Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivhjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Oggan

Medlem
Jag har fotat ett tag nu med min EOS 600d och jag har en så länge bara använt objektivet jag fick med till kameran. Så jag undrar om någon har ett förslag på ett objektiv man kunde zooma in väldigt mycket eller mycket med. Inget macro objektiv utan ett objektiv man kan ta kort på långt avstånd med. T.ex när man ska fota vilda djur. Jag vet inte om det finns någon ''snabbhet'' på objektiv men jag vill också om det finns något sådant att det ska kunna ta en bild snabbt.
Självklart vill jag inte att det ska kosta skjortan annars om det finns någon möjlighet att hitta ett begagnat (så att det inte är för nytt för att hitta det på t. ex blocket) Ge gärna förslag:

Bland de billigare alternativen brukar EF-S 55-250 osv få bra betyg, se länk nedan.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5123B005
Annars är alla Canons 70-200 grymma, men kostar lite mer...tolkar din önskan om snabbhet som att du vill ha ett objektiv med större bländare (2,8), men då kostar det. Använd cyberphotos sökfunktion...välj objektiv/Canon/telezoom så får du en bra inblick i vad som finns...och vad det kostar...

Jag har fotat ett tag nu med min EOS 600d och jag har en så länge bara använt objektivet jag fick med till kameran. Så jag undrar om någon har ett förslag på ett objektiv man kunde zooma in väldigt mycket eller mycket med. Inget macro objektiv utan ett objektiv man kan ta kort på långt avstånd med. T.ex när man ska fota vilda djur. Jag vet inte om det finns någon ''snabbhet'' på objektiv men jag vill också om det finns något sådant att det ska kunna ta en bild snabbt.
Självklart vill jag inte att det ska kosta skjortan annars om det finns någon möjlighet att hitta ett begagnat (så att det inte är för nytt för att hitta det på t. ex blocket) Ge gärna förslag:

Hej,
Att ett objektiv är "snabbt" kan tolkas på två sätt.
Vanligtvis avser man med "snabbt objektiv" att det har en stor största bländareinställning, d.v.s. att det är kababelt att släppa in mycket ljus så att man kan ha korta slutartider.
Den andra tolkningen är att autofokusen är snabb så att tiden från att man hittat motivet och trycker ner slutarknappen på kameran tills dess att objektivet (och AF) har hittat fokus och bilden tas blir så kort som möjligt.

Om det är det förstnämda du menar så brukar priserna på ljusstarka objektiv generellt ligga högre än på motsvarande lite mindre ljusstarka varianter. Dock är det lätt att avgöra om ett objektiv är ljusstarkt då det framgår av namnet.

För att veta mer om ett objektivs AF-egenskaper måste man dock läsa lite rescensioner.

Till Canon finns ju Canons egna 70-200 L varianter. Två med f4 som största bländare (inte så ljusstarkt) och 2 med f2,8 (ganska ljusstarkt för ett zooomobjektiv). Ett med och ett utan bildstabiliering av vardera, med priser därefter. Alla dessa är väldigt bra så jag skulle i första hand rekommendera ett av dessa.

Några andra av Canons telezoomar har jag själv inte testat (mer än i butik) men EF 100-400 sägs vara bra. Dock inte så ljusstarkt. (Och hyfsat dyrt).

En bekant har ett Tamron 70-300 som han är nöjd med. Nu vet jag inte hur hans krav stämmer överens med dina (eller ens mina egna) så jag vet inte hur bra det är i jämförelse med exempelvis Canon EF 70-200/4L, men det var rätt prisvärt.

En bra idé är annars att ta sig till någon välsorterad och kunnig fotobutik där du kan få prova på olika brännvidder (behöver inte vara exakt samma objektiv som du sedan köper) så att du får en uppfattning om hur lång brännvidd du egentligen vill ha. Jag har klarat mig med 200mm som längst hittills, men kanske vill du har mer. För vilda djur kan jag tänka mig att 400mm eller mer kan vara önskvärt.

Blev ett långt inlägg, men förhoppningsvis har du fått något ut av det i alla fall.

/P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar