar att man kan stänga locket på ett snyggt sätt. En bucklig och ihotejpad kartong gör ingen glad.
 
Om man talar om stulna kameror mm och kartonger så är det definitivt ingen garanti.
Det prånglas ut många partier av diverse varor med fina kartonger som alibi.

Så bortse från begreppet kartong medföljer, även om många har ärliga avsikter. Sen kan det vara kul och praktiskt att ha orginalförpackningen också.
Själv är jag ingen kartongsamlare utan slänger detsamma efter inköp.
 
Förpackningar till nya varor är ingen garanti för att de inte är stöldgods. Det finns ju ligor som gör inbrott i lagerlokaler och sedan säljer stöldgodset fortfarande fabriksförpackat.
 
Nog fasiken kan kartongen vara viktigt för mig vid beg. köp. Visst det är ingen garanti för att det inte är stöldgods, men det skulle ändå vara en del i beslutet.
Men viktigast tror jag är att det säger nått om den tidigare ägaren, skulle nog tom. kännas ännu bättre om man ser att den är sliten så man vet att den har används för förvaring vid flytt etc..
Hellre köper jag från en pedant med kartong än någon som kanske haft den i en plastpåse,typ...
 
Jag har då aldrig förvarat något jag köpt i orginalkartongen igen.
Inte i en plastpåse heller.
En kamera har man väl i en kameraväska eller fodral???
 
Jag förstår inte heller varför man skulle ses som mer pendantisk bara för att man spar på kartongerna. Jag känner flera riktiga pedanter, så där så det blir jobbit att se dem ibland, men inte spar de på kartongerna utan investerar i bättre förpackningar, typ kameraväska eller fodral till mobiltelefonen och stoppar alltid undan dem i väska/fodral på speciellt avsett ställe när de inte används.
 
Det är bara att konstatera att en kartong som legat i ett förråd medan man använt prylen inte säger ett dugg om skicket på prylen själv. Köpare vill ändå få med förpackningsmaterialet, så att dom kan lägga det i sitt förråd. :)

Tokigt eller inte, om sparade kartonger påverkar andrahandsvärdet får man väl förhålla sig till det och välja själv om förrådsutrymmet är värt mer än värdeminskningen.
 
Anders Östberg skrev:
...välja själv om förrådsutrymmet är värt mer än värdeminskningen...

Jag har räknat lite på vad lagerhyran blir för en tom kamerakartong.

I kostnaden ingår inte hyllor, och jag har inte gjort det hela hundraprocentigt realistiskt, eftersom min beräkning exkluderar dörröppningar, gångkorridorer, uppvärmnings- och ventilationsanordningar samt att jag räknat med full takhöjd exklusive hyllplan samt det extrautrymme som behövs för realistisk förvaring (man behöver utrymme för att göra det hela överskådligt, utrymme för att kunna ta en enhet ur lagret, cirkulationsutrymme för värme, ventilation etc)
För en mer korrekt kostnad anser jag att man i fallet förvaring hemma, minst bör tjugodubbla siffran nedan. Alltså 5.87*20, vilket ger en årskostnad på nästan 120:-.
Vid lagerförvaring i anpassade lokaler, tex hos tillverkare eller importör, torde en tiodubbling av kostnaden räcka, då dessa lager har fler enheter av samma produkt, vilket ger bättre möjligheter till effektiv stapling mm.

Boyta 80 kvm, månadskostnad 10000=1500:-/kvm
Förråd, takhöjd 230cm. 1500:-/2.3m=652:-/kbm. Kamerakartong 30*20*15cm=0.009kbm.

652:-*0.009kbm=5.87/kamerakartong.

Undertecknad är medveten om att beräkningen inte är helt vetenskaplig, och att fel kan ha smugit sig in under arbetets gång. Undertecknad har ingen åsikt gällande frågan om en produktkartong skall sparas eller destrueras, min beräkning är enbart ett bidrag till diskussionen.
 
Det var intressant! Man kan säkert tro att ett objektiv är ett par hundringar dyrare med kartong och andra tillbehör, så då skulle det alltså kunna löna sig att lagra dom. :)
 
Niclasfoto skrev:
Som köpare så vet man ju ofta inte ett piss om säljaren.
Alla aspekter som plussar på ett gott omdömme är väl bara att se som positivt ?


MVH Niclas,

Som sagt...


**

Förstår inte att det inte är uppenbart. Jag behöver inga avancerade uträkningar för att förstå/se logiken. Helt uppenbart så är det inget negativt att kartongen är med. Vill man då välja den utan kartong om man har två helt likvärdiga ? Helt klart så skulle de allra flesta objektivet med sin kartong. Det påverkar både vår upplevelse av säljaren (som vi inte vet mycket om) och alla aspekter som pekar positivt är väl bara att samla på med ett leende... ?

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
...behöver inga avancerade uträkningar för att förstå/se logiken...

Inte jag heller, råkar en kartong finnas kvar till något jag säljer så är det mest en slump och beror inte på att jag sparat den av någon anledning.
Och även om jag har kartongen kvar, så lär jag inte hitta den förrän prylen är såld.

Min uträkning var faktiskt bara ett skämt, även om jag försökte göra den skapligt realistisk.
 
Antingen så betyder en originalkartong ngt negativt, positivt, neutralt eller ngt läge däremellan.

Jag går starkt ut ifrån att en kartong för de allra flesta betyder ngt positivt och om den upplevs ha en helt neutral betydelse så skadar det väl inte att den är med..

Alltså hur mycket negativt innebär originalkartongen ? Det är banne mig inte mycket...!!



Bara det faktumet att de flesta väljer den med kartong vid köp är ett fint argument för att behålla kartongen.

MVH Niclas, som droppar av tråden här. Irriterar mig att det överH är tema för en tråd..;)!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.