Annons

Objektivkidnappning

Produkter
(logga in för att koppla)

Naile

Aktiv medlem
Jag har ett stort problem. Infocare har "kidnappat" mitt 50mm objektiv och vill ha 500 kr plus frakt i lösensumma. Här är historien:

Mitt USA-köpta 50mm 1,4 objektiv pajade ihop på semestern i somras. Varken autofokus eller manuell fokus fungerade. Jag hade nästan 8 månader garanti kvar och jag såg inga yttre märken på objektivet så jag lämnade in den som ett garantiärende hos Infocare, som utför canons garantiärenden. Det tog först en väldans lång tid, så efter 1 månad ringde jag och undrade vad som stod på. De lovade att återkomma så fort som möjligt via mail. Och mycket riktigt gjorde de det:

"Hej Andreas!

Jag bifogar ett kostnadsförslag eftersom objektivet var stötskadat.

*bifogad .doc

Stötskada. Fokusering fung. Ej.
Åtgärd: Demontering för byte av snedslagen fokusring och kuggkrans.Kontroll.
Stötskada. Ej garanti
Kostnadsförslag: exkl moms inkl moms
Arbete 1.050
Reservdelar 408
Frakt 150
SUMMA: 2.010 inkl moms

Svar på kostnadsförslag bör lämnas inom 10 dagar. Om svar inte erhållits inom 20 dagar returneras enheten, kostnad för undersökning och frakt debiteras. Vid ej godkänt kostnadsförslag debiteras undersökningsavgift 500 kr + moms och ev. frakt."

Sen ger de mig 3 alternativ:
1. Betala 2010 kr i reparation för objektivet som nytt kostade ca 2900 kr
2. Betala 500 kr i "undersökningsavgift" plus moms o frakt och få tillbaka det trasiga objektivet.
3. Betala 500 kr plus moms i "undersökningsavgift" och skrota objektivet på plats.


Ingenstans på några papper jag har fått står det någonting om att de ska ta ut en avgift om de inte anser att det är ett garantiärende. Finns det något jag kan göra?

edit: stavfel
 
du har råkat ut för clowner

..och inga godhjärtade cirkusclowner utan den mer aggessiva sorten, Stephen kingsorten.

Du ! kolla i olika forum här på sidan, där står att gluggen är väldigt känsligt byggd så den kan mkt väl ha pajat omotiverat lätt. Jag anser att den borde gå på garantin, så tjata lite om den känsliga kvalitén och hävda att du inte gjort nåt annorlunda för att den skulle lägga av.

De måste bevisa att du tappat den i golvet typ men det kan bli svårt utan yttre märken.

All optik har world wide garanti.
Annars låt dem behålla fanskapet och be dem dra åt ....
 
dessutom...

Intervision i malmö tar 400 inkl moms för en felsökning/kostnadsförslag så deras debitering känns omotiverat hög...
 
Har de rätt att ta en avgift när jag lämnade in objektivet som ett garantiärende, utan att berätta det för mig innan?
 
Eller också kan man se det som att Intervision i Malmö ligger väldigt lågt i pris.

Att det kostar om det inte är något som är ett fabrikationsfel som täcks av garantin är egentligen ganska självklart. Det framgår med största sannolikhet även av garantivillkoren som står i den texten som nästan ingen bemödar sig om att läsa.
 
goodwill och bevisbörda

Canon kan och borde ta det på garantin.
Om killen dessutom hävdar sin garantirätt kan de väl inte börja kolla på gluggen och begära betalt för kostnadsförslag om de inte kommit överens om det innan ?
Som jag skrev innan så borde det gå att lösa med lite tjat om dåligt byggd glugg.
De måste dessutom bevisa att han pajat gluggen själv och det är tveksamt om de drar ut på sånt i längden. Förmodligen enklare att laga optiken och nyttja garantin.

Om det hävdar att han förstört gluggen själv skulle jag vilja få specificerat på vilket sätt jag förstört gluggen och sen överklaga med faktum att det är en ömtålig optik som inte tål normal användning eller nåt liknande

mvh Daniel
 
Jag tycker detta är OK.

Om det är en stötskada, så fixar din ägen försäkring detta.
Infocare har jobbat med objektivet, dom inngår inte i Stadsmissionen och måsste ha betalt för löner.

Inte kann, eller borde du göra nåt.
Av skada blir man dum, om man inte har drulleförsäkring.
/Erik J
PS. EF 50/1.4 är kännd för att tåla mycket lite av slag och stöt mot objektivets front. Jag har en; och vakar den som en baby. DS
 
Drullen i hemförsäkringen

Glöm inte att kolla om du har allrisk/drulle i hemförsäkringen. Då bör du klara dig med 1000-1200 kr i självrisk för att få ett reparerat alternativt helt nytt objektiv.
 
varför så ömtåligt tillverkad

nån som vet varför 50 1.4:an är så ömtålig i sin konstruktion?
50 f 1.8 :an är ju plastig men jag tryckte in hela fronten en gång , för att i nästa ögonblickt dra ut den igen och den har funkat i 2-3 år sen dess...
 
Re: varför så ömtåligt tillverkad

dudek53 skrev:
nån som vet varför 50 1.4:an är så ömtålig i sin konstruktion?
50 f 1.8 :an är ju plastig men jag tryckte in hela fronten en gång , för att i nästa ögonblickt dra ut den igen och den har funkat i 2-3 år sen dess...

Varför; kann nog ingen här svara på; om inte Canon's chefdesigner är medlem.....
Det är bara så. Taggkransen i AF-mekaniken står inte imot stötar. Jag använder Hama's gummi motljusskydd för att dämpa evnt. sådana.
Ägg är heller inte särskild tåliga; få klagar på det....
Skall man ut i krig; köp en L-glugg!
/Erik J
 
jaha du...

QUOTE]Skall man ut i krig; köp en L-glugg![/QUOTE]

Vilken tur att jag inte behöver använda ägg som
optik då.

Anser det vara en miss att ett dyrare objektiv skall vara ömtåligare, det ligger i kameratillverkarens intresse att undvika försämringar som kan bidra till just den konflikten trådskaparen nu är utsatt för.

Men du tycks inte veta svaret på min fråga så jag skickar den vidare till ngn mer kunnig i det jag egentligen ville veta.

Varför är 50 1.4 ömtåligare i sin konstruktion än 50 f 1.8 an. Är det en konstruktionsmiss?

Canons övriga ef-optik verkar hålla bättre...Skall man ut i krig; köp en L-glugg!
 
Naile skrev:
[...] jag lämnade in den som ett garantiärende hos Infocare, som utför canons garantiärenden.
[...]
Ingenstans på några papper jag har fått står det någonting om att de ska ta ut en avgift om de inte anser att det är ett garantiärende. Finns det något jag kan göra?
Det ser ut som om Infocare försöker blåsa dig.

Om du har lämnat in objektivet under förutsättning att det är ett garantiärende, så kan inte Infocare kräva dig på pengar i efterhand utan att ni är överens om det innan de påbörjar sin felsökning. Vad Infocare borde ha gjort är att kontakta dig och påpeka att de inte betraktar det som ett garantiärende och fråga om du vill betala för en felsökning. Om de inte gjorde det så kan de inte ta betalt för något du inte har beställt.

Tala om det för dem, och kräv att de lämnar tillbaka ditt objektiv till dig. Sen kontaktar du Canon och frågar var du kan få en garantireparation utförd.

Om Infocare fortsätter att trilskas så kontaktar du din kommunala konsumentvägledare och i sista hand polisanmäler du Infocare för egenmäktigt förfarande. Detta kan vara bra att tala om för Infocare innan du gör det så att de har chansen att ångra sig.
 
Re: jaha du...

dudek53 skrev:
QUOTE]Skall man ut i krig; köp en L-glugg!


Vilken tur att jag inte behöver använda ägg som
optik då.

Anser det vara en miss att ett dyrare objektiv skall vara ömtåligare, det ligger i kameratillverkarens intresse att undvika försämringar som kan bidra till just den konflikten trådskaparen nu är utsatt för.
.................................................
Ja, det kann vara en miss; eller en prisfråga. Komm ihåg att EF 50/1.4 är en gammal glugg. Den är "orginal" senn 1993 och hänger med för att den är bra optisk.
........................................................

Men du tycks inte veta svaret på min fråga så jag skickar den vidare till nogn mer kunnig i det jag egentligen ville veta.
........................................................
Svaret på din fråga har jag inte. Vill förvåna mej om någon på Fotosidan har det.
......................................................

Varför är 50 1.4 ömtåligare i sin konstruktion än 50 f 1.8 an. Är det en konstruktionsmiss?

Canons övriga ef-optik verkar hålla bättre...Skall man ut i krig; köp en L-glugg!
[/QUOTE]

.........................................................
Övriga objektiv från Canon håller bra; bättre enn ägg. Det är bara att välja.
...........................................................

Hmmm; en dåre kann fråga mer enn tio visa kann svara...

Sparka inte på mej Daniel. Jag har inte konstruerat 50/1.4, men jag är en nöjd ägare, och kann leva med gluggens mekaniska begränsningar.
Mvh Erik J
 
Jag prataar optik du om ägg

Att nöja sig med svar som "Varför; kann nog ingen här svara på" eller "Ägg är heller inte särskild tåliga" eller "Skall man ut i krig; köp en L-glugg" är inte min grej. Lev du lycklig med din lins så lever jag med min.

Om nån annan har svaret på min fråga tycker jag det är kul, eller om nån ens har en teori som verkar vettig så tycker jag det är intressant.

Jag har en teori om att den som frågar mkt får veta svaren, det tycks inte du dela när du slänger dig med irrelevanta ordspråk...

Lycka till med äggen :)

Smiling politely

- Daniel
 
Re: Re: Objektivkidnappning

PMD skrev:
Det ser ut som om Infocare försöker blåsa dig.

Om du har lämnat in objektivet under förutsättning att det är ett garantiärende, så kan inte Infocare kräva dig på pengar i efterhand utan att ni är överens om det innan de påbörjar sin felsökning. Vad Infocare borde ha gjort är att kontakta dig och påpeka att de inte betraktar det som ett garantiärende och fråga om du vill betala för en felsökning. Om de inte gjorde det så kan de inte ta betalt för något du inte har beställt.


Du får alltid vara beredd på att betala den undersökningskostnad som erfordras för att utröna om det är en garantiskada eller ej.

Speciellt enklare optik är lätt att skada utan att det syns utanpå.

Allt är relativt men ett objektiv av hög mekanisk klass kostar ofta 8-10.000:-. 2-3.000:- är `lågpris´.
 
I så fall ska det framgå när man lämnar in objektivet. Enligt Andreas tycks det inte ha framgått.

Ett nytt EF 50/1.4 kostar cirka 3500:- i Sverige (kanske t.o.m. billigare om man letar lite), så det är kanske tveksamt att kosta på det drygt 2000:- för en reparation.
 
Märkligt

Jag hittade det finstilta på infocares hemsida:

Ovanstående hantering är kostnadsfri och täcks av tillverkaren. Ni kan endast tvingas bära kostnader om:

· Den defekta enheten inte är returnerad i orginalemballage eller motsvarande.
· Den returnerade enheten är transportskadad när den kommer till InfoCare Workshop till följd av bristfälligt emballage.
· Den felanmälda enheten är felfri.
· Den returnerade enheten är skadad på grund av handhavandefel eller yttre påverkan.
· Icke auktoriserad personal har modifierat eller påbörjat reparation av enheten.

I ovanstående fall debiteras Ni 460:- exkl. moms.


Dock var det så att jag lämnade in objektivet på plats i Bromma, och fick INTE den här informationen..
 
Samtal

Jag ringde upp serviceteknikern och sa att jag inte hade någon aning om att de skulle ta ut en avgift och han var väldigt trevlig och gick med på att de självklart inte skulle ta ut någon undersökningsavgift om jag inte var medveten om den.

Jag gjorde även som några av er tipsade om och sa att det inte var något handhavandfel, utan i så fall ett konstruktionsfel och gluggen är alldeles för känslig... Han lät lite tveksam på den punkten men han skulle ringa upp canon sa han.

Tack för allas åsikter det verkar gå vägen det här
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.