Annons

Objektivtips!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotosnillet

Medlem
Heeej!
Jag behöver lite objektivtips till en canon kamera (eos 1000D)!JAg fotar väldigt mycket i mörka ridhus så då skulle det ju vara väldigt bra med ett "ljusstarkt" objektiv. Fast jag vill ändåså kunna ha det och fota naturbilder m,m. Helst inte för dyrt heller :p
Väldigt tacksam för många tips och ideér :)!
 
Ett sigma 70-200 2,8 utan OS är prisvärt och ljusstarkt. Det är lite lättare att fotografera med en zoom än med ett fast objektiv, speciellt när hästar springer fram och tillbaka! (fast man får skära ner lite på bildkvalitet jämfört med ett fast objektiv).
Tamron har också ett 70-200 2,8 men autofokusmotorn i den är inte rolig. Den är fruktansvärt långsam (inte roligt vid action) och väldigt högljudd, så sigman är att rekommendera.
Skriv gärna vad du har för budget, dyrt för en är billigt för en annan!
/Hannes
 
Heeej!
Jag behöver lite objektivtips till en canon kamera (eos 1000D)!JAg fotar väldigt mycket i mörka ridhus så då skulle det ju vara väldigt bra med ett "ljusstarkt" objektiv. Fast jag vill ändåså kunna ha det och fota naturbilder m,m. Helst inte för dyrt heller :p
Väldigt tacksam för många tips och ideér :)!

Ridhus kan vara knepiga i ljuset. Vad du behöver är som sagts ett ljusstarkt objektiv.
Eftersom du inte har så hög budget så tycker jag du ska ta ett Canon EF 50/1,8 II.
Du får ett ljustarkt objektiv som är bra i skärpan. Ett aber är att du får "zooma" med benen.
 
Du har säkert kitobjektivet 18-55. Brännvidderna i sig, alltså vinklarna som objektivet ger, räcker det. Behöver du snävare bildvinkel (mer tele?) eller större bildvinkel (mer vidvinkel?). Är det bara ljusstarkare objektiv (lägre bländarsiffror?). Kan du precisera så kan man ge mer korrekta tips?
 
Du har säkert kitobjektivet 18-55. Brännvidderna i sig, alltså vinklarna som objektivet ger, räcker det. Behöver du snävare bildvinkel (mer tele?) eller större bildvinkel (mer vidvinkel?). Är det bara ljusstarkare objektiv (lägre bländarsiffror?). Kan du precisera så kan man ge mer korrekta tips?

Aa det objektivet har jag.Tyvär så fattar jag inte riktigt vad du menar med bildvinkel och tele (jag vet att man kallar ett objektiv för tele). Men japp det är ett ljusstarkare objektiv jag vill ha eftersom jag som sagt fotar hästar i Väldigt mörka ridhus :D. (kit)Objektivet 18-55 är inte alls bra i det i ljuset ;)
 
Aa det objektivet har jag.Tyvär så fattar jag inte riktigt vad du menar med bildvinkel och tele (jag vet att man kallar ett objektiv för tele).

När du tar dina bilder, vrider du på zoomdelen så att hästarna kommer närmare?
I så fall, skulle du vilja få hästarna större på bilden?
Eller
Vrider du på objektivet för att få med så mycket som möjligt av alla hästar, tävlande?

Försök beskriva hur du tar dina bilder trots att det bli mörka bilder.
D v s hur nära hästarna, en i taget, många på en gång, bara delar av en häst och ryttare osv
 
Som föregående inlägg antydde. Är du nöjd med de bildutsnitt du får med din kitzoom eller känner du att du inte kan gå nära nog för att det du vill fota fyller bilden (saknar tele)? Eller vill du backa mer för att få med mer man kan inte (saknar vidvinkel)? Eller får du med precis det du vill, men det är för mörkt helt enkelt (saknar bara ljusstyrka)?

Om begreppen brännvidd, tele och vidvinkel är främmande kan du börja med att kolla på Canons hemsida där det finns lite beskrivningar. Nikon har tydligen en bra länk på sin hemsida där man kan kolla effekten av olika brännvidder. Börja nog med dessa basala grejer för att bättre bestämma vad du är ute efter. När du kunnat bestämma ungefärlig brännvidd och kanske bestämt mellan zoom (kan byta brännvidd) eller fast (har bara en specifik brännvidd) optik så är det lättare att ge dig övervägda och mer riktade förslag som passar just dina behov.
 
När du tar dina bilder, vrider du på zoomdelen så att hästarna kommer närmare?
I så fall, skulle du vilja få hästarna större på bilden?
Eller
Vrider du på objektivet för att få med så mycket som möjligt av alla hästar, tävlande?

Försök beskriva hur du tar dina bilder trots att det bli mörka bilder.
D v s hur nära hästarna, en i taget, många på en gång, bara delar av en häst och ryttare osv

Okej då är jag med!Jag brukar stå inne på ridbanan och då brukar det bli så att jag zooma. jag zoomar in så att hindret, hela hästen och ryttaren kommer med, men ändåså så att det blir lite "luft" runt okmkring ;)

när de rider dressyr så brukar jag också vilja få med hela hästen och ryttaren, detsamma där med lite "luft" runt ekipaget ;D

Så om jag sammanfattar de hela så brukar jag ju använda zoom ganska mycket.
 
Som föregående inlägg antydde. Är du nöjd med de bildutsnitt du får med din kitzoom eller känner du att du inte kan gå nära nog för att det du vill fota fyller bilden (saknar tele)? Eller vill du backa mer för att få med mer man kan inte (saknar vidvinkel)? Eller får du med precis det du vill, men det är för mörkt helt enkelt (saknar bara ljusstyrka)?

Om begreppen brännvidd, tele och vidvinkel är främmande kan du börja med att kolla på Canons hemsida där det finns lite beskrivningar. Nikon har tydligen en bra länk på sin hemsida där man kan kolla effekten av olika brännvidder. Börja nog med dessa basala grejer för att bättre bestämma vad du är ute efter. När du kunnat bestämma ungefärlig brännvidd och kanske bestämt mellan zoom (kan byta brännvidd) eller fast (har bara en specifik brännvidd) optik så är det lättare att ge dig övervägda och mer riktade förslag som passar just dina behov.

Med det "kitobjektivet" jag har nu (18-55) får jag med det jag vill ha när jag zoomar det är bara ljusstyrkan som är saknas ;)
 
Nästa steg: kolla EXIF data där det är för mörkt. Man kan se all väsentlig information om en bild på minneskortet i kameran. Ta upp en sådan bild. Läs igenom bruksanvisningen till kameran för att se hur du får upp all bildinfo. Vad är det för ISO på dessa mörka bilder? Brukar stå 400,800, eller t ex 1600. Sedan anges bländare t ex 5.6 och slutare, t ex 1/30. Ta fram en mörk bild då objektivet inte räcker till och ange dessa siffror så kan vi se vilken bländare som behövs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.