Annons

Objektivfrågor ang tele/zoom (nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)

preppie

Medlem
Sugen på att köpa ett nytt objektiv till min 350d, Då jag främst ska fota sport är det ju viktigt att jag kommer nära mitt fotoobjekt. Där stannar min kunnighet och jag har därför lite frågor till er. Först och främst, vilket av följande objektiv lämpar sig bäst till "sportbilder"

Canon EF 200/2,8 II L USM
Canon EF 70-200/4,0 L USM eller
Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG

Är helt blåbär så jag förstår inte riktigt den stora skillnaden på de två canon objektiven, hoppas ni kan ge lite klarhet.

//Kristoffer
 
Skillnaden mellan de båda canon objektiven är att
70-200/f4 är en zoom och 200/f2,8 är ett fast tele. Det fasta är dessutom ljusstarkare än 70-200/f4.
Om du ska fota sport inomhus t ex ishockey så tror jag att Sigman lämpar sig bäst eftersom det har bra ljusstyrka och det är en zoom så det är mer mångsidigt än canons fasta 200.
Utomhus i bra ljus spelar det inte lika stor roll men fördelarna med sigman kvarstår. Du får även kortare skärpedjup med bländare på 2,8 dvs snyggare bakgrund.
Hoppas det var till någon hjälp

Mvh Hampus
 
Hej, alla objektiven du radade upp är bra. Skillnaden är att den första
Canon EF 200/2,8 II L USM
är ett teleobjektiv, (fast brännvid).
Den andra
Canon EF 70-200/4,0 L USM
är ett telezoomsobjektiv av hög kvalitet, L.
Den tredje
Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG
är också ett telezoomsobjektiv med en stor bländare.

Jag tycker att du ska satsa pengarna på ett
Sigma EX 70-200/2,8 HSM DG eller ett
Canon EF 70-200/4,0 L USM

Mvh Markus
 
Jag har också funderat på att köpa en bra telezoom, då jag inte har canon så har naturligtvis dom inte varit aktuella. Men jag tycker att Sigmas 100-300/4 verkar vara ännu lite trevligare än 70-200/2,8. Naturligtvis lite ljussvagare, men betydligt längre och enligt testerna jag läst lika skarp.
 
Jag har ett Canon EF 70-200/4,0 L USM och kan bara säga att jag är väldigt nöjd med det.
Tyst och snabb fokusering samt att det ger riktigt fina bilder.
Har fotat en hel del fotboll och det fungerar perfekt. Brännvidsförstoringen på 1,6 ggr gör att man kan täcka större delen av en fotbollsplan.

Rekommenderas!!!
 
Tack för att ni rett upp begreppen, lutar åt ett canon EF 70-200mm. En stor anledning till inköp är fotbollsvm till sommaren så jag kommer främst använda det till utomhus-sport....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.