Annons

Objektivet kan inte fokusera?

Produkter
(logga in för att koppla)

elinos89

Medlem
Hej!

För ett tag sedan insåg jag att mitt objektiv (50 mm f 1.8) hade svårt att hitta fokus när man fotade med autofokus. Det åkte bara till ändläge och sen in. In ut, in ut. autofokusen fungerade ungefär varannan gång så jag tänkte att det var någon tillfällighet med mina inställningar på kameran (Eos 500D). Men de senaste gångerna jag tagit fram den har det inte fungerat alls. Fokusen går bara helt in och sen helt ut. Vad jag än fotar, med vilket avstånd jag än har. Oavsett autofokusmetod, bländare, en eller flera fokuspunkter, stativ osv.

Den manuella fokusen går knappt heller använda för det blir inte skarpt. En liten liten del kan bli skarp men inte hela motivet, oavsett bländare och avstånd.

Tror ni objektivet kastat in handduken (Det är ungefär 2 år och välanvänt)? Eller är det helt enkelt jag som gör fel helt plötsligt? Fotar alltid med helt manuella inställningar.

Alla tips är välkomna.
 
Min första gissning är inte att objektivet är slutkört. Det rör ju på sig.
Jag skulle leta fel i kontakterna vid objektivfattningen, och jag skulle leta på AF-sensorn efter smuts.

Guldkontakterna på objektiv och kamerahus kan rengöras. Antingen bara med en torr bommulstops, eller med en som ärä intränkt i lämpligt lösningsmedel.

Damm/smuts på AF sensorn kan blåsas bort med blåsbälg. AF-sensorn sitter i botten av kamerahuset och kan skönjas om du försiktigt pillrar upp spegeln med lämpligt redskap.

PS: du har väl ordentligt ljust när du fotograferar? AF har svårt när ljuset tryter.

Petter ...
 
Min första gissning är inte att objektivet är slutkört. Det rör ju på sig.
Jag skulle leta fel i kontakterna vid objektivfattningen, och jag skulle leta på AF-sensorn efter smuts.

Guldkontakterna på objektiv och kamerahus kan rengöras. Antingen bara med en torr bommulstops, eller med en som ärä intränkt i lämpligt lösningsmedel.

Damm/smuts på AF sensorn kan blåsas bort med blåsbälg. AF-sensorn sitter i botten av kamerahuset och kan skönjas om du försiktigt pillrar upp spegeln med lämpligt redskap.

PS: du har väl ordentligt ljust när du fotograferar? AF har svårt när ljuset tryter.

Petter ...

Tack för svaret. Jag har både rengjort objektiv och kamerahus (så gott det går). Men det kan ändå inte hitta någon fokus. Jag har fotat både i rent dagsljus, med framställt ljus och i mindre ljus och stativ. Ändå går det bara in och ut.
 
Objektivet du nämner är ömtåligt. Om det fått sig en smäll kan någon lins eller linsgrupp hamnat på sniskan och då blir det sannolikt inte skarpt överallt samtidigt.

Kan du länka till någon exempelbild där du fokuserat manuellt? Gärna med exif intakt.
 
Om du inte får skärpa vid manuell inställing verkar det ganska naturligt att den automatiska inställningen inte heller fungerar. Jag tror att du har något fel på objektivet
 
Tack för alla tips och all hjälp. Jag tror det får bli att köpa ett nytt. Ska för säkerhetsskull testa med ett lånat objektiv för att se att det verkligen är objektivet det hänger på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.