Annons

Objektivets uppbyggnad

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte följt tråden men om du inte redan gjort det så försök först hitta svaren på dina frågor själv, och fråga sedan om något är oklart så slipper vi citera grundfakta åt dig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brännvidd

Tycker faktiskt det där var lite onödigt, dels eftersom det här är en tråd där han har frågat och vi (i mitt fall efter bästa förmåga) har svarat. Och dels eftersom din länk inte ger något svar på frågan vad jag kan se. Ett flerlinsigt system har en brännvidd som beror på vilka brännvidder de ingående linserna har, och (tror jag) även deras inbördes position. Jag är inte helt klar över hur det funkar, även om jag vill minnas att jag visste det förut :D Hursomhelst så är det krångligare än att räkna ut brännvidden för en lins.
 
Bländ aren är en kvot. f/2 är samma sak som om det vore på ett 50mm objektiv så skulle bländaren vara 50/2mm stor=25mm bländare f/8 på samma objektiv innebär då att bländaren är 6,25 mm vilket då är mindre bländare.

Om jag inte minns fel så är det inte storleken på bländaren utan hur stor den ser ut i frontlinsen.

/Karl
 
Linskonstruktion

Hej, jag har lite funderingar kring hur ett objektiv är uppbyggt inuti, nämligen:
- Vad avgör antalet linser inuti objektivet?
- Hur vet tillverkarna avståndet mellan linserna?
- Hur fungerar själva tekniken bakom bländaren (är det någon ridå som sluts till, eller vad?
- Hur fungerar fokus, och hur vet autofokus när ett objekt är skarpt?

Hoppas att frågorna inte var alltför kluriga.

Det finns en mängd olika fotografiska linskonstruktioner. Beroende vilken typ av lins man vill ha, som vidvinkel, normal eller zoom. Minimum antal linser för att fotografisk normalobjektiv är 3st. Zoomlinser har fler linser, eftersom de skall ge en skarp bild, vid flera olika brännvidder.

När man konstruerar linser använder man ett speciellt dataprogram. När man konstruerar en lins, brukar man utgå från en grundmodel, eller ett patent. Linsdatat från linsdatabasen, eller patentet, för man in i programmet. När man sedan kör linsprogrammet, kommer den att ex, variera linstjocklekar, avstånd mellan linserna och prova optiska glasorter, för att se vad som förbättrar linsen. Linsprogrammet "ser(matematiskt)" sedan vilka variationer på linser och glas, som ger förbättringar. När man kör ett linsoptimeringsprogram, kan man se hur programmet varierar linsernas tjocklek och avstånd mellan varandra. Efter ett tag så stannar processen av, och man får avgöra vad som kan förbättra linsen ytterligare, och framför allt. Om man har fått fram en "vettig" lins som är tillverkningsbar, ekonomiskt och fysiskt.

Bländaren är en serie lameller i dagens optik, som blixtsnabbt kan varierar ljusöppning på linsen. På 1800-talets enkla linser, använde man först (samt en del grafiska objektiv, som Apo Germinar), har man använt en skiva med hål i. Som man placerade i eller framför objektivet. Kallat Wollastone bländare efter uppfinnaren. Se:http://www.optics.arizona.edu/Nofziger/UNVR195a/Class9/C9P4.htm

Mats
 
Jag tycker att det blir lite förvirrande, speciellt i en tråd om opiska konstruktioner, om man inte skiljer på begreppet lins och begreppet objektiv......
 
När man konstruerar linser använder man ... en "vettig" lins som är tillverkningsbar, ekonomiskt och fysiskt.
Detta stycke blir mycket lättare att förstå om användningen av ordet "lins" byts ut mot "objektiv" på de ställen där hela objektivet avses, till skillnad mot de glasbitar som finns i objektivet.
Använd "objektiv" när man skriver om objektivet.
Använd "lins" när man skriver om linser inne i objektivet.
 
Det har blivit vanligt att låta lins beteckna en glasbit och objektiv flera glasbitar ihop. Men så här säger Svenska Akademins ordbok om ordet LINS:
"ljusbrytande kropp begränsad av två buktiga (konvexa l. konkava) ytor l. av en plan o. en buktig yta. positiv, nega*tiv lins, lins som sammanbryter resp. sprider passerande ljusstrålar, samlingslins resp. sprid*ningslins. Sammansatt lins, ss. en lins funge*rande kombination av två l. flera linser av sam*ma l. av olika ämnen, kombinationslins."​

Det är alltså inte fel att med ordet lins mena en sammansatt lins. Ett objektiv är oftast en sammansatt lins, men visst kan man tänka sig ett enkelt objektiv som bara betår av en enda lins.

I engelskt språkbruk skiljer man inte på det - där betyder lens både en enskild glasbit ("lins") och ett helt objektiv. Vad det är frågan om torde framgå av sammanhanget.

Själv brukar jag säga glugg.
 
Det är alltså inte fel att med ordet lins mena en sammansatt lins. Ett objektiv är oftast en sammansatt lins, men visst kan man tänka sig ett enkelt objektiv som bara betår av en enda lins.
Visst, men nu var det inte frågan om rätt/fel utan om det är lätt att förstå eller förvirrande.
 
Jag tycker inte det är så förvirrande. Om man läser engelska texter är man van att av sammanhanget förstå när lens betyder det ena eller det andra.

F ö så är det här en intressant tråd tycker jag, det är bra när någon ställer grundfrågor som en del kanske tycker är alltför elementära.

För min egen del drar jag mig till minnes rudiment i skallen från den tid då optik studerades.

Jag ska inte förstöra tråden med fler besserwissriga språkkommentarer
 
Är det troligt att frågeställaren var van att läsa engelska texter om konstruktion av objektiv?

Nej nej, naturligtvis inte, jag menar bara att om det inte är förvirrande på engelska så behöver det inte vara det på svenska heller. Och så är jag lite road av ords betydelse och etymologi.
 
Utan besserwisserfasoner (som jag inte heller uppfattade det som!) så kan jag hålla med om att det är lättare att hålla isär begreppen om man särar på orden "linskombination" såsom objektiv; och "lins" såsom enskilt element.

Enda gången man egentligen bör använda ordet "lins" om flera element på en gång är om de är ihopasatta yta mot yta så att de bildar en fysisk enhet utan luftlager imellan. Detta tror jag brukar kallas laminerade linser på svenska, men det heter "cemented lenses" på engelska iaf.

Karl:
Definitionen på bländartalet är
bränvidd[oändlighetsfokus] / ingångspupill[oändlighetsfokus]

Detta innebär att man ställer objektivet på fokus>oändlighet, och sedan mäter bländaren så som den ser ut från ett oändligt avstånd. Detta kan låta lite löjligt, men definitionen är att man mäter med kollimerade strålar - vilket är samma sak som strålar från oändlighet... :) Vänta så ska jag se om jag inte hittar en exempelbild...
 
Hittade ingen, fick tillverka själv... :)

Ett CZ50F/1.7 vet jag har 51.9mm brännvidd på oändlighetsfokus. Eftersom jag inte har en laserkollimator hemma :-( så får jag improvisera lite för att hitta pupillmåttet. För att vara säker på att man mäter med parallella mätbanor sätter jag ihopa två plastlinjaler med en liten distans imellan, enligt bild1.

Sen letar man upp en punkt så att 100mm på båda linjalerna ligger i linje med ena kanten på bländaren (bild2). När jag sedan tittar på andra kanten så ligger 130mm på linjalerna i linje med varandra (bild3) - bländaren är alltså 130-100 = 30mm
Bländartalet ska då vara 51.9mm/30mm = 1.73 = F/1.7.... :)
 

Bilagor

  • Aperture-1.jpg
    Aperture-1.jpg
    77.1 KB · Visningar: 149
  • Aperture-2.jpg
    Aperture-2.jpg
    54.5 KB · Visningar: 142
  • Aperture-3.jpg
    Aperture-3.jpg
    48.5 KB · Visningar: 144
Hittade ingen, fick tillverka själv... :)

Ett CZ50F/1.7 vet jag har 51.9mm brännvidd på oändlighetsfokus. Eftersom jag inte har en laserkollimator hemma :-( så får jag improvisera lite för att hitta pupillmåttet. För att vara säker på att man mäter med parallella mätbanor sätter jag ihopa två plastlinjaler med en liten distans imellan, enligt bild1.

Sen letar man upp en punkt så att 100mm på båda linjalerna ligger i linje med ena kanten på bländaren (bild2). När jag sedan tittar på andra kanten så ligger 130mm på linjalerna i linje med varandra (bild3) - bländaren är alltså 130-100 = 30mm
Bländartalet ska då vara 51.9mm/30mm = 1.73 = F/1.7.... :)

Ok, så det finns en liten extra kryddning på att mäta hur stor bländaren ser ut genom frontlinsen. :)
Tack för en mycket bra beskrivning!

/Karl
 
Hittade ingen, fick tillverka själv... :)

Ett CZ50F/1.7 vet jag har 51.9mm brännvidd på oändlighetsfokus. Eftersom jag inte har en laserkollimator hemma :-( så får jag improvisera lite för att hitta pupillmåttet. För att vara säker på att man mäter med parallella mätbanor sätter jag ihopa två plastlinjaler med en liten distans imellan, enligt bild1.

Sen letar man upp en punkt så att 100mm på båda linjalerna ligger i linje med ena kanten på bländaren (bild2). När jag sedan tittar på andra kanten så ligger 130mm på linjalerna i linje med varandra (bild3) - bländaren är alltså 130-100 = 30mm
Bländartalet ska då vara 51.9mm/30mm = 1.73 = F/1.7.... :)

Förbannat intressant! Som jag har undrat hur i hela friden det hänger ihop med bländare och brännvidd. Jag har ju insett att största bländaröppningen inte kan vara 71 mm på ett 200/2,8 eftersom bakre delen på objektivet är smalare totalt sett än 71 mm. Nu fattar jag hur man mäter :) Kanon!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.