Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektivsval Nikon resp Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

999outs

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag ska investera i ett nytt kamerahus, antingen Nikon D7000 eller Canon 7D.

Med tanke på att jag på sikt vill uppgradera till en mer avancerad kamera så vill jag tänka framåt vid val av objektiv som även kan användas av mer avancerad kamera beroende på vilket märke jag väljer.

För Nikon, ska jag välja Nikon infattning eller DX? Eventuella problem, för och nackdelar?

För Canon, ska jag välja EF eller EF-S? Eventuella problem, för och nackdelar?

Mvh
999outs

Vilket hus du än väljer får du bra grejer, inte tal om annat.

Vilka objektiv du ska välja däremot, är helt omöjligt att säga utan att veta vilka modeller du väljer emellan, vad du ska ha dem till och vilken budget du har.

Vet du med dig att du antagligen kommer att byta upp dig till FF snart kanske begagnade grejer skulle kunna vara något, då kan du sälja vidare utan att förlora lika mycket. Gäller både objektiv och hus.

Beroende på vad man fotar (såklart) så kan det vara svårt att undvika EF-S objektiv pga brännviddsförlängningen. Men det finns några fina EF-S objektiv, bland annat normalzoomarna 17-55/2.8 och 15-85/3.5-5.6. De är riktigt bra. I övrigt kan man ju köpa pricy L och (nästan) alltid bli nöjd. Oavsett om man tror att man i framtiden går över till FF alltså. (Canon alltså...)

Jag ska investera i ett nytt kamerahus, antingen Nikon D7000 eller Canon 7D.

Med tanke på att jag på sikt vill uppgradera till en mer avancerad kamera så vill jag tänka framåt vid val av objektiv som även kan användas av mer avancerad kamera beroende på vilket märke jag väljer.
Imho är det bättre idé att köpa bästa möjliga objektiv till den kamera man har (eller just ska köpa) istf att köpa objektiv till en helt annan kamera som man eventuell kommer att skaffa sig i en oviss framtid.

Men fundera en stund på vilka objektiv du kommer att vilja ha till din D7000/7D -- Nikons och Canons utbud skiljer sig åt en del. Speciellt om man inte har obegränsad budget.

Tack för svaren.

Eftersom man väljer ett märke och börjar köpa objektiv vill man gärna kunna behålla de inköpta objektiven när man byter kamerahus i samma märke nästa gång. Om jag väljer Canon 7D och EF infattning, finns det ev problem jämfört med EF-S infattning? brännvidd etc.
Samma sak med D7000 och Nikoninfattning resp DX?

Imho är det bättre idé att köpa bästa möjliga objektiv till den kamera man har (eller just ska köpa) istf att köpa objektiv till en helt annan kamera som man eventuell kommer att skaffa sig i en oviss framtid.
...

Håller delvis med om det, det är idag man ska fota, inte i morgon.

Men, det beror ju ändå på hur pass fasta planer man har för framtiden. Jag visste från dag ett att jag skulle vidare till hus med större sensor så snabbt ekonomin tillät, och då är det dålig ekonomi att handla in ett gäng objektiv som måste bytas in eller säljas senare.

Men, det beror ju ändå på hur pass fasta planer man har för framtiden. Jag visste från dag ett att jag skulle vidare till hus med större sensor så snabbt ekonomin tillät, och då är det dålig ekonomi att handla in ett gäng objektiv som måste bytas in eller säljas senare.
Fast det är väl ännu mer dålig ekonomi att köpa ett kamerahus som man vet att man inte vill ha?

Fast det är väl ännu mer dålig ekonomi att köpa ett kamerahus som man vet att man inte vill ha?

Ett medvetet val, och bättre än att göra två mindre bra val samtidigt? Det går inte att fota utan både hus och objektiv, eller hur? Objektiv kan man ha många år framåt, dom ändras inte mycket, medan det verkar mer troligt att man uppgraderar kamerahuset eftersom tekniken fortfarande gör hyfsat stora framsteg.

