ANNONS
Annons

Objektivkontakter Canon EOS

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns dem som sätter tejp över kontakterna. Det finns nog inget sätt att stänga av signalerna.

Jag har en 6D och mig veterligt går det inte att stänga av kontakten mellan kamera-objektiv.
Men jag blev nyfiken på varför du vill göra det?

...
Men jag blev nyfiken på varför du vill göra det?

Jag blir också nyfiken!

Själv provade jag att tejpa kontakter på min telekonverter för att lura kameran att använda af trots att effektiva bländaren på mitt tele blev för liten i kombo med konvertern.
Det funkade att lura kameran, men af var så kass vid så liten bländare att det var meningslöst.

Petter...

Jag har köpt en extender, och tänkte prova den på ett konika objektiv som jag gjort om fattningen på.
Jag får error eftersom jag inte har kontakter på objektivet.

Jag har köpt en extender, och tänkte prova den på ett konika objektiv som jag gjort om fattningen på.
Jag får error eftersom jag inte har kontakter på objektivet.

Vet inte mycket om Canon ... men går det inte att fota manuellt? Vet inte om det skulle hjälpa ljusmätaren om du tejpade kontakterna.
Det kanske går med manuell fokus, manuell exponering ... Extern ljusmätning eller chansa och testa dig fram?

Mina Nikonkameror går att exponera med med objektiv handhållet - bakochfram ... så det borde väl gå med en Canon och hemmagjord fattning?

Nej det funkar inte över huvud taget när inte kontakterna får svar, jag har en adapter med kontakter, den funkade inte heller,lackade med nagellack så då fungerar det manuellt. Men vill inte lacka denna extender, provade med tejp, fungerade men sitter dåligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar