Annons

Objektivkombination

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Jag känner att jag växt ur mitt "expert-kit" objektiv nu efter att ha testat några ljusstarka fasta gluggar. Jag har alltså ett sigma 18-50 3,5-5,6 på en D70.

Jag går i tankarna att köpa tre olika objektiv.

Nikon 18-70 (D70 kit objektivet)
Sigma 18-50 2,8 EX
Nikon 50 1,8D

18-70 gluggen kan man ju räkna med att få beg. för runt 2000kr och är erkännt bra. Sigman är ju dubbelt så dyr efterssom begmarknaden är begränsad vad jag förstår men är ljusstarkare än 18-70. den fasta gluggen är ju allmänt trevlig och erkännt bra och framför allt ljusstark.

Jag resonerar så att köper jag nikons 18-70 får jag en bra glugg men kanske lite väl ljussvag inomhus, då kan det fasta objektivet fungera som komplement där samt som porträttglugg.

Går jag på sigmat är väl frågan om jag behöver något fast 50mm alls, eller vad tror ni? Då betalar jag bara 1000kr mer totalt, dessutom blir allt nytt.

Å andra sidan måste jag säga att det är mycket trevligt med den där ultratysta AFen på 18-70, helt sjukt tyst är den ju. Dessutom något längre zoom.

Skärpa prioriteras ju före ljusstyrka men jag har läst mycket och både D70 kittet och sigmat, dom ska ju båda ha bra skärpa men kanske inte i förhållande till varandra och det är ju det som är viktigast.

Hur skulle ni kombinera dessa objektiv eller andra motsvarande och varför? Betänk gärna att ni sitter på mitt "löjligt billiga" sigma.

Är det ingen som bytt från sitt D70 kit till sigmat? Vad byter alla som säljer sina 18-70 gluggar.

oj nu blev det mycket skrivet...

Jag har kombinationen D70 + Nikon 18-70 kit. Mycket nöjd med kitet. Inomhus, till barnfoto använder jag blixt, SB-600 ofta trådlöst.
Vad jag själv vill ha är ett tele upp till c:a 200 mm och en makroglugg. Jag nu, för en månad sedan beställde ett Nikkor 18-200 VR med baktanke att efter utprovning sälja kitobjektivet och pengarna använda som komplement till ett macro (Tamron 90/2,8)
Funderade på andra alternativ, ett Sigma 150/2,8 t.ex. Tanken var att det är ett fantastiskt makroobjektiv, skarp som attan. Samtidigt kan användas som moderat tele. Men som porträtt objektiv måste man backa för mycket.
Jag våndas fortfarande med valen. 18-200 är väldigt svårt att få tag på. Sigma 150/2,8 är billigare också.
Ok, det är inte svar på frågan men kan vara intressant att läsa andras synpunkter och behov.
Jag tycker faktiskt att dina alternativ ger en känsla av kaka på kaka.
Sigma 18-50/2,8 i ljusstyrka siljer sig inte för mycket från 50/1,8 (nja, jag vet...) och jag tror att 50/1,8 plus det befintliga 18-50 skulle täcka området. Samtidigt är lite skillnad mellan 50 till 70 och kombinationen 18-70 kit + 50/1,8 kan vara bra. I detta fallet skulle jag inte köpa Sigma 18-50/2,8. Då tänker jag på pengarna också.
Svårt att ge klart besked.
/Fred

Tack för ett för visso lite otydligt svar, men ändå. Kaka på kaka blir det ju om jag skulle behålla mitt nuvarande sigma, vilket det inte finns någon anledning att göra oavsett vilken kombination jag går på. Eller menar du att ett fast 50 krockar för mycket med 18-70?
Det vore också intressant att höra från folk som sålt sina 18-70 gluggar vad man har köpt istället. Samt fler synpunkter givetvis.

Forts.

Köp du en 50mm 1,8. Denna glugg är smidig,ljusstark, skarp och ypperlig att komplettera övrig optik med. En 50:a blir aldrig överflödig eftersom den med fördel kan sitta på kameran som "vardags"-optik. Zoomglugg i all ära men med litet spann i brännviddsomfånget (18-50mm 2,8) så får man bara bära på mer vikt och får samtidigt sämre ljusstyrka. Personligen skulle jag i stället välja fast optik upp till 85mm (tex. 24mm, 50mm och 85mm) och därtill komplettera med en ev telezoom i framtiden typ 80-200

zoomzoom skrev:
Jag känner att jag växt ur mitt "expert-kit" objektiv nu efter att ha testat några ljusstarka fasta gluggar. Jag har alltså ett sigma 18-50 3,5-5,6 på en D70.