Har man ett pengaträd på bakgården kan man förstås hoppa rakt på det man tror man vill ha i slutändan, men väldigt få av oss har ju ett sådant. :)

Nikon är på frammarsch ffa på proffssidan detta medför att Canons proffsgrejor har bra begpriser. Varför inte skaffa en 1D mark iii? Den kostar beg som en 7D och du kan använda FF optik. 1Diii var en direktkonkurrent till Nikon D3 som var lite bättre på det mesta och kostade ingefär lika mycket ny. Idag är 1Diii 10.000:- billigare beg än D3. Till 1Diii välj 16-35/2,8 version 1. Den borde du kunna pruta till 6.000:-. Skillnaden i kantskärpa mot version 2 syns inte på en 1Diii. Nu får du en bra proffsstart för 18.000-20.000 med en nästan standardzoom (blir 20-45) på 1Diii. Köp till andra bränvidder vb.

Ett medvetet val, och bättre än att göra två mindre bra val samtidigt? Det går inte att fota utan både hus och objektiv, eller hur? Objektiv kan man ha många år framåt, dom ändras inte mycket, medan det verkar mer troligt att man uppgraderar kamerahuset eftersom tekniken fortfarande gör hyfsat stora framsteg.

Har man ett pengaträd på bakgården kan man förstås hoppa rakt på det man tror man vill ha i slutändan, men väldigt få av oss har ju ett sådant. :)

Som alltid är det ekonomin som sätter gränser. Tanken är köpa ett bra och prisvärt kamerahus nu som räcker några år men jag ska ha möjlighet att kunna byta upp mig utan att behöva byta ut alla objektiv. Objektiven ser jag som en långsiktig investering. Därför jag inte vill köpa paket. Hellre ett bra en två medelmåttiga objektiv och succesivt komplettera upp vartefter behov och plånbok tillåter. Med dessa tankar så binder man upp sig för ett märke på längre sikt.
/999outs

Köp en D7000 med 18-105VR och börja plåta. Du hinner ändra dig många gånger på 1-2 år sikt angående vad du tror att du vill ha eller inte så det är ingen idé att försöka välja rätt objektiv redan idag. Dessutom kanske det kommer nya och mer prisvärda objektiv under resans gång som gör dagens objektiv billigare.

Om du sedan köper alla kvalitetsobjektiv beg kan du sälja/byta till något annat när som helst utan att förlora pengar.

Nikon objektiv + Canon kamerahus = sant

Stod själv inför likande resonemang för ca ett halvår sedan. Valet föll till slut på Nikon och en av anledningarna var att Nikon objektiv kan monteras på Canon kamerahus mha mellanring, men inte omvänt.

Nu menar jag inte att du ska basera ditt val på detta, men kan ju vara bra att känna till, som en aspekt i det hela ;-)

Eftersom kamerahuspriser faller som stenar beg är det mest logiskt att köpa beg hus. De som minskar mest i värde, både i % och kr är proffshusen varför jag föreslog beg 1Diii.

Stod själv inför likande resonemang för ca ett halvår sedan. Valet föll till slut på Nikon och en av anledningarna var att Nikon objektiv kan monteras på Canon kamerahus mha mellanring, men inte omvänt.
Då hade det väl varit bättre att ha ett kamerahus från Canon, så hade du kunnat använde både Nikon- och Canonobjektiv?

Eftersom kamerahuspriser faller som stenar beg är det mest logiskt att köpa beg hus. De som minskar mest i värde, både i % och kr är proffshusen varför jag föreslog beg 1Diii.

D7000 + 18-105VR ny kostar idag 12K. Vad kostar ett beg 1DmkIII hus idag, 16-18K kanske? Hur många tusenlappar har respektive tappat på 3 år tror du? Tror att D7000 står sig rätt bra i jämförelse.

Då hade det väl varit bättre att ha ett kamerahus från Canon, så hade du kunnat använde både Nikon- och Canonobjektiv?

Njo, förvisso, men som jag skrev så var det EN av anledningarna. Sedan passade D300s mig bättre i handen, mm mm. Men det jag tyckte då, var att om jag gick på Nikon objektiv så var det inte bortkastade objektiv om jag senare skulle få för mig att byta hus. Hade jag valt allt i Canon från början och sedan velat byta hus så hade ju objektiven inte funkat.

Men när man skaffar nytt system så börjar man nog med samma hus som objektiv, eller hur?

...om jag gick på Nikon objektiv så var det inte bortkastade objektiv om jag senare skulle få för mig att byta hus. Hade jag valt allt i Canon från början och sedan velat byta hus så hade ju objektiven inte funkat.
Vad man menar med "funka" är förstås olika från person till person, men Nikonobjektiv på en Canonkamera kommer inte att funka på samma sätt som Canonobjektiv på en Canonkamera. Eller Nikonobjektiv på en Nikonkamera.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto