Annons

Objektivförfrågan

Produkter
(logga in för att koppla)

kozakkk

Medlem
Hej!
Jag vet att det redan finns en hel del trådar om vilka objektiv man ska köpa till sin 300D. Men jag tänkte ställa en fråga ändå =)!
Jag är nybörjare och detta är min första systemkamera, så jag fattar inte så mycket av vilka objektiv jag ska välja och vore tacksam för lite hjälp.

Jag skulle vilja köpa ett makroobjektiv och ett objektiv med lite bättre zoom nu när skattepengarna kommer. Jag fotar oftast min hund och lite natur. Här är de objektiven jag funderar mellan:

canon EF 100-300 mm f/4.5-5.6 USM 3 495:-
canon EF 75-300 mm f/4-5.6 II USM 2 695:-
SIGMA 28-300mm f3.5-6.3 DL Aspherical IF Hyperzoom 3 195:-

makro:
makro Canon Objektiv Ef 50/2,5 Macro 2 895:-

Eller finns det sådana objektiv som verkar ha allt i ett?

Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Apo Super Macro II För Canon 2195:-
Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6Super Macro II För Canon 1 495,00 kr


Kom gärna med bättre förslag!!

/Kerstin







Canon Objektiv Ef 50/2,5 Macro 2895:-
 
Funderar på om man behöver ha allt på en gång?

I takt med att fotograferingen utvecklas så upptäcker man att det finns brännvidder, ljusstyrkor och andra egenskaper hos objektiven man ofta saknar.Samtidigt beror ju valet av objektiv på inom vilken typ av motiv som ska avbildas.

Jag tycker att jag kommer långt med ett Tamron 28-75/2.8 och en Sigma 70-200/2.8 för den typ av bilder jag väljer att fotografera. Mindre nöjd är jag med mitt Sigma 15-30. Idag skulle jag nog köpa ett Canon 17-40/4L istället. Objektiv av telekaraktär med inbyggd bildstabilisering är klart värt att fundera på.

För närbildsfotografering har Tamron lanserat ett uppdaterat 90 mm objektiv om jag inte mins fel.

En vinkelsökare typ C kan vara bra att ha så slipper man knäcka nacken när det plåtas småkryp på backen.

Ett bra stativ (d v s ett tungt) är minst lika viktigt som objektiv. Med ett stabilt stativ och gärna en hembyggd trådutlösare (ca 25:- för matrial) i kombination med spegeluppfällningen som finns i den ryska hackade firmwaren till till 300d kommer man långt för att få skakningsfria bilder.

Du nämner objektivet "Sigma 70-300 DL f/4-5,6 Super Macro II". Ett sådant objektiv gav jag bort för tid sedan efter att ha använt det ett år. Ersatte det med 70-200/2.8 plus en konverter 1,4x. Detta därför att jag upplevde fokuseringen som långsam och svårjobbad, samt att glappet mellan två steg i fokusereringen, samt att et var svårt att få till skarpa bilder på full bländaröppning som 5,6 innebär. Nedbländat till 8 eller 11 blev bilderna skarpa och fina. Skärpan avtar samt färgbrtytningsfelen tilltar mellan 200 och 300 mm.


Min rekomendation utifrån egna efarenheter:

- Tamron 28-75/2,8 (givet att du inte köper en 300D i paket 18-55) och använd detta objektiv en tid och fundrra på vad som saknas.

- Fotografera i RAW och framkalla med Capture One om du upptäcker att Canons FileWier är en begränsning

- Köp två 512 Mbytes minneskort rymmer (67 RAW vardera, 79 med ryska hacket) och eventuellt någon slags portabel hårddisk.

- En hyfsat kraftig dator för bearbetning av bilderna

- Anlita fotolabb, t ex Colormailer, Fotolabo, Proprint, e t c för att ta ut bilder på papper

- Extern blixt som är vinklingsbar i alla leder med ledtal runt 50 för bättre blixtbilder. Med ryska hacket kan blixtljusjustering göras.

- Stativ

- Vinkelsökare

- Trådutlösare

/Roland - som hoppas att han svarade på frågan istället för att förvirra mer
 
Hej!
Tack för dina ideér.
Jag köpte min 300d i början av året och tyckte precis som du att man inte behöver köpa allt på en gång. Jag köpte endast kamerahuset och har bara använt mitt gamla objektiv (28-80) till den analoga EOS 300 än så länge. Nu känner jag att jag saknar ett makroobjektiv och ett objektiv med bättre zoom eftersom jag ofta fotar hunden som inte alltid är så nära....

Ett lättare stativ ska jag också investera i som jag lätt kan ta med mig på våra hundpromenader då jag oftast fotar.

/ha det! Kerstin
 
Jag har haft min 300D sen strax efter den släpptes (okt-nov -03 om jag inte minns fel) men nu har man ju blivit väldigt sugen på ett macro-objektiv för att plåta småkryp igen (hade väldigt roligt med min gamla olympus 2cm närgräns)
Canon's 100mm USM macro verkar vettig med IF, och USM ska ju vara bra har jag förstått (aldrig provat en USM lins ännu).
Tamrons 90mm 2.8 låter också väldigt intressant, och dessutom ca 1200:- billigare på Cyberphoto.se

Svårt val det här, lite exempel bilder från något av objektiven skulle vara trevligt att få se.
 
RolandM skrev:

En vinkelsökare typ C kan vara bra att ha så slipper man knäcka nacken när det plåtas småkryp på backen.

Rekommenderas varmt! Jag köpte min på :

http://www.technikdirekt.de

för drygt 1500:- inkl. frakt. I Sverige kostar den ca 2800:- inkl. frakt.


RolandM skrev:

Med ett stabilt stativ och gärna en hembyggd trådutlösare (ca 25:- för matrial) i kombination med spegeluppfällningen som finns i den ryska hackade firmwaren till till 300d kommer man långt för att få skakningsfria bilder.

Jag använder inte min trådutlösare efter jag har installerat det ryska hacket. Fördröjningen på spegeluppfällningen på 1,5 sekund räcker som "stabiliseringstid". Förtydligande: spegeln fälls upp när du trycker på avtryckarknappen, 1,5 sekunder därefter utlöses slutaren.
 
Såg nu att de har höjt priset på vinkelsökare C till 175EUR...Så det blir väl ca 1750:- inkl. frakt.
 
Tokina ATX24-200

Hej Kerstin!

Jag tror att du skulle gilla Tokina's 24-200.
Den använder jag på min 10D och trivs faktiskt bra med det. Med den optiken hamnar du på brännvidder runt 38-320mm om man jämför med vanligt filmformat.
Och det känns jäkligt praktiskt att bara behöva hänga kameran runt halsen när man promenixar vovven. (Alltså utan att släpa med sig hela kameraryggan.)
Ljuskänsligheten är ju inte super direkt, men den räcker till om vädret är hyggligt.

Den optiken är ialla fall i min mening ordentligt prisvärd, ca 2950:- på cyberphoto.se.

Det du inte får med den optiken är macromöjlighet, då närgränsen ligger på ca 90cm. Iofs, vid 200mm så kommer man rätt så nära ändå.
Värt att kika på ialla fall.
MVH /Micke
 
En idé är att gå på ett riktigt bra macroobjektiv med en gång. T.ex:

Tamron 2,8/90mm
Sigma 2,8/105mm
Canon 2,8/100 mm USM.

Canons korta makrotele är något dyrare men har Ultra-Sonic-Motorn vilket är att föredra. Snabbt och lättfokuserat. Ypperligt som allround och makro.
Dessa tre mycket bra porträttobjektiv och skärpan är toppenbra hos alla tre.

Macroobjektiv på 50 mm har nackdelen att man kommer mycket närma motivet med frontlinsen. Bildvinkeln kan också vara lite för vid om man vill skärma av bakgrunden för att frilägga motivet.

En rejäl zoom kostar tyvärr pengar.
Den du är intresserad av Canon 100-300 lär vara bra tvärs igenom hela omfånget. Och man vill ju kunna använda gluggen även på 300mm. Dessutom har den USM.
Vill man ha toppskärpa även här så måste man nog gå på ändå dyrare grejor.

Nämnda Sigma 70-200/2,8 är ett bra objektiv, ett bra val om man inte behöver 300mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.