Naile
Aktiv medlem
Jag har ett stort problem. Infocare har "kidnappat" mitt 50mm objektiv och vill ha 500 kr plus frakt i lösensumma. Här är historien:
Mitt USA-köpta 50mm 1,4 objektiv pajade ihop på semestern i somras. Varken autofokus eller manuell fokus fungerade. Jag hade nästan 8 månader garanti kvar och jag såg inga yttre märken på objektivet så jag lämnade in den som ett garantiärende hos Infocare, som utför canons garantiärenden. Det tog först en väldans lång tid, så efter 1 månad ringde jag och undrade vad som stod på. De lovade att återkomma så fort som möjligt via mail. Och mycket riktigt gjorde de det:
"Hej Andreas!
Jag bifogar ett kostnadsförslag eftersom objektivet var stötskadat.
*bifogad .doc
Stötskada. Fokusering fung. Ej.
Åtgärd: Demontering för byte av snedslagen fokusring och kuggkrans.Kontroll.
Stötskada. Ej garanti
Kostnadsförslag: exkl moms inkl moms
Arbete 1.050
Reservdelar 408
Frakt 150
SUMMA: 2.010 inkl moms
Svar på kostnadsförslag bör lämnas inom 10 dagar. Om svar inte erhållits inom 20 dagar returneras enheten, kostnad för undersökning och frakt debiteras. Vid ej godkänt kostnadsförslag debiteras undersökningsavgift 500 kr + moms och ev. frakt."
Sen ger de mig 3 alternativ:
1. Betala 2010 kr i reparation för objektivet som nytt kostade ca 2900 kr
2. Betala 500 kr i "undersökningsavgift" plus moms o frakt och få tillbaka det trasiga objektivet.
3. Betala 500 kr plus moms i "undersökningsavgift" och skrota objektivet på plats.
Ingenstans på några papper jag har fått står det någonting om att de ska ta ut en avgift om de inte anser att det är ett garantiärende. Finns det något jag kan göra?
edit: stavfel
Mitt USA-köpta 50mm 1,4 objektiv pajade ihop på semestern i somras. Varken autofokus eller manuell fokus fungerade. Jag hade nästan 8 månader garanti kvar och jag såg inga yttre märken på objektivet så jag lämnade in den som ett garantiärende hos Infocare, som utför canons garantiärenden. Det tog först en väldans lång tid, så efter 1 månad ringde jag och undrade vad som stod på. De lovade att återkomma så fort som möjligt via mail. Och mycket riktigt gjorde de det:
"Hej Andreas!
Jag bifogar ett kostnadsförslag eftersom objektivet var stötskadat.
*bifogad .doc
Stötskada. Fokusering fung. Ej.
Åtgärd: Demontering för byte av snedslagen fokusring och kuggkrans.Kontroll.
Stötskada. Ej garanti
Kostnadsförslag: exkl moms inkl moms
Arbete 1.050
Reservdelar 408
Frakt 150
SUMMA: 2.010 inkl moms
Svar på kostnadsförslag bör lämnas inom 10 dagar. Om svar inte erhållits inom 20 dagar returneras enheten, kostnad för undersökning och frakt debiteras. Vid ej godkänt kostnadsförslag debiteras undersökningsavgift 500 kr + moms och ev. frakt."
Sen ger de mig 3 alternativ:
1. Betala 2010 kr i reparation för objektivet som nytt kostade ca 2900 kr
2. Betala 500 kr i "undersökningsavgift" plus moms o frakt och få tillbaka det trasiga objektivet.
3. Betala 500 kr plus moms i "undersökningsavgift" och skrota objektivet på plats.
Ingenstans på några papper jag har fått står det någonting om att de ska ta ut en avgift om de inte anser att det är ett garantiärende. Finns det något jag kan göra?
edit: stavfel