ANNONS
Annons

objektv till digital canon eos

Produkter
(logga in för att koppla)
har tänkt köpa en digitalkamera som komplement till min eos 300. har ett canon 28-90 objektiv och ett sigma 80-300. passar de, och fungerar de med tex en 300d eller 10d.

har tänkt köpa en kamera i prisklassen 10-15 000.
vad anser ni vara lämpligast för mig att införskaffa. Kommer att fota mycket action bilder.

sista frågan. kanske ska till Dubai inom framtiden, så om nån vet kan ni svara på hur priserna där ligger till.
 
Canon objektivet fungera garanterat, sigma kan det dock var lite problem med om det har ett par år på nacken, vet att vissa objktiv dock går att skicka in på service för att få dom att funka med digitala kameror. Vill du ha säker info om just ditt objektiv så kan du kontakta Zieger teknik i Lindköping ( dom har al service på sigma), www.zieger.se.

Vad gäller kamera val så är det väl så att man får vad man betalar för, har själv en 300D och tycker den är mycket kompetent, pratas mycket här på sidan om att den skulle kännas plastig men jag tycker den verkar välbyggd och så vitt jag hört verkar den hålla mycket väl. Till det yttre har jag fått för mig att den liknar 300:an ganska mycket. Men visst är det så att lägger du på 5000:- för en 10D så visst får du en bättre kamera (dock inte säkert bättre bilder...) Personligen skulle jag nog rekomendera 300D och använda resten för ev tillbehör man alltid behöver..
 
Sigma objektivet kan passa men ite säkert.
Det baror på att det är pirat och har inte 100% kompabilitet med Canon kameror.
Canon objektivet passar.

Men varför i hela frid sätta sånna objektiv på en kamera för det priset. Köp ett 17-40 eller liknande till.
 
Jag satt i samma situation med samma objektiv som du har.

Skulle säga såhär att det finns ingen anledning att köpa tex en 10D om du inte kan skaffa ordentliga objektiv...

Mitt 28-90 som jag hade fungerade dåligt till min 10D, och canon kan inte svara på varför.

Nu i veckan köpte jag ett 50mm/1.4 och ett 28-135 USM IS och är supernöjd.
 
tack för svaren, finns det några liknande modeller från andra tillverkare som är bättre i denna prisklass? objektiv till dessa kameror?
 
Varför inte en Nikon D70 med kitobjektivet?

ps. Om den finns inne någonstans såklart..
 
pwrdesign skrev:
Nu i veckan köpte jag ett 50mm/1.4 och ett 28-135 USM IS och är supernöjd.

Har också en 300D och sitter just å funderar på ett skarpt o ljusstarkt 50mm, men är lite osäker, känns inte 50mm som lite långt, man får ju ett omfång som en 70mm ca. Med film så gillar jag 50mm annars.
 
Har också en 300D och sitter just å funderar på ett skarpt o ljusstarkt 50mm, men är lite osäker, känns inte 50mm som lite långt, man får ju ett omfång som en 70mm ca. Med film så gillar jag 50mm annars.

Mitt 50mm/1.4 är störtskönt, passar utmärkt till produktfoto och porträttfoto.
Man får röra sig lite mer när man fotar bara :) går inte att stå still på samma sätt som med ett zoom.
 
steelneck skrev:
Har också en 300D och sitter just å funderar på ett skarpt o ljusstarkt 50mm, men är lite osäker, känns inte 50mm som lite långt, man får ju ett omfång som en 70mm ca. Med film så gillar jag 50mm annars.

Varför inte testa något av Sigmas fasta, ljusstarka objektiv?
 
Zoomval till D10

Har beställt en D10 och ett mindre Canonobjektiv. Men står i valet och kvalet när det gäller zoom mellan att köpa en begagnad Canon 2.8/80-200 eller en ny Sigma EX 2.8/70-200 APO HSM C/EF.

Vad skulle ni välja i det fallet? Tar mest kort på sport (gymnastik) i idrottshallar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.