Anders Östberg skrev:
...välja själv om förrådsutrymmet är värt mer än värdeminskningen...
Jag har räknat lite på vad lagerhyran blir för en tom kamerakartong.
I kostnaden ingår inte hyllor, och jag har inte gjort det hela hundraprocentigt realistiskt, eftersom min beräkning exkluderar dörröppningar, gångkorridorer, uppvärmnings- och ventilationsanordningar samt att jag räknat med full takhöjd exklusive hyllplan samt det extrautrymme som behövs för realistisk förvaring (man behöver utrymme för att göra det hela överskådligt, utrymme för att kunna ta en enhet ur lagret, cirkulationsutrymme för värme, ventilation etc)
För en mer korrekt kostnad anser jag att man i fallet förvaring hemma, minst bör tjugodubbla siffran nedan. Alltså 5.87*20, vilket ger en årskostnad på nästan 120:-.
Vid lagerförvaring i anpassade lokaler, tex hos tillverkare eller importör, torde en tiodubbling av kostnaden räcka, då dessa lager har fler enheter av samma produkt, vilket ger bättre möjligheter till effektiv stapling mm.
Boyta 80 kvm, månadskostnad 10000=1500:-/kvm
Förråd, takhöjd 230cm. 1500:-/2.3m=652:-/kbm. Kamerakartong 30*20*15cm=0.009kbm.
652:-*0.009kbm=5.87/kamerakartong.
Undertecknad är medveten om att beräkningen inte är helt vetenskaplig, och att fel kan ha smugit sig in under arbetets gång. Undertecknad har ingen åsikt gällande frågan om en produktkartong skall sparas eller destrueras, min beräkning är enbart ett bidrag till diskussionen.