ANNONS
Annons

Objektivval till A7

Produkter
(logga in för att koppla)
En enkel jämförelse av A900 med CZ 24-70/2,8 och a7R med CZ24-70/4,0
Det var väl en stollig jämförelse? :)

Man kan notera att objektivstorleken till stor del styrs av sensorstorlek och ljusstyrka. Storleksskillnaden mellan de båda objektiven torde bero till allra största delen på skillnaden mellan f/2.8 och f/4.

Det var väl en stollig jämförelse? :)

Man kan notera att objektivstorleken till stor del styrs av sensorstorlek och ljusstyrka. Storleksskillnaden mellan de båda objektiven torde bero till allra största delen på skillnaden mellan f/2.8 och f/4.

Det var väl inte stolligt alls?

Klart att en f/2,8 som släpper in dubbelt så mycket ljus som en f/4 är bra mycket större.

Däremot blir proportionerna mellan kamera och objektiv väldigt lika och trots att det är fantastiska kameror och objektiv av olika generationer kan man se släktskapet i formspråket.

När det gäller bildkvalitet så är det väl ganska lika. Ett EV i jlustapp i objektivet tas ju igen av den modernare sensorn i den nyare kameran. Det kortare skärpedjupet vinner man dock inte med detta såklart. Stabilisering i hus kontra objektiv tar väl ut varandra.

Tänk att man kan bli nostalgisk på bara ett par år :). Jäklar vad fina A900 och Zeissgluggarna var, men det är ju en svunnen tid nu...

/Mats

Jag har inte haft något gem eller formateringsmöjligheter tidigare. Men nu har jag hittat detta. Tack för ledtråden om ett gem.

Tydligen är enkel redigering - en enkel redigeringsruta forumets förval för Redigeringsgränssnitt. Det hade jag ingen aaaning om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar