Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivtest

Produkter
(logga in för att koppla)

Berndalen

Aktiv medlem
Nikon 85mm f/1.4 Ai
Samyang 85mm f/1.4
Canon EF 70-200 f/2.8 L USM II IS
Sigma 70-200 f/2.8 APO EX DG OS HSM

Bild 1-2-3-4. Vilket objektiv är vilket?

Bilderna finns i ett album här på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=329224

Objektivtest Bild 1; 1-2-3-4.
85mm. f/2.8. ISO 200. 1/200s.
Canon EOS REBEL T2i
JPEG 3456x5184

Objektivtest Bild 2; 1-2-3-4.
85mm. f/2.8. ISO 400. 1/80s.
Canon EOS REBEL T2i
JPEG 3456x5184

Objektivtest Bild 3; 1-2-3-4.
85mm. f/2.8. ISO 400. 1/80s.
Canon EOS REBEL T2i
JPEG 3456x5184

Direktlänk till bilderna:

Bild 1; 1-2-3-4.
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/db/db9137bf0bd7b21e644ccf1370b42f8e.jpg

Bild 2; 1-2-3-4.
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/98/98f9aecda3393a7e7c0dabd59f34d551.jpg

Bild 3; 1-2-3-4.
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/bc/bcf677d9ff6db59b76edcebf32a19416.jpg
 
Just det. Bild nr 3, längst ned till vänster är samma objektiv på alla tre testbilderna.
Lika så bild nr 1 längst upp till vänster, bild 2 längst upp till höger etc.
 
Det är för litet format för att man ska kunna se några signifikanta skillnader.
 
Bild nr 3 ser skarpare ut för att exponeringen är ljusare och därmed har högre kontrast. En bild som denna borde alla klara galant nerbländat till 2.8. Hur klarar de av att behålla kontrasten vid motljus?
 
Med tanke på era svar blir det kanske bra reklam för nr3 och mindre bra reklam för de andra :)

Nikkor 85mm f/1.4 Ai-s är mitt objektiv. Jag gick in en butik för att testa hur den linsen stod sig mot några dyrgripar som jag börjat sukta efter på nätet. Slängde in Samyang också som ett budgetalternativ, för att den liknade min lins.

Tyvärr kunde man inte ladda upp större bilder än 1024x1024 i albumet.

Ska jag ladda upp en zip med alla bilder på en annan server?
Hur gör man för att inte få med EXIF-informationen?
Jag vill ju inte avslöja vilken som är vilken än! :)

Jag har bara de där 12 bilderna tyvärr. Har inte kollat motljus.
Men jag har HD-video också med alla fyra linser.
Återkommer med de klippen.
 
Photozone testen ger ju klart besked. Nikon och Canon är rekommenderade kvalitetsvaror. Så fina att kamerahuset börjar bli ett utbytbart bihang.
 
Med tanke på era svar blir det kanske bra reklam för nr3 och mindre bra reklam för de andra :)

Nikkor 85mm f/1.4 Ai-s är mitt objektiv. Jag gick in en butik för att testa hur den linsen stod sig mot några dyrgripar som jag börjat sukta efter på nätet. Slängde in Samyang också som ett budgetalternativ, för att den liknade min lins.

Tyvärr kunde man inte ladda upp större bilder än 1024x1024 i albumet.

Ska jag ladda upp en zip med alla bilder på en annan server?
Hur gör man för att inte få med EXIF-informationen?
Jag vill ju inte avslöja vilken som är vilken än! :)

Jag har bara de där 12 bilderna tyvärr. Har inte kollat motljus.
Men jag har HD-video också med alla fyra linser.
Återkommer med de klippen.

Gör en förstoring och beskär bilderna så är det kanske lättare att se någon skillnad.

/K
 
Man kan åtminstone konstatera att för bilder som ska visas på WWW spelar det inte så stor roll vilket objektiv man använder.
 
Nu finns även en croppad version av bild 3 i albumet.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=329224

Gissar att jag inte får så många svar i tråden just för att det är så extrem liten skillnad på bilderna.

Jag tycker dock att jag upplever samma karaktär på bild 2 med objektiv 1 som på bild 3 med objektiv 1. Och att samma gäller för obektiv 2, 3 och 4 på både bild 2 på ögonen och bild 3 på förpackningen.

Så frågorna vilket objektiv som är bäst och vilket som är vilket är luriga. Går kanske inte att svara på i nuläget.

Objektiven kostar ca 20000kr, 10000kr, 5000kr och 3000kr. Det är möjligt att dyrgriparna hade klarat lite knepigare ljusförhållanden. Men detta är mer ett hobbytest än ett fullständigt stortest.

Jag tycker att det både är roligt och irriterande att det är så liten skillnad på dem :)
 
Ursäkta sidospåret. Det jag skriver nu har inte med den ursprungliga jämförelsen att göra. Ska kolla på bilderna senare och komma med en personlig synpunkt.

Det här nedan är enbart en respons på Christers inlägg om att photozone.de och deras förhållande till att Canon och Nikon alltid är så överlägsna eller nåt.


Photozone testen ger ju klart besked. Nikon och Canon är rekommenderade kvalitetsvaror. Så fina att kamerahuset börjar bli ett utbytbart bihang.

Det var 85/1,4 som jämfördes här va?

Vad säger photozone.de om Sonys erbjudande i det segmentet. Ska vi kolla?
http://www.photozone.de/sonyalphaff/554-zeissza85f14ff

I slutsatsen skriver de så här:
Are you listening Canon and Nikon? Welcome the new owner of the 85mm f/1.4 class - the Zeiss Planar T* 85mm f/1.4 ZA. We were more than impressed by the results during our previous APS-C test and the lens remains great within the full format scope as well. It is capable of producing very sharp center and border at large aperture and it can even reach an excellent quality level across the image frame at medium apertures. The quality of the bokeh (out-of-focus blur) is buttery and about as good as it gets. Distortions and lateral CAs are non-issues in field conditions. Unlike its cousin - the Zeiss 85mm f/1.4 ZF/ZE - it shows a very snappy contrast at f/1.4 and the close focus performance is superior as well...


/Mats
 
Senast ändrad:
Nikon 85mm f/1.4 Ai
Samyang 85mm f/1.4
Canon EF 70-200 f/2.8 L USM II IS
Sigma 70-200 f/2.8 APO EX DG OS HSM

Bild 1-2-3-4. Vilket objektiv är vilket?

Enkelt :)

1 = Canon EF 70-200 f/2.8 L USM II IS
2 = Sigma 70-200 f/2.8 APO EX DG OS HSM
3 = Samyang 85mm f/1.4
4 = Nikon 85mm f/1.4 Ai


Canon 70-200/2,8 IS II är Grym. Ruskigt bra objektiv som är det bästa av dessa.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.