Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivnördar! Vet ni vad det här är?

Produkter
(logga in för att koppla)

pzackes

Aktiv medlem
Lite ledtrådar. Det är ett småbildsobjektiv, det är ombyggt för att passa en vistavision filmkamera och det är ovanligt.
 

Bilagor

  • objektiv.jpg
    objektiv.jpg
    45.2 KB · Visningar: 827
Det där är ett extremt fisheye, jag skulle gissa på ett 6mm f2,8 (antagligen Nikon) eller något liknande
 
Japp! Kristoffer och Daniel ni har helt rätt. Det är en Nikon 6mm f2.8. Ombyggd från nikon bajonett till BNC bajonett för filmkameror. Ett rykte jag hört är att det bara ska ha tillverkats nånstans mellan 10 och 20 st.
 
=) =) =) =)

...men....
jag förstår inte...

Var sitter filtergängan? Jag har ju hört att man alltid ska ha ett sånt där solskyddsfilter på..

Nån som vet vad det är för filterdiameter? Har Hoya dem?

=) =) =) =)
 
Det ser rätt kul ut när den sitter på en F2:a. Jag menar när en F2:a sitter på objektivet. Bildvinkeln är 220 grader och tar alltså med det som är snett bakom kameran.
 

Bilagor

  • 6mmf28f2a.jpg
    6mmf28f2a.jpg
    12.9 KB · Visningar: 649
Bästa linsskyddet måste vara en glasskål köpt på IKEA!! Fästes med lite silvertejp och se till att du inte köper det på fynd bara, har hört att de kan vara lite skeva!
 
Marcus Lindh skrev:
Bästa linsskyddet måste vara en glasskål köpt på IKEA!! Fästes med lite silvertejp och se till att du inte köper det på fynd bara, har hört att de kan vara lite skeva!

He he he!

Vi använder en "läderhatt" med sammetsklädd insida som objektivskydd. Jag vet faktiskt inte om den är orginal eller om nån tidigare ägare fixat den själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.