Jag går i tankarna att köpa tre olika objektiv.

Nikon 18-70 (D70 kit objektivet)
Sigma 18-50 2,8 EX
Nikon 50 1,8D

18-70 gluggen kan man ju räkna med att få beg. för runt 2000kr och är erkännt bra. Sigman är ju dubbelt så dyr efterssom begmarknaden är begränsad vad jag förstår men är ljusstarkare än 18-70. den fasta gluggen är ju allmänt trevlig och erkännt bra och framför allt ljusstark.

Jag resonerar så att köper jag nikons 18-70 får jag en bra glugg men kanske lite väl ljussvag inomhus, då kan det fasta objektivet fungera som komplement där samt som porträttglugg.

Går jag på sigmat är väl frågan om jag behöver något fast 50mm alls, eller vad tror ni? Då betalar jag bara 1000kr mer totalt, dessutom blir allt nytt.

Å andra sidan måste jag säga att det är mycket trevligt med den där ultratysta AFen på 18-70, helt sjukt tyst är den ju. Dessutom något längre zoom.

Skärpa prioriteras ju före ljusstyrka men jag har läst mycket och både D70 kittet och sigmat, dom ska ju båda ha bra skärpa men kanske inte i förhållande till varandra och det är ju det som är viktigast.

Hur skulle ni kombinera dessa objektiv eller andra motsvarande och varför? Betänk gärna att ni sitter på mitt "löjligt billiga" sigma.

Är det ingen som bytt från sitt D70 kit till sigmat? Vad byter alla som säljer sina 18-70 gluggar.

oj nu blev det mycket skrivet...
Mitt råd är att skaffa dig en 18-70 i komb med 50 1,8. 18-70 är en erkänt bra glugg som dessutom är väldigt trevlig att hantera, precis lagom vikt o längd, samt hyggligt välbyggd. Det är precis som du säger väldigt trevligt med tyst focusmotor. 50 1,8 blir en perfekt kombination med sin ljusstyrka och exeptionella skärpa, som ingen av de två andra kan matcha. Enbart Sigmat ser jag som en bra kompromiss, men som ändå lämnar en del att önska. Du får inte tillgång till 1,8 plus att du förlorar det extra omfånget upp till 70 mm, du kan heller inte välja att sätta på 50:an när du vill åstadkomma det där lilla extra med bilderna, här snackar jag huvudsak porträttbilder. En välvårdad 50 mm har alltid ett högt andrahandsvärde och är väldigt lättsåld, om du mot förmodan skulle ångra just det köpet. Det blir bra vad du än väljer, men jag skulle valt två istället för en glugg.

Hej,

Nikon 50 1.8D är mycket skarp och dessutom är billig, så den rekommenderas.

18-70DX är en mycket skarp och bra glugg och den håller faktiskt mycket hög standard trots sitt låga pris. De finns dessutom gott om dem på begagnatmarknaden, när folk byter upp sig till andra gluggar (t ex 18-200VR eller 17-55DX).

Sigma 18-50 känner jag inte till, men jag skulle definitivt inte köpa både 18-70DX och Sigma 18-50 eftersom de ju täcker samma omfång och skillnaden med 2.8 är inte så stor som du kanske tror. Jag har dessutom personligen lite dåliga erfarenheter av Sigmas "billigare" objektiv vad gäller kvalitet, så jag skulle vara mycket försiktig om jag vore du.

Det som jag däremot tror skulle lyfta ditt inomhusfotograferande enormt är en extern blixt, t ex SB-600 eller ännu hellre SB-800.

Så min rekommendation till dig vore följande:

Nikon 50 1.8D (1.300 kr)
Nikon 18-70DX (2.000 kr begagnat)
Nikon SB-800 (3.500 kr)

Du får då ett mycket kompetent paket till D70 som du senare kan bygga på ifall du vill.

Mvh
Thomas

Kan bara hålla med ovanstående, den kombinationen är bäst!

Problemet med både sigma 18-50 och Tamron 17-50 är att de presterar inte bra nog vid 50mm, kan aldrig tävla med Nikons fasta glugg.

18-70 ihop med den trådlösa blixten slår vilket normal-objektiv som helst inomhus.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